Färgkod SJ-brun (Fordon: allmänt)

av Rickard V, Monday, January 15, 2018, 20:56 (2286 dagar sedan)

Är det någon som vet färgkoden till den SJ-bruna färg som finns på Z4p exempelvis. Jag antar att det är samma nyans på de bruna personvagnarna?

Färgkod SJ-brun

av Johan O, Monday, January 15, 2018, 21:02 (2286 dagar sedan) @ Rickard V

Färgen hette för de första Z4p-lokomotorerna SJ standardkulör S. Senare anges denna färg som SJ röd 92, men det är inte helt säkert att det är exakt samma kulör, eftersom man troligen även bytte färgtyp i samband med att man tog fram nya standardkulörer.

Så här ser standardkulör S ut, den är skannad direkt ur en SJ färglikare, och färgåtergivningen är tämligen bra.
[image]

/Johan

Färgkod SJ-brun

av Anders, Monday, January 15, 2018, 22:33 (2286 dagar sedan) @ Johan O

Färgen hette för de första Z4p-lokomotorerna SJ standardkulör S. Senare anges denna färg som SJ röd 92, men det är inte helt säkert att det är exakt samma kulör, eftersom man troligen även bytte färgtyp i samband med att man tog fram nya standardkulörer.

Så här ser standardkulör S ut, den är skannad direkt ur en SJ färglikare, och färgåtergivningen är tämligen bra.
[image]

/Johan

Om färgens nyans ändrades från S till SJ röd 92 så handlar det nog mer om "standardnisering" eller "design" än typ av färg. Det går än idag bra att köpa SJ röd 92 för många olika färgtyper. Hur en färg uppfattas påverkas mycket av ljuset. Även inställningen på skärmen gör stor skillnad. I mina ögon är färgen ovan bra nära SJ röd 92.
/Anders

Färgkod SJ-brun

av Thomas Tell, Monday, January 15, 2018, 23:42 (2286 dagar sedan) @ Anders

Beteckningen var först endast "rödbrun" för att 1947 ändras till "SJ standardkulör S". När det ändrades till "SJ 92" vet jag inte men kulören var samma.
/tell

Färgkod SJ-brun

av Per Wirback, Tuesday, January 16, 2018, 11:10 (2285 dagar sedan) @ Thomas Tell

Beteckningen var först endast "rödbrun" för att 1947 ändras till "SJ standardkulör S". När det ändrades till "SJ 92" vet jag inte men kulören var samma.
/tell

I dokumente på denna länk finns på de sista sidoran en översättning mellan SJ färgnummer och NCS kod.
Det har dock funnits en tidigare version av denna översättning där bla två siffror var omkastade i NCS koden för en Grön som används på signaler, det blev väldigt fel...

https://agj.net/forening/styrdokument/AGJ_Verksamhetsprofil.pdf

/Per

Färgkod SJ-brun

av Anders, Tuesday, January 16, 2018, 17:59 (2285 dagar sedan) @ Per Wirback

Nu är SJ röd 92 en färgkod som är känd hos ett antal färgleverantörer. Att då använda NCS känns som en suboptimering....
/Anders

Färgkod SJ-brun

av Svante Andersson, Tuesday, January 16, 2018, 22:41 (2285 dagar sedan) @ Anders

Nu är SJ röd 92 en färgkod som är känd hos ett antal färgleverantörer. Att då använda NCS känns som en suboptimering....
/Anders

Beror nog väldigt mycket på hur stor mängd färg man behöver. Som firma kan du nog få köpa 50 liter men som privatperson och ett behov av mindre än en liter är den värgen antagligen inte framkomlig.

SA

Färgkod SJ-brun

av daniel, Wednesday, January 17, 2018, 19:43 (2284 dagar sedan) @ Svante Andersson

Nu är SJ röd 92 en färgkod som är känd hos ett antal färgleverantörer. Att då använda NCS känns som en suboptimering....
/Anders


Beror nog väldigt mycket på hur stor mängd färg man behöver. Som firma kan du nog få köpa 50 liter men som privatperson och ett behov av mindre än en liter är den värgen antagligen inte framkomlig.

SA

Varför då? Alla färger bryts ju på beställning direkt i butiken. Det är väl ingen skillnad på SJs recept och alla andra kundspecifika recept som ligger i deras dator?

