VGJ CD 1011-1014 (Järnväg allmänt)

av Göran Nilsson, Sunday, January 21, 2018, 16:28 (2284 dagar sedan)

Finns det någon planritning på dessa vagnar, så att man kan se huruvida sidorna var lika, eller om fönstren hade annan placering?
Alt foton eller ritning på vagnarna i SJ-utförande ex CDp 397.

Tacksam för all hjälp.

VGJ CD 1011-1014

av Göran Nilsson, Tuesday, January 23, 2018, 13:07 (2282 dagar sedan) @ Göran Nilsson

Får väl utöka sökandet - finns det foton på VGJ C-vagnar i SJ-utförande av denna serie?
Dp 404 (fd LSSJ CD33) vore också intressant!

VGJ 1006-1020

av Ola Ahlström, Wednesday, January 24, 2018, 21:32 (2281 dagar sedan) @ Göran Nilsson

Jag ställer mig oxså förvånad att så få av de fd VGJ vagnarna från 1899-1901 fastnat på bild som förtatligade, alltså i SJ-utförande.

Försökte mig på att få grepp på vagnarna och kom fram till följande;

  • tre vagnar levererade från Kockums 1899 (B 1006, BC 1007 och BC 1008)
  • sex vagnar levererade från Ljungmans/Kristianstad 1899 (C 1009-1010 och CD 1011-1014)
  • sex vagnar levererade från Göteborg 1900-1901 (C 1015-1019 och BC 1020)


Det skulle göra 15 vagnar med ett liknande utseende. Av dessa vagnar var flertalet slopade före förstatligandet men dessa tycks funnits kvar;

  • C 1010, CD 1011, CD 1012, CD 1013 och CD 1014 av av Ljungmans/Kristianstad.
  • C3 1015, C3 1016 och C3 1018 som byggdes i Göteborg

Två av CD (1011/SJ DFp 396 och 1014/SJ DFp 399) vagnarna fick ny korg medan två (1012/SJ CDp 397 och 1013/SJ CDp 398) behöll sitt ålderdomliga utseende.

Intressant är dock hur de övriga fyra vagnarna som blev förstatligade och som slopade sent, efter 1961, såg ut i sin SJ skepnad. Behöll de sina ursprungliga plåtklädda korgar med lanternin eller fick de nya moderniserade korgar?

Vagnarna jag undrar över är;

  • SJ Cp 350 (fd VGJ C 1010)
  • SJ Cp 351 (fd VGJ C3 1015)
  • SJ Cp 352 (fd VGJ C3 1016)
  • SJ Cp 353 (fd VGJ C3 1018)


Visst borde någon av dessa fyra vagnarna fastnat på bild?

Ola Ahlström
Malmö

VGJ 1006-1020

av Granis, Wednesday, January 24, 2018, 23:00 (2281 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Behöll de sina ursprungliga plåtklädda korgar med lanternin eller fick de nya moderniserade korgar?

Vagnarna jag undrar över är;

  • SJ Cp 350 (fd VGJ C 1010)
  • SJ Cp 351 (fd VGJ C3 1015)
  • SJ Cp 352 (fd VGJ C3 1016)
  • SJ Cp 353 (fd VGJ C3 1018)

Jag antar att du undrar över hur de såg ut under sin sista (SJ) tid som rena personvagnar? Ty det var väl inte bara 352 -som nu rullar på ULJ- som byggdes om till CFp (senare BFp och BFVP) med helt nya korgar i Kalmar runt 1952? Hvst Åmål byggde väl också om några dylika vagnar, kanske inte från VGJ dock, med nya kantiga korgar kring dessa år?

/ L G

VGJ 1006-1020

av Ola Almquist, Wednesday, January 24, 2018, 23:23 (2281 dagar sedan) @ Granis

Behöll de sina ursprungliga plåtklädda korgar med lanternin eller fick de nya moderniserade korgar?

