T44 och färg, utrustning mm? (Järnväg allmänt)

av HP, Friday, January 19, 2018, 17:59 (2260 dagar sedan)

Hej!
Jag är lite nyfiken på T44:ornas historik vad det gäller färg och utseende.

Det verkar ju ha funnits följande serier:
259-283 lev 1968-1970
314-323 lev 1970-1971
329-384 lev 1975-1980
384-413 lev 1983-1987

Vilka lok av dessa levererades med två vita linjer mitt på den orangea samt med svart märkning på hytten? Från vilket år började man måla om dem och sätta en vit linje intill den blå toppen?

Från vilket nummer levererades de med en vit linje dikt an mot den blå överdelen?
Från vilket nummer hade de fyrkantiga buffertar från leverans?

Finns det fler skillnader som loken hade från leverans, främst av utseendemässig karaktär?

Med vänlig hälsning Henrik R

T44 och färg, utrustning mm?

av Svante Andersson, Saturday, January 20, 2018, 10:18 (2260 dagar sedan) @ Peter Flink

Fast på den bilden är ju färgen blå....... ;-)

och detta avgör du på en bild du ser i din dator uppladdad från okontrollerad site på nätet där bilden inte är scannad i en verifierad process...

SA

T44 och färg, utrustning mm?

av K Lemming, Saturday, January 20, 2018, 16:14 (2259 dagar sedan) @ Peter Flink

Då får du nog kalibrera bildskärmen på din dator. ;-)

T44 och färg, utrustning mm? Petimeter

av -RB-, Friday, January 19, 2018, 19:23 (2260 dagar sedan) @ HP

Tom 383 byggt 1980 var NOHAB leverantör . Och from 384 byggt 1983 tog KVAB över leveranserna .

T44 333 och 366 byggdes om till ett nytt T44 333 (II) efter en olycka . Såvitt jag förstått reparerades (återuppbyggdes) ramverket av NOHAB och skickades till KVAB och hamnade emellan de lok som nybyggdes . Provkörning skedde som T44 366 (II) innan någon på centralförmultningen kom på att "T44 366 är ju formellt skrotad" . Och omnumrering till T44 333 (II) gjordes före leverans till SJ . Om tillverkningsskylten finns kvar har jag ett minne av att man hade slagit in "366" på KVAB tillverkningsskylten och sedan rättat genom att slå in ett par 3:or över 6:orna .

T44 329 - 383 hade avvikande broms på boggierna . Ursprungligen (och på TB) satt en utvändig bromscylinder för varje hjul på boggin . Men från 329 hade varje hjul 2 mindre invändiga bromscylindrar . Jag tror man återgick till det ursprungliga bromsutförandet på KVAB loken från T44 384 .

OBS att T44 364 - 368 levererades emellan T44 349 och 350 då de 5 loken var betalade av AMS .

Och T44 266 hade den gamla 2 randiga målningen och 277 den (då) nyare och enklare färgsättningen .

Ska titta i gömmorna om jag hittar något om färgerna .

Mvh Rolf Berg

T44 och färg, utrustning mm? Petimeter

av HP, Friday, January 19, 2018, 19:53 (2260 dagar sedan) @ -RB-

Intressant!
Bläddrade nu i gamla nummer av TÅG kring 1970. T44 271 hade två vita ränder men 274 och uppåt bara en (samt vit märkning med SJ-frimärke på hytten) men den ligger (som på 321 idag) en bit under den blå. Frågan är när linjen lyftes upp att ligga dikt an?/HP

T44 och färg, utrustning mm? Petimeter

av Anders Jansson, Friday, January 19, 2018, 22:23 (2260 dagar sedan) @ HP

Info hämtad från målnings- och märkningsritningar:

SJ 1ME-11438 daterad 1968-04-23:
Ursprunglig målning. Gällande första serien (259-283). Huvar målade i SJ kulör OR (senare SJ röd 83) med överdel i SJ kulör K (senare SJ grå 15) - på ritningen dock specificerad som Grå 11292 A vilket var tillverkarens beteckning. Min kopia är uppdaterad 1969-03-20 varvid den nedre dekorlinjen tagits bort. Övre vita dekorlinjen var 80 mm bred och det var en 140 mm bred orange (OR) linje mellan den vita linjen och den grå överdelen. Även den nedre vita dekorlinjen bör ha varit 80 mm bred men exakt placering framgår ej då måttangivelserna där utplånats vid uppdateringen.

