Malmtåg 9001 En liten videosnutt från TGOJ Arkivet (Järnväg allmänt)

av Eric Henriksson, Sunday, January 14, 2018, 14:37 (2287 dagar sedan)

Lade idag upp en filmsnutt ur TGOJarkivet, se här

/eric

Malmtåg 9001 En liten videosnutt från TGOJ Arkivet

av Christer Fredriksson, Sunday, January 14, 2018, 15:37 (2287 dagar sedan) @ Eric Henriksson

Trevlig och demonstrativ film!

Kort förklaring:

Lastning av styckemalm från malmfickor i Grängesberg, där vagnarna bromsades ned ett malmtåg åt gången tills dess motståndet blev för stort på det plana spåret strax efter fickorna. Ovanför fickorna så lutade spåret nedåt för rullning söderut under fickorna. För att sedan av växelloket dragas fram till vagnvågen vid Ställverket och ut på bangården för tågbildning på avgångsspåren.

Vagnskortare är Stfm Gunnar Erikson.
Växlare är Stk Nils Svensson.
Vagnsynare är Tage Eriksson, "Skröppen" kallad.
Tkl är min fader Stins Olov Fredriksson.

Efter avgång från Ggm så visas en scen från nedförsbacken mot viadukten under BJ mot Silverhöjden.

Sedan visas en scen där tåget passerar Olofssjön söder om Sundet, varefter infarten till Kopparberg visas med spåret till Berglöfs verkstäder.

Nästa scen visar tågets passage genom Rällså station.

Vid Oxelösund så visas tågets ankomst till Höjdbangården för vagnvändare No 9 samt de elektriska Skyttelvagnarna i verksamhet med att fördela malmen från vagnarna och vagnvändarna till rätt upplagsplats. Det fanns en mängd upplagsplatser för olika gruvor, malmtyper och kvalitéer.

Malmtåg 9001 En liten videosnutt från TGOJ Arkivet

av Christer Fredriksson, Sunday, January 14, 2018, 17:38 (2287 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Jag glömde säga att Fjtkl i Skogstorp är Ernst Wannedahl!

Malmtåg 9001 En liten videosnutt från TGOJ Arkivet

av Richard Loe, Sunday, January 14, 2018, 20:01 (2287 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

För dom som inte vet, en vagnvändare kallas på amerikansk järnvägsengelska för "rotary car dumper" och på brittisk järnvägsengelska för "wagon tippler".

Malmtåg 9001 En liten videosnutt från TGOJ Arkivet

av Magnus H, Sunday, January 14, 2018, 21:09 (2287 dagar sedan) @ Richard Loe

”Two nations divided by a common language”. :-)

För den modelljärnvägsintresserade så har det funnits en amerikansk sådan i modell i H0 från Walthers.

Malmtåg 9001 En liten videosnutt från TGOJ Arkivet

av Svante Andersson, Monday, January 15, 2018, 16:31 (2286 dagar sedan) @ Magnus H

För modellen från Walthers är nog överenstämmelse med vagnvändaren i den andra filmen, En Förtrollad Resa, betydligt bättre.

SA

Malmtåg 9001 En liten videosnutt från TGOJ Arkivet

av Richard Loe, Monday, January 15, 2018, 21:12 (2286 dagar sedan) @ Magnus H

”Two nations divided by a common language”. :-)

För den modelljärnvägsintresserade så har det funnits en amerikansk sådan i modell i H0 från Walthers.

Har även funnits i OO från Hornby, men det var länge sedan.

Notera att i Storbritannien så kunde vagnarna vändas i både sidled (så som på filmen) och över bufferterna.

Malmtåg 9001 En liten videosnutt från TGOJ Arkivet

av Svante Andersson, Tuesday, January 16, 2018, 13:25 (2285 dagar sedan) @ Richard Loe

Notera att i Storbritannien så kunde vagnarna vändas i både sidled (så som på filmen) och över bufferterna.

Gavel- eller ändtippning var även mycket vanligt i övriga europa.

SA

Malmtåg 9001 Gaveltipp

av BD, Saturday, January 20, 2018, 12:27 (2281 dagar sedan) @ Richard Loe

Notera att i Storbritannien så kunde vagnarna vändas i både sidled (så som på filmen) och över bufferterna.

Har faktiskt varit med om att i Skottland bunkra kol över gaveltipp från små korta vagnar.
Gaveltipp för utlastning av malm har funnits i Västerås hamn.

Malmtåg 9001 Gaveltipp

av Richard Loe, Saturday, January 20, 2018, 17:22 (2281 dagar sedan) @ BD

Notera att i Storbritannien så kunde vagnarna vändas i både sidled (så som på filmen) och över bufferterna.


Har faktiskt varit med om att i Skottland bunkra kol över gaveltipp från små korta vagnar.
Gaveltipp för utlastning av malm har funnits i Västerås hamn.

Jo, sådana var rätt vanliga vid mindre (i storlek och/eller modernitet) lokstationer. Didcot Railway Centre har en sådan kolbrygga. Större lokstationer så som Carnforth hade stora bunkringingstorn byggda i armerad betong, där man använde en kombinerad vagnhiss/vagnvändare för att fylla kolbunkern i tornet innan man fyllde tendern på loken. Det finns även en mindre anläggning av denna typ i drift i Grosmont på North Yorkshire Moors Railway.

Malmtåg 9001 Gaveltipp

av BD, Saturday, January 20, 2018, 17:42 (2281 dagar sedan) @ Richard Loe

Notera att i Storbritannien så kunde vagnarna vändas i både sidled (så som på filmen) och över bufferterna.