Färgkod SJ-brun

av Svante Andersson, Wednesday, January 17, 2018, 22:32 (2284 dagar sedan) @ daniel

Varför då? Alla färger bryts ju på beställning direkt i butiken. Det är väl ingen skillnad på SJs recept och alla andra kundspecifika recept som ligger i deras dator?

SJ:s (och nuvarande användare av kulören) recept på sådant ligger som du skrev tidigare hos färgleverantörerna. Däremot inte hos detaljisterna där du och jag kan handla en skvätt. Men med en NCS:kod eller färgprov som skannas på plats kan hos en detaljist ge dig en godtagbar färg.

Kundspecifika recept hos detaljister sträcker sig till de lokala (främst åkerier) användare som finns.

SA

Färgkod SJ-brun

av daniel, Wednesday, January 17, 2018, 22:51 (2284 dagar sedan) @ Svante Andersson

Varför då? Alla färger bryts ju på beställning direkt i butiken. Det är väl ingen skillnad på SJs recept och alla andra kundspecifika recept som ligger i deras dator?


SJ:s (och nuvarande användare av kulören) recept på sådant ligger som du skrev tidigare hos färgleverantörerna. Däremot inte hos detaljisterna där du och jag kan handla en skvätt. Men med en NCS:kod eller färgprov som skannas på plats kan hos en detaljist ge dig en godtagbar färg.

Kundspecifika recept hos detaljister sträcker sig till de lokala (främst åkerier) användare som finns.

SA

Min uppfattning är att färgdetaljisterna i sina färgbrytningsapparater har tillgång till en uppsättning recept som leverantören tillhandhåller. Så när Alcro lanserar en ny färgkollecktion med färgerna Isglass och Monsun med flera, så får deras handrare en uppdatering av recpetbanken i sina datorer, så att kunderna kan köpa färg med de nya namnen. Jag trodde nog att SJs gamla standardkulerer låg med i grundkollektionen tillsammans med Herrgårdsgul och Stugröd.

Färgkod SJ-brun

av Svante Andersson, Thursday, January 18, 2018, 02:37 (2284 dagar sedan) @ daniel

Jag trodde nog att SJs gamla standardkulerer låg med i grundkollektionen tillsammans med Herrgårdsgul och Stugröd.

Eftersom de gamla SJ-färgerna aldrig har haft något allmänintresse och aldrig sålts via detaljhandeln existerar de inte där. Om så vore fallet borde väl inte så mycket frågor om just dessa färger dyka upp på div forum.
Men... varför tittar du inte in hos din lokala färgmånglare i morrn och försöker köpa SJ 92. Då får du se på fågelholk!

SA

Färgkod SJ-brun

av daniel, Thursday, January 18, 2018, 07:14 (2284 dagar sedan) @ Svante Andersson

Jag trodde nog att SJs gamla standardkulerer låg med i grundkollektionen tillsammans med Herrgårdsgul och Stugröd.


Eftersom de gamla SJ-färgerna aldrig har haft något allmänintresse och aldrig sålts via detaljhandeln existerar de inte där. Om så vore fallet borde väl inte så mycket frågor om just dessa färger dyka upp på div forum.
Men... varför tittar du inte in hos din lokala färgmånglare i morrn och försöker köpa SJ 92. Då får du se på fågelholk!

Jag behöver ingen SJ 92 men hade jag behövt det så skulle jag naturligtvis kolla. Fågelholk tror jag inte, det som händer när man begär att köpa på ett recept de aldrig hört talas om (och det har jag provat) är att de går till datorn och söker efter det. Om de inte hittar det, så får man frågan om det kanske kan vara registrerat på något annat namn.

Det är ju ändå mer jobb att rensa bort ovanliga recept ur receptbanken innan man levererar utrustningen till butikerna än att låta de ligga kvar och det enda det kan leda till är att man förlorar försäljning.

Har inte butiken receptet borde de kunna få det av sin leverantör om det är en av de leverantörer som har tagit fram recept för SJs färger. Alcro har jag hört är en sådan leverantör, så börja där. Jag har tagit ett kundrecept på en lapp från en färgaffär och fått det inlagt i datorn hos en annan handlare, det har gått jättebra.

Färgkod SJ-brun

av sepernik, Tuesday, January 16, 2018, 23:15 (2285 dagar sedan) @ Thomas Tell

Beteckningen var först endast "rödbrun" för att 1947 ändras till "SJ standardkulör S". När det ändrades till "SJ 92" vet jag inte men kulören var samma.
/tell

SJH 730.63, utgåva 1, gällande från 15.8.1970, SJ Standard - Färglikare.
I denna sägs att "Färglikarna ersätter SJ äldre, bokstavsbetecknade färglikare."
Finns också en översättningsnyckel där det framgår att SJ röd 92 ersätter den tidigare beteckningen S (vilket ju redan meddelats ovan).