Vagnarna jag undrar över är;

  • SJ Cp 350 (fd VGJ C 1010)
  • SJ Cp 351 (fd VGJ C3 1015)
  • SJ Cp 352 (fd VGJ C3 1016)
  • SJ Cp 353 (fd VGJ C3 1018)


Jag antar att du undrar över hur de såg ut under sin sista (SJ) tid som rena personvagnar? Ty det var väl inte bara 352 -som nu rullar på ULJ- som byggdes om till CFp (senare BFp och BFVP) med helt nya korgar i Kalmar runt 1952? Hvst Åmål byggde väl också om några dylika vagnar, kanske inte från VGJ dock, med nya kantiga korgar kring dessa år?

/ L G

Dessa har diskuterats här.

M.v.h.
Ola

VGJ 1006-1020

av Ola Ahlström, Thursday, January 25, 2018, 00:05 (2281 dagar sedan) @ Ola Almquist

Behöll de sina ursprungliga plåtklädda korgar med lanternin eller fick de nya moderniserade korgar?

Vagnarna jag undrar över är;

  • SJ Cp 350 (fd VGJ C 1010)
  • SJ Cp 351 (fd VGJ C3 1015)
  • SJ Cp 352 (fd VGJ C3 1016)
  • SJ Cp 353 (fd VGJ C3 1018)


Jag antar att du undrar över hur de såg ut under sin sista (SJ) tid som rena personvagnar? Ty det var väl inte bara 352 -som nu rullar på ULJ- som byggdes om till CFp (senare BFp och BFVP) med helt nya korgar i Kalmar runt 1952? Hvst Åmål byggde väl också om några dylika vagnar, kanske inte från VGJ dock, med nya kantiga korgar kring dessa år?

/ L G


Dessa har diskuterats här.

M.v.h.
Ola

Tack,

i hänvisningen till tråden från i våras kunde jag läsa;

"Cp 350-353 byggdes om till CFp med helt nya korgar år 1952 och 1953. Arbetet utfördes av Kalmar Verkstad."
Därmed får jag förklaringen varför så få bilder av vagnarna återfinns som Cp vagnar. En av mina källor i sökandet om vagnarnas historia var Särtryck 420 Psv per den 1 januari 1961 en. Där borde jag noterat att vagnarna var angivna som BFp, vilket jag inte gjorde utan observerade bara att vagnarna fanns kvar.

Trots allt vore det intressant att se en bild av någon av vagnarna som SJ Cp tagen mellan förstatligandet och ombyggnaden.

Om man kunde få önska så skulle det vara att "någon" skulle skriva "boken om Sveriges smalspåriga personvagnar", den skulle säkert vara efterlängtad av fler än mig.

Ola Ahlström
Malmö

VGJ 1006-1020

av Anders Jansson, Thursday, January 25, 2018, 11:10 (2280 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Jag ställer mig oxså förvånad att så få av de fd VGJ vagnarna från 1899-1901 fastnat på bild som förtatligade, alltså i SJ-utförande.

Försökte mig på att få grepp på vagnarna och kom fram till följande;

  • tre vagnar levererade från Kockums 1899 (B 1006, BC 1007 och BC 1008)
  • sex vagnar levererade från Ljungmans/Kristianstad 1899 (C 1009-1010 och CD 1011-1014)
  • sex vagnar levererade från Göteborg 1900-1901 (C 1015-1019 och BC 1020)


Det skulle göra 15 vagnar med ett liknande utseende. Av dessa vagnar var flertalet slopade före förstatligandet men dessa tycks funnits kvar;

  • C 1010, CD 1011, CD 1012, CD 1013 och CD 1014 av av Ljungmans/Kristianstad.
  • C3 1015, C3 1016 och C3 1018 som byggdes i Göteborg

Några kommentarer till ovanstående utöver de svar som du redan fått i trådens övriga inlägg.

VGJ C 1009-1011 var tillverkade av Ljunggrens (ej Ljungmans) år 1899. VGJ 1011 ombyggd från C till CD år 1910.

VGJ CD 1012-1014 (Ljungrens ej Ljungmans) var ombyggda till BD åren 1914-1930 (nr 1012), 1906-1930 (nr 1013) respektive 1907-1938 (nr 1014).

VGJ C 1015-1019 var tillverkade av Kockums (ej Göteborg) år 1900.

VGJ BC 1020 var av en något avvikande typ med längre underrede.