Har faktiskt varit med om att i Skottland bunkra kol över gaveltipp från små korta vagnar.
Gaveltipp för utlastning av malm har funnits i Västerås hamn.


Jo, sådana var rätt vanliga vid mindre (i storlek och/eller modernitet) lokstationer. Didcot Railway Centre har en sådan kolbrygga. Större lokstationer så som Carnforth hade stora bunkringingstorn byggda i armerad betong, där man använde en kombinerad vagnhiss/vagnvändare för att fylla kolbunkern i tornet innan man fyllde tendern på loken. Det finns även en mindre anläggning av denna typ i drift i Grosmont på North Yorkshire Moors Railway.

I mitt fall var det till fartyg.

Malmtåg 9001. Varför kortning av vagnarna?

av S-O Johansson, Monday, January 15, 2018, 12:12 (2286 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Trevlig och demonstrativ film!

Kort förklaring:

Lastning av styckemalm från malmfickor i Grängesberg, där vagnarna bromsades ned ett malmtåg åt gången tills dess motståndet blev för stort på det plana spåret strax efter fickorna. Ovanför fickorna så lutade spåret nedåt för rullning söderut under fickorna. För att sedan av växelloket dragas fram till vagnvågen vid Ställverket och ut på bangården för tågbildning på avgångsspåren.

Vagnskortare är Stfm Gunnar Erikson.

Kanske en dum fråga. Varför behövde man "korta" malmtågen? Var det för att hålla ordning på olika typer av malm? Krossad stod det på kortet som visades i filmen. Satte man ihop tåg med malm från olika gruvor i Grängesberg så att det var en orsak till kortning? Annars så var väl malmtågen att anse som en tidig form av heltåg.

Växlare är Stk Nils Svensson.
Vagnsynare är Tage Eriksson, "Skröppen" kallad.
Tkl är min fader Stins Olov Fredriksson.

Efter avgång från Ggm så visas en scen från nedförsbacken mot viadukten under BJ mot Silverhöjden.

Sedan visas en scen där tåget passerar Olofssjön söder om Sundet, varefter infarten till Kopparberg visas med spåret till Berglöfs verkstäder.

Nästa scen visar tågets passage genom Rällså station.

Vid Oxelösund så visas tågets ankomst till Höjdbangården för vagnvändare No 9 samt de elektriska Skyttelvagnarna i verksamhet med att fördela malmen från vagnarna och vagnvändarna till rätt upplagsplats. Det fanns en mängd upplagsplatser för olika gruvor, malmtyper och kvalitéer.

Malmtåg 9001 En liten videosnutt från TGOJ Arkivet

av Magnus H, Sunday, January 14, 2018, 19:40 (2287 dagar sedan) @ Eric Henriksson

Tack för en mycket intressant film! Vet du vilket år den är gjord? Jag tippar på 1960 +-2 år.

Malmtåg 9001 En liten videosnutt från TGOJ Arkivet

av Christer Fredriksson, Sunday, January 14, 2018, 19:56 (2287 dagar sedan) @ Magnus H

Det var i början på 1960-talet, jag var själv med uppe på Malmbangården när man spelade in där. Jag kan ej säga exakta året tyvärr!

Malmtåg 9001 En liten videosnutt från TGOJ Arkivet

av Eric Henriksson, Sunday, January 14, 2018, 20:04 (2287 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Det var i början på 1960-talet, jag var själv med uppe på Malmbangården när man spelade in där. Jag kan ej säga exakta året tyvärr!

Det finns inget info alls tyvärr om när den gjordes. Det finns några till filmer på min youtube-canal

Oxelösunds Hamn Nyinvigning
Stråssa Gruva
En Förtrollad Resa (Med Malmtåg)

/Eric

Malmtåg 9001 En liten videosnutt från TGOJ Arkivet

av Magnus H, Sunday, January 14, 2018, 22:26 (2287 dagar sedan) @ Eric Henriksson

Tack för länkarna. Såg den förtrollade resan direkt efter Malmtåg 9001.

Lite märkligt att filmerna saknar information om produktionsår. Var det TGOJ själva som producerade dom?

Malmtåg 9001 En liten videosnutt från TGOJ Arkivet

av Christer Fredriksson, Sunday, January 14, 2018, 23:01 (2287 dagar sedan) @ Magnus H

Jag har för mig att det var TGO, dvs Grängesbergsbolaget som var TGOJ moderbolag.

Malmtåg 9001 En liten videosnutt från TGOJ Arkivet

av 53 Wadsten, Monday, January 15, 2018, 12:53 (2286 dagar sedan) @ Eric Henriksson

Två fina filmer från ett svunnet TGOJ.
kolla snygga tjejen som kliver ombord på malmtåget i Eskilstunao och tar farväl fråm landgången på malmbåten i Oxelösund.

filmen heter drömresan.

Malmtåg 9001 En liten videosnutt från TGOJ Arkivet

av Svante Andersson, Monday, January 15, 2018, 16:34 (2286 dagar sedan) @ 53 Wadsten

En Förtrollad Resa var det nog filmen hette...
Åsså ska inte herrn tiita på unga flickor... akta dig för "meetoo" ;-)

SA

Malmtåg 9001 En liten videosnutt från TGOJ Arkivet

av Thomas Nygren, Tuesday, January 16, 2018, 09:50 (2285 dagar sedan) @ Eric Henriksson

Vilken underbar filmsnutt att se, minns som liten grabb i slutet på åttiotalet då malmtågen fortfarande rullade förbi hemma i Arboga :-)