Bussiga Östra Blekinge (Historiskt material)

av Kjell Aghult, Saturday, January 20, 2018, 11:48 (2280 dagar sedan)

Ej heller ÖBlJ skaffade sig motorvagnar etc, tog en billigare väg. Från 1928 började ångloken
enbemannas och från 1933-04-01 (ändringstryck till tidtabellsboken) gick i vart fall de flesta
tåg så. Såvitt känt var fem av de sex loken ombyggda för enmansdrift: Bl a bakdörr och övergångsbrygga, BKB verkstad?

1924 hade ÖBlJ öppnat busslinjerna Jämjöslätt-Torhamn och Karlskrona-Fjärdsjömåla. Den förra var ren matarlinje. Den senare gick i gränslandet mot CVJ och såldes också 1931 dit (CVJ Buss startat 1925 i Rödeby). 1929 öppnades Karlskrona-Ramdala, 1930 förlängd till Jämjöslätt. Ett ångtågspar med övernattning i J. ersattes med buss. ÖBlJ vann här en "koncessionsstrid" med Lyckeby Trafikförening u p a. Som skapats 1927 i protest mot ÖBlJ glesa ångtågsförbindelser till de stora, militära arbetsplatserna i Karlskrona.

1932-01-16 ersattes de flesta tåg Torsås-Bergkvara med buss, 1933-05-15 dito Torsås-Gullaboby.
En busstrafikpost upprättades i T, det är okänt om någon lokman övergick dit.

ÖBlJ lokstation låg i Torsås. Men "byrån" satt i andra våningen på Karlskrona N stationshus.
I lokaler hyrda från BKB.