Iron Mink för sprängämnestransport (Järnväg allmänt)

av Olof W, Saturday, January 20, 2018, 20:39 (2285 dagar sedan)

Har fått för mig att jag någonstans läst om att ett par engelskinfluerade svenska järnvägar skaffade slutna vagnar med korg av järn, så kallad iron mink, från England för sprängämnestransport.

Kan någon hjälpa mig, minns jag rätt och vilka järnvägar var det i så fall?

/Olof

Iron Mink för sprängämnestransport

av Klas Blomberg, Saturday, January 20, 2018, 20:42 (2285 dagar sedan) @ Olof W

Jag tycker mig ha ett minne av en artikel - kanske i en rejält gammal årgång av Tåg? - om en sprängämnesvagn för GDJ

Järnmink för bompor???

av Olle Sundstrom, Friday, March 09, 2018, 11:26 (2238 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Jag tycker mig ha ett minne av en artikel - kanske i en rejält gammal årgång av Tåg? - om en sprängämnesvagn för GDJ

En järnmink (låter nästan som nå't fabeldjur ur ett medeltida bestiarium; man får ju Hieronymus Boschs skräckfigurer i tankarna!) på GDJ???

Jag var SJK-medlem från 1966 och skulle sannolikt minnas en så för en GDJ-freak aptitlig artikel som den om iron minks och nu har jag kollat i innehållsförteckningarna fram till 1977 utan att hitta något. Har Du kommit närmare beträffande tidpunkt för artikelns införande?

Som jag skrev i förra inlägget: Att få byggunderlag för en järnmink vore ju mums filibabba!
Jag håller tummarna!

Olle S

PS.: "Bompor (i singular bompa) var Trängens slanguttryck för grövre artilleriammunition.

Järnmink för bompor???

av Olof W, Friday, March 09, 2018, 15:18 (2238 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

Jag tror inte det var så långt tillbaka som 77. Jag skulle närmare gissa på 00-tal +- 10 år.

Olof

Järnmink för bompor???

av Ola Almquist, Saturday, March 10, 2018, 10:29 (2237 dagar sedan) @ Olof W

Jag tror inte det var så långt tillbaka som 77. Jag skulle närmare gissa på 00-tal +- 10 år.

Olof

Här finns någonting men jag har ingen uppfattning om huruvida det rör sig om rätt vagn.
Tidskriften Tåg: GDJ 86 fd GODSVAGN FÖR KRUTTRANSPORTER Jon Fast T3/08 HIST

I vanlig ordning funnet genom sökning på ekeving.se.

M.v.h.
Ola

Järnmink för bompor???

av Olof W, Friday, March 23, 2018, 09:18 (2224 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jag tror inte det var så långt tillbaka som 77. Jag skulle närmare gissa på 00-tal +- 10 år.

Olof


Här finns någonting men jag har ingen uppfattning om huruvida det rör sig om rätt vagn.
Tidskriften Tåg: GDJ 86 fd GODSVAGN FÖR KRUTTRANSPORTER Jon Fast T3/08 HIST

I vanlig ordning funnet genom sökning på ekeving.se.

M.v.h.
Ola

Tack Ola, den artikeln var det jag letade efter.
/Olof

Iron Mink för sprängämnestransport

av Richard Loe, Sunday, January 21, 2018, 19:49 (2284 dagar sedan) @ Olof W

Har fått för mig att jag någonstans läst om att ett par engelskinfluerade svenska järnvägar skaffade slutna vagnar med korg av järn, så kallad iron mink, från England för sprängämnestransport.

Kan någon hjälpa mig, minns jag rätt och vilka järnvägar var det i så fall?

/Olof

"[i]Mink[/i]" var den telegrafiska koden för en sluten godsvagn i Storbritannien. Koderna har sitt ursprung på GWR, men hade standardiserats mellan alla järnvägsbolagen innan 1922. Vagnarna hade en standardlängd, men fanns i flera utförande beroende på vad som skulle transporteras. Underredet var i järn (senare stål) men korgen kunde vara i trä eller järn. Sk "[i]iron mink[/i]" vagnar användes först för matvaror och senare för explosiva ämnen.