EDIT: Ändringen vad gäller märkning med SJ, littera och nummer på hyttsidan synes vara införd samtidigt som den nedre dekorlinjen togs bort. Dvs 1969-03-20.

SJ 0ME-9127 (NOHAB 2L54900) daterad 1969-04-16:
Motsvarande ovanstående ritning efter uppdateringen och utan spår av den ursprungliga nedre vita dekorlinjen. Det övre grå fältet började 1485 mm från gångbord och att den 80 mm breda vita dekorlinjen på det orange fältet började 140 mm under det grå fältet. Ritningen är betydligt mer detaljerad vad gäller märkning etc än ovanstående.

SJ 0ME-7475 (NOHAB 2L54915) daterad 1969-11-14:
Gällande T44 314-323. I princip samma som föregående ritning.

SJ 0ME-9095 (NOHAB 2L54991) daterad 1974-07-01:
Gällande T44 329-363. Nytt målningsschema. Huvar målade i SJ röd 83 men med överdel i SJ blå 28. Det blå fältet började vid underkant dörrfönster. Den 55 mm breda vita dekorlinjen på det blå fältet började 40 mm över det orange fältet.

T44 och färg, utrustning mm? Petimeter

av HP, Saturday, January 20, 2018, 00:30 (2260 dagar sedan) @ Anders Jansson

Tack Anders! Men var de första verkligen grå på huvarna? De ser blå ut på de flesta bilderna och i tidn TÅG (67?) är det en bild 259 där huvarna beskrivs som blå? /HP

T44 och färg, utrustning mm? Petimeter

av Svante Andersson, Saturday, January 20, 2018, 10:22 (2260 dagar sedan) @ HP

Tack Anders! Men var de första verkligen grå på huvarna? De ser blå ut på de flesta bilderna och i tidn TÅG (67?) är det en bild 259 där huvarna beskrivs som blå? /HP

De flesta av dessa gra färger väderbita (oxiderar) till en blå ton som i bilder förstärks av overifierade processer.
Och var för skulle målningsritningarna säga grått ocm det inte var det man använde?

SA

T44 och färg, utrustning mm? Petimeter

av Anders Jansson, Saturday, January 20, 2018, 10:49 (2260 dagar sedan) @ HP

Tack Anders! Men var de första verkligen grå på huvarna? De ser blå ut på de flesta bilderna och i tidn TÅG (67?) är det en bild 259 där huvarna beskrivs som blå? /HP

Den uppgiften om blå överdel på huvarna tror jag mig vara skyldig till och det kan vara dags att sent omsider rätta till det misstaget. Loket observerades på håll och i en kombination av skymning och dis. Beroende på ljusförhållanden och omgivande färger kan det uppstå en gråzon mellan grå och blå kulörer/valörer. Något som illustrerats ganska väl genom diskussionen om den grå linjen på JVM Ra-lok.

Jag håller för högst troligt att ritningarnas uppgift om grå färg på de första T44-serierna stämmer med verkligheten. Att man vid flera uppdateringar/kompletteringar respektive nya ritningar skulle upprepa fel färg är mindre troligt. Inte minst då man under tidens gång kompletterade uppgiften med gällande SJ-beteckning.

Övergången från grå till blå på mitten av 1970-talet bör ses mot bakgrund av att SJ då infört ett nytt profilprogram som styrde såväl färgsättning som logo. På 1960-talet hade det varit lite av vilda västern med nya standardkulörer i parti och minut i takt med nya fordonstyper. Frågan hade dragits i långbänk av diverse chefer på järnvägsstyrelsen/centralförvaltningen under hela 1960-talet. Viljorna drog åt olika håll och generaldirektören blev alltmer otålig. En order från chefen för Maskinavdelningen att F-loken skulle målas på samma sätt som Rb-loken efter genomförd ombyggnad/upprustning drogs tillbaka sedan nämnda chef blivit "tagen i örat" av Upmark.