Jag har haft tillgång till detta dokument och med hjälp av en NCS-mätare försökt att översätta kulören till NCS-systemet som är det i Sverige mest förekommande systemet för att bestämma kulörer och som fungerar i vilken färghandel som helst.
Just SJ röd 92 var svår att få en exakt bestämning av, det närmaste jag kunde komma till var NCS S 5040-Y70R. Obs att det är ett S efter NCS vilket står för Second Edition.

Jag lämnar ingen nöjdhetsgaranti utan överlämnar åt den hågade att pröva hur väl färgen upplevs överensstämma med det förväntade.

Färgkod SJ-brun

av daniel, Wednesday, January 17, 2018, 19:46 (2284 dagar sedan) @ sepernik

Beteckningen var först endast "rödbrun" för att 1947 ändras till "SJ standardkulör S". När det ändrades till "SJ 92" vet jag inte men kulören var samma.
/tell


SJH 730.63, utgåva 1, gällande från 15.8.1970, SJ Standard - Färglikare.
I denna sägs att "Färglikarna ersätter SJ äldre, bokstavsbetecknade färglikare."
Finns också en översättningsnyckel där det framgår att SJ röd 92 ersätter den tidigare beteckningen S (vilket ju redan meddelats ovan).

Jag har haft tillgång till detta dokument och med hjälp av en NCS-mätare försökt att översätta kulören till NCS-systemet som är det i Sverige mest förekommande systemet för att bestämma kulörer och som fungerar i vilken färghandel som helst.
Just SJ röd 92 var svår att få en exakt bestämning av, det närmaste jag kunde komma till var NCS S 5040-Y70R. Obs att det är ett S efter NCS vilket står för Second Edition.

Jag lämnar ingen nöjdhetsgaranti utan överlämnar åt den hågade att pröva hur väl färgen upplevs överensstämma med det förväntade.

Nej S betyder att det är en standardkulör som finns i NCS färgkarta.

Färgkod SJ-brun

av sepernik, Wednesday, January 17, 2018, 21:05 (2284 dagar sedan) @ daniel

Nej S betyder att det är en standardkulör som finns i NCS färgkarta.

Fel tänkte jag, men kollade NCS hemsida först.
Alltid finns något nytt att lära sig...

Jag har som arkitekt arbetat med NCS-systemet och dess färger i över 30 år.
1995 introducerade NCS den andra upplagan av sina färgprover.
Trots att man hävdat att man hade ett system för att beskriva alla färger så gjordes den gången justeringar av de på den tiden 1750 färgproverna.
Vilket fick till följd att alla som arbetade med systemet var tvungna att rekvirera nya provpärmar.
För att skilja de 1995 introducerade proverna från de tidigare infördes ett S mellan NCS och själva färgkoden.
Då stod S för Second Edition vilket jag felaktigt trodde fortsatt gällde.
Kanske ändrades betydelsen vid utökningen till 1950 färgprover år 2004.

Beroende på kulör innebar nyintroduktionen 1995 att många kulörer ändrades i större elle mindre grad.
Ändringen medförde också att ett antal, eller snarare otaliga, provpärmar blev övertaliga och i många fall spreds utanför den professionella sfären.
Jag vet t ex att AGJ ursprungligen tog fram sin översättning av SJ-kulörerna med hjälp av den gamla utgåvan av NCS-färgerna.
Om det fortfarande är så vet jag inte och det är inget fel i det om man vid beställning av färg är medveten om detta och anger om det är gamla eller nya NCS.
Färgbutiker och -leverantörer har inget problem att blanda NCS likaväl som NCS S.

Färgkod SJ-brun

av Svante Andersson, Tuesday, January 16, 2018, 13:17 (2285 dagar sedan) @ Rickard V

De förger som användes... SJ färg S eller 92 kom aldrig in i något system med färgkoder. Färgkoder är ett senare påhitt.

Men som nämns i tråden finns det färgprover scannade till NCS-kod.
Ska du använda till ett lok i fullskala är det den su ska använda i färghamdeln.
Om du däremot ska måla ett modellbygge är det färg från föreningen SMJ du ska använda.
SMJ tågfärger

Det är S 103 som blir SJ 92

SA