Några smalspåriga ånglok... (Fordon: lok)

av Gunnar D, Thursday, January 11, 2018, 16:29 (2268 dagar sedan)

[image]

...står här uppställda någonstans.
Men var och vilka?

Mvh Gunnar

Några smalspåriga ånglok...

av Micke Carlsson, Thursday, January 11, 2018, 17:46 (2268 dagar sedan) @ Gunnar D

Halvkvalificerad gissning att det är MÖJ 2 närmast kameran och NÖJ 7 bakom, och bilden tagen i Finspång med tanke på den putsade husgaveln till vänster.

Bild på MÖJ 2 finns i Yngve Holmgrens "Östgötaånglok 891" och stämmer bra med kolförråd, skorsten, lokets storlek osv. Loket nr 7 stämmer ganska eller "tillräckligt" bra med bilderna på NÖJ 8 och 9 i samma bok.

Finspång var ju något av centralverkstad för östgötabanorna en period så det är inget konstigt med ett MÖJ-lok där vid den tiden. MÖJ 2 såldes dessutom som växellok till STAL 1946 så det kanske ännu troligare är då bilden tagits (1946-56).

Det som stör på lok 7 är hyttfönstren som borde suttit tätare för att vara lika som NÖJ 8-9.

Det enda lok med nr 7 och axelföljd 1C det annars kan vara är VB 7 men det hittar jag ingen bild på.

Några smalspåriga ånglok...

av Ola Almquist, Thursday, January 11, 2018, 18:28 (2268 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Visst är det Finspång.
VB 7 såldes tidigt till HvSJ så det är det inte.

M.v.h.
Ola

Några smalspåriga ånglok...

av Gunnar D, Thursday, January 11, 2018, 18:57 (2268 dagar sedan) @ Ola Almquist

Halvkvalificerad gissning att det är MÖJ 2 närmast kameran och NÖJ 7 bakom, och bilden tagen i Finspång med tanke på den putsade husgaveln till vänster.

Bild på MÖJ 2 finns i Yngve Holmgrens "Östgötaånglok 891" och stämmer bra med kolförråd, skorsten, lokets storlek osv. Loket nr 7 stämmer ganska eller "tillräckligt" bra med bilderna på NÖJ 8 och 9 i samma bok.

Finspång var ju något av centralverkstad för östgötabanorna en period så det är inget konstigt med ett MÖJ-lok där vid den tiden. MÖJ 2 såldes dessutom som växellok till STAL 1946 så det kanske ännu troligare är då bilden tagits (1946-56).

Det som stör på lok 7 är hyttfönstren som borde suttit tätare för att vara lika som NÖJ 8-9.

Det enda lok med nr 7 och axelföljd 1C det annars kan vara är VB 7 men det hittar jag ingen bild på.

Visst är det Finspång.
VB 7 såldes tidigt till HvSJ så det är det inte.

M.v.h.
Ola


Jag tackar för de snabba svaren!

Mvh Gunnar

Någon smalspårig lokomotor...

av Klas Blomberg, Thursday, January 11, 2018, 19:18 (2268 dagar sedan) @ Gunnar D

Vad är det som skymtar längst till vänster i bild?

Någon smalspårig lokomotor...

av Ola Almquist, Thursday, January 11, 2018, 19:51 (2268 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Jag misstänker att det är denna men ett fönster har i så fall igensatts.

M.v.h.
Ola

Någon smalspårig lokomotor...

av Ola Almquist, Thursday, January 25, 2018, 17:02 (2254 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jag misstänker att det är denna men ett fönster har i så fall igensatts.

M.v.h.
Ola

Nu har jag hittat en troligare kandidat men inte någon bild.
STAL

M.v.h.
Ola