Vikbolandsbanans NN2 475? (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Thursday, January 11, 2018, 21:40 (2290 dagar sedan)

Bläddrade i äldre nummer av Roslagsexpressen och hittade i nummer 4 från 1996 en artikel om fd VB NN2 475 som då restaurerats vid SRJmf/ULJ. Artikeln beskriver vagnens historia med ombyggnad till grusvagn littera NNP2, tjänstevagn vid SJ och slutligen renovering till ursprungsutförande. Artikeln är illustrerad med en bild av den renoverade vagnen. Just bilden får mig att ställa några frågor;

Vagnen har fem stolpar per långsidan, motsvarande 9 metersvagnar har oftast sex stolpar, och dessa är tydligen av T-järn och inte rundstolpe. Jag undrar därför om vagnen redan från början haft stolpar av T-järn eller om detta nu är ett resultat av vagnens historia som grus och tjänstevagn? Samma fråga om antalet stolpar per långsida.

Ola Ahlström
Malmö

Vikbolandsbanans NN2 475? En liknande vagn

av BD, Friday, January 12, 2018, 03:47 (2289 dagar sedan) @ Ola Ahlström

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/gsv/Smsp/1a.jpg[/IMG]

Vikbolandsbanans NN2 475? En liknande vagn

av Ola Ahlström, Friday, January 12, 2018, 10:50 (2289 dagar sedan) @ BD

Man lär sig alltid något nytt. Fick tips om ASJ-boken och där fanns leveransbild av just en smalspårig 9-metersvagn med T-stolpar, dessutom med fem stolppar per vagnsida.

Frågan kvarstår dock till del; Varför valde vissa tillverkare/beställare T-stolpar före rundstolpe? Kostnadsfråga, hållfasthet eller möjligtvis en standardisering vid banan?

Ola Ahlström
Malmö

Vikbolandsbanans NN2 475? En liknande vagn

av Bobo L, Sunday, January 14, 2018, 10:20 (2287 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Frågan kvarstår dock till del; Varför valde vissa tillverkare/beställare T-stolpar före rundstolpe? Kostnadsfråga, hållfasthet eller möjligtvis en standardisering vid banan?

Det är väl lättare att rikta en krokig vagnsstolpe med T-profil än rundprofil, iaf om rundstolpen fått en knäck i godset?

Vikbolandsbanans NN2 475? En liknande vagn

av Göran Nilsson, Saturday, January 13, 2018, 09:16 (2288 dagar sedan) @ BD

Vilken längd över buffertbalkar har denna vagn?

Samtrafik

av BD, Saturday, January 13, 2018, 10:24 (2288 dagar sedan) @ Göran Nilsson

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/gsv/Smsp/1c.jpg~original[/img]

Text på buffertbalk: Trafiktillstånd 5/7 1906. Samtrafik.

Vagnen verkar att vara längre än motsvarande samtida normalspåriga vagnar. Om det finns text om samtrafik bör det ha funnits ett samtrafikavtal.

VGJ CD 1011-1014

av Göran Nilsson, Sunday, January 21, 2018, 14:09 (2280 dagar sedan) @ BD

Finns det någon planritning på dessa vagnar, så att man kan se huruvida sidorna var lika, eller om fönstren hade annan placering?
Alt foton eller ritning på vagnarna i SJ-utförande ex CDp 397.

Tacksam för all hjälp.