Jag ställer mig oxså förvånad att så få av de fd VGJ vagnarna från 1899-1901 fastnat på bild som förtatligade, alltså i SJ-utförande.
Försökte mig på att få grepp på vagnarna och kom fram till följande;
- tre vagnar levererade från Kockums 1899 (B 1006, BC 1007 och BC 1008)
- sex vagnar levererade från Ljungmans/Kristianstad 1899 (C 1009-1010 och CD 1011-1014)
- sex vagnar levererade från Göteborg 1900-1901 (C 1015-1019 och BC 1020)
Det skulle göra 15 vagnar med ett liknande utseende. Av dessa vagnar var flertalet slopade före förstatligandet men dessa tycks funnits kvar;
- C 1010, CD 1011, CD 1012, CD 1013 och CD 1014 av av Ljungmans/Kristianstad.
- C3 1015, C3 1016 och C3 1018 som byggdes i Göteborg
Två av CD (1011/SJ DFp 396 och 1014/SJ DFp 399) vagnarna fick ny korg medan två (1012/SJ CDp 397 och 1013/SJ CDp 398) behöll sitt ålderdomliga utseende.
Intressant är dock hur de övriga fyra vagnarna som blev förstatligade och som slopade sent, efter 1961, såg ut i sin SJ skepnad. Behöll de sina ursprungliga plåtklädda korgar med lanternin eller fick de nya moderniserade korgar?
Vagnarna jag undrar över är;
- SJ Cp 350 (fd VGJ C 1010)
- SJ Cp 351 (fd VGJ C3 1015)
- SJ Cp 352 (fd VGJ C3 1016)
- SJ Cp 353 (fd VGJ C3 1018)
Visst borde någon av dessa fyra vagnarna fastnat på bild?
Ola Ahlström
Malmö