Pump Dressin (Arkiv/forskning/litteratur)

av Tuva, Thursday, January 01, 2009, 20:47 (5591 dagar sedan)

Har alltid varit svag för dressiner, I 2008 besökte jag Ängholms järnvägs museum när dom hade sitt jippo. Det var där jag testade min första tur på en Dressin för en tjuga. Det var ingen vidare lång tur mer än fram o tillbaka på en rälsbit på 50meter typ.

Men efter både resa med ånglok till Båsta o tillbaka i första cupe och i en lyxig cupe för 6 personer så satt jag och drömde mej ut om denna Dressinen jag hade testat där.

Nej om jag skulle testa igen tänkte jag och upptänkte att kön var för lång bara så bestämde jag mej. Inte skall väll jag få vänta tills dom ha tid att hyra ut en. Då kan det va. Jag fixar en egen då.

Mycket väll det tog mej en vecka så hade jag en hemma från BergaBolaget som hade tillverkat en. Från vilken tid vet jag inte.

Men nu äger jag en i allafall MEN nu har jag tittat snett på pumpdressin länge och det är väll lite svåare har jag förstått att få tag på.

Så är det någon som har en sprängskiss på en sådan eller någon som ser lite mått mm till mej ?

- Hjälp mej !!!. Sa jag att jag redan har en motor dressin oxå ?. men det 'r ett annan berättelse.

Kramis Tuva
www.mj-portalen.se

Pump Dressin

av Karl G Svensson., Göteborg., Monday, January 05, 2009, 14:22 (5587 dagar sedan) @ Tuva

Är det ingen som kan något om dressiner här i forumet ?. Som kan hjälpa Tuva lite på traven.

// Karl.

Pump Dressin

av Micke Carlsson., Monday, January 05, 2009, 15:23 (5587 dagar sedan) @ Karl G Svensson.

Pumpdressiner är inte så jättevanliga i Sverige, kan inte komma på någon ritning någonstans.

En hjulaxel med ett vevparti, ett spadskaft fäst vid en vridpunkt mittpå och en slitsad nederdel som löper i vevslängen borde väl göra susen, mer komplicerat behöver det väl inte vara. I Jädraås finns något liknande tror jag.
Nackdelen med pumpdressin är om det saknas någon form av frihjul, har man börjat pumpa lär man få fortsätta... Vevparti med kedja till cykelnav med frihjul som mellanled i kraftöverföringen kan rädda dagen.

Pump Dressin

av Karl G Svensson, Göteborg, Monday, January 05, 2009, 15:27 (5587 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Om du Tuva tänker bygger en Pumpdressin så har jag lite rälshjul med dubblar flensar på om du behöver det.
// Karl

En pumpdressin som monument.

av Kurt G. Möller, Sthlm, Monday, January 05, 2009, 16:37 (5587 dagar sedan) @ Pär Karlsson

Trevligt! Tydligen i Finland, av skylten att döma. Obs att detta är en rent amerikansk "hand car", med helpressade plåthjul. Dessa var rätt ovanliga här i Sv., såvitt jag vet.

En pumpdressin som monument.

av Karl G Svensson, Monday, January 05, 2009, 21:58 (5587 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Spårvidden var ursprungligen 1524 mm (en fd pumpdressin hos VR), men den minskades till 1000 mm. Teknologerna lär ha pumpat (utan tillstånd självklart) på spårvägsspåren som en del av Valborgsfirandet.

Jag tolkar på basen av minnesskylten att den placerades på sin nuvarande plats den 2 april 1990. Dressinen står alltså fastsvetsad på en spårstump vid Bistervägen i Teknologbyn i Otnäs i Esbo (i närheten av ändhållplatsen för busslinje 102 från Helsingfors).

Namnet på minnesmärket är en ordlek, typisk för teknologerna i "lekskolan" invid: Resina (Dressin) + esinahka (förhud) = Resinahka.

Den hade varit något för dej Tuva ute på ert smalspår.

// Karl
Språklektion 543 i Mumindalen
kakao (dryck) - varm choklad

Pumpdressin och Finland anno 1972

av Conny Sernfalk, Monday, January 05, 2009, 22:12 (5587 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

En kylig dag i Finland (1972-12-27), så stötte jag på denna dressin. Platsen var någonstans mellan Toijala och Kouvola.

Böda Skogsjärnväg hade åtminstonde tidigare en fungerande pumpdressin som hyrdes ut till besökare.

/ Conny

[image]

[image]

[image]

Spakdressin i Sverige

av Carl-Erik Olsson @, 08, Monday, January 05, 2009, 23:51 (5587 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

En kylig dag i Finland (1972-12-27), så stötte jag på denna dressin. Platsen var någonstans mellan Toijala och Kouvola.

Böda Skogsjärnväg hade åtminstonde tidigare en fungerande pumpdressin som hyrdes ut till besökare.

/ Conny

[image]

[image]

[image]

Detta tycker jag påminner om en troligen trehjulig spakdressin, alltså med drivning med en spak som drogs framåt-bakåt, jag har sett, förmodligen i Gävle eller hos någon förening i vårt land.
Någon som kan komma på vad jag menar mer i detalj?
Var det HNJ eller NOJ som skulle ha haft någon "riktig" pumpdressin (alltså sällsynt i vårt land) nångång?

/funderade CEO igen

PS: Den finske banvakten verkar inte ha haft speciellt mycket jobb på den avbildade sträckan, som tycks ha bra spårläge med kort slipersavstånd och rejäla heyback-befästningar! "Transportkörning"?

Spakdressin i Sverige

av Kurt G. Möller, Sthlm, Tuesday, January 06, 2009, 00:53 (5587 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Om du med "riktig" menar en FYRHJULIG pump/spakdressin så är du välkommen att besöka ÖSLJ och studera den dressin vi har i utställningen intill Jernvägs-Caféet.

Spakdressin i Sverige

av Kurt G. Möller, Sthlm, Tuesday, January 06, 2009, 10:56 (5587 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Mittåt - denna står på annat ställe f n men är åtkomlig även där...