Uc vid Stockholm C 1939... (Järnväg allmänt)

av Gunnar D, Tuesday, January 16, 2018, 16:27 (2264 dagar sedan)

[image]

...närmare bestämt vid Kungsbron.

Mvh Gunnar

Uc vid Stockholm C 1939...

av Micael Lindgren, Tuesday, January 16, 2018, 17:30 (2264 dagar sedan) @ Gunnar D

[image]

...närmare bestämt vid Kungsbron.

Mvh Gunnar

Och en halv Hg. :-D

Uc vid Stockholm C 1939...

av Ane, Tuesday, January 16, 2018, 18:17 (2264 dagar sedan) @ Micael Lindgren

Det är väl en ackumulatorvagn?

Uc vid Stockholm C 1939...

av John T, Tuesday, January 16, 2018, 18:23 (2264 dagar sedan) @ Ane

Det är väl en ackumulatorvagn?

Visst är det just en sådan.

Uc-lokets ackumulatortender var väl kan man säga semipermanent kopplad, men visst slopades den efter ett tag, kanske på 1950-talet?

Uc vid Stockholm C 1939...

av David Sohlberg, Tuesday, January 16, 2018, 20:01 (2264 dagar sedan) @ John T

Det är väl en ackumulatorvagn?


Visst är det just en sådan.

Uc-lokets ackumulatortender var väl kan man säga semipermanent kopplad, men visst slopades den efter ett tag, kanske på 1950-talet?

Acukumaltortendern slopades 1956.

Uc vid Stockholm C 1939...

av Olle Vinberg, Tuesday, January 16, 2018, 18:09 (2264 dagar sedan) @ Gunnar D

Tycker det ser ut som en "åkvagn" för växlingspersonal. Hade det varit en Hg så hade den vilat på två boggier. En Uc hade samma axelordning som en Ub nämligen C och koppelstänger. Detta ser ut som lokatrapp för något specialändamål vilande på ett tvaxligt underrede. Kanske någon som vet eller t o m upplevt!?
/
Olle

Uc vid Stockholm C 1939...

av Torbjörn Jansson, Tuesday, January 16, 2018, 18:51 (2264 dagar sedan) @ Olle Vinberg

Enligt SJ Särtryck nr 77 1948 finns det 1 st UC nr 275 och som not anges att det finns 1 st ackumulatortender på 220kWh som tillhör detta lok!

Hälsningar
Torbjörn

Uc vid Stockholm C 1939...

av Torbjörn Jansson, Tuesday, January 16, 2018, 21:02 (2264 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

För ordningens skull så är det en Uc och inget annat. Denna korrigering för att förekomma eventuella litterapetimätrar...;-)!

/Torbjörn

Uc vid Stockholm C 1939...

av tobbe, Tuesday, January 16, 2018, 20:51 (2264 dagar sedan) @ Gunnar D

Kan korgen möjligen tillhört någon individ i Ha-Hb serien som slopats eller någon Ö-loks typ? Har försökt kolla det under tidigare år men inte hittat nåt svar? Kanske var det en specialdesignad "vagn" för detta lok. Jagade just Uc 275 i många år för att få ett foto på detta lok på 1970-talets början men lokets hemvist som tidvis var Kil gäckade mig hela tiden men då utan "ackkevagn" innan vi stötte samman i just Kil runt 1975.
tobbe

Uc vid Stockholm C 1939...

av Mattias Jansson, Tuesday, January 16, 2018, 20:56 (2264 dagar sedan) @ tobbe

Kan korgen möjligen tillhört någon individ i Ha-Hb serien som slopats eller någon Ö-loks typ? Har försökt kolla det under tidigare år men inte hittat nåt svar? Kanske var det en specialdesignad "vagn" för detta lok. Jagade just Uc 275 i många år för att få ett foto på detta lok på 1970-talets början men lokets hemvist som tidvis var Kil gäckade mig hela tiden men då utan "ackkevagn" innan vi stötte samman i just Kil runt 1975.
tobbe

Svaret har ju redan getts i två olika delsvar i just denna tråd. Ackumulatortendern, d v s en vagn full med batterier, var tillkopplad tills den slopades 1956.
Och det hade inte med någon lokkorg att göra; vagnen nylevererades alltså med loket 1933, dvs flera år innan de första H-loken ens levererats (och inga Ö-lok av något slag slopades förrän 1960, d v s efter ackumulatortendern själv).

Uc vid Stockholm C 1939...

av Stefan Olsson, Wednesday, January 17, 2018, 09:57 (2263 dagar sedan) @ Gunnar D

Någon mer än jag som har funderat över behovet av ett batterilok för växling på Cst? Spåren i Stockholm har väl varit rätt väl elektrifierade, eller var det bara Kungl järnvägsstyrelsen (huvudkontoret)som ville ha den i närheten för studier?

Uc vid Stockholm C 1939...

av Alex, Wednesday, January 17, 2018, 11:59 (2263 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Växlingen på Cst var säkert inte något problem men vid den här tiden fanns det väl ett myller av industrispår och hamnspår som inte var elektrifierade. (Värtan, Hammarbyhamnen, Stadsgården, Sundbyberg/Ulvsunda, Liljeholmen m.m.) Mvh/Alex