T44 och färg, utrustning mm? Petimeter

av LYR, Saturday, January 20, 2018, 12:45 (2259 dagar sedan) @ Anders Jansson

[image]

Kanske kan denna bild tillföra någon inf.
/LYR

T44 och färg, utrustning mm? Petimeter

av HP, Saturday, January 20, 2018, 12:56 (2259 dagar sedan) @ LYR

[image]

Kanske kan denna bild tillföra någon inf.
/LYR

Tack! Nu blev jag övertygad om det grå!/H

T44 och färg, utrustning mm? Petimeter

av BJ, Monday, January 22, 2018, 00:00 (2258 dagar sedan) @ LYR

Så här såg T44 263 ut i Norrköping 1985.
Fortfarande original målningen!!
BJ
[image]

T44 262

av Littera JS, Monday, January 22, 2018, 10:54 (2258 dagar sedan) @ BJ

En av dom tidiga ... T44 262 i Haparanda 198107 med frontbalkens märkning synlig. Och med två vita linjer.

[image]

T44 och färg, utrustning mm? Ännu mera .

av -RB-, Sunday, January 21, 2018, 19:47 (2258 dagar sedan) @ -RB-

Kollade igenom "Nordens Järnvägar" 1968 - 1981 & 1985 - 1987 (1982-1984 ännu inte utgivna) ,
"Lok och Vagnar" 1 - 6 och " 100 år på spår Kalmar" samt några "SLM" .
I Kalmar boken står det om T44 loken på sidorna 136 - 137 och 190 . Även T44 loket till Israel är med men jag har inte hittat något om T44 333 (II) i boken ännu . På bilden av det först byggda KVAB T44 loket , 384 syns att man återgått till den ursprungliga bromsrörelsen (med en bromcylinder/hjul) . 384 är levererat med 4-kantiga buffertar .
På olika bilder i "NJ" ses de tidiga T44 loken (tom 323) med "små" runda buffertar . De första (kanske alla) T44 loken i serien 329 - 383 hade extra stora runda buffertar som byttes mot 4-kantiga efter klagomål från växlingspersonalen . Och sedan har de äldre T44 loken också fått 4-kantiga buffertar . Sett med stora runda buffertar högsta nr 355 och 368 (dvs 364 - 368 lev före T44 350) .
Lite OT i NJ78 sid 7 övre bilden visas en nylev Lgjs med 4-kantiga buffertar och en anm att man klagat på för vassa kanter .
I början rann spilloljan direkt ut på banvallen och i början på 70-talet fick T44 loken spilloljetankar som tömdes vid service/tillsyn (2 ggr vecka) . Den sitter höger fram .
De första T44 loken hade K16 förarbromsventiler som byttes till D3 ventiler på 70 talet . Och kylfläkten var direktkopplad till motorn och den byggdes om på 70-talet med tryckluftskoppling för att inte kyla för mycket . Trol var T44 259 - 283 igenom alla 3 ombyggnaderna , jag är osäker på om T44 314-323 behövde mer än få spilloljetanken monterad .
Från T44 329 var loken försedda vid leverans med ovanstående 3 modifieringar .
I "LoV" 2 sid 33m finns en tidig färgbild på T44 259 .
De 3 T44 loken 381 - 383 fick tidigt Radiostyrning för Danlink växlingen i Helsingborg . Jag vet inte om det är samma system som T44 loken senare utrustades med .
Något kan vara påverkat av rost och/eller kalk .

Mvh Rolf Berg

T44 och färg, utrustning mm?

av BM, Tuesday, January 23, 2018, 16:14 (2256 dagar sedan) @ HP

De först levererade T44:orna saknade urtag för automatkoppel. (UIC-koppel)
Kopplet satt fast direkt i balken.