RB Ormsta 1946. Konstigt objekt? (Fotografier/bildfrågor)

av Mats Hellsten, Friday, January 26, 2018, 15:59 (2253 dagar sedan)

Hej!

Tittade lite på gamla bilder från Roslagsbanan på Samlingsportalen och "sprang" på denna bild märkt "Ormsta" som ska vara på linjen mellan Vallentuna och Lindholmen (och i så fall skulle jag i så fall tolka det som halvvägs till Molnby):

[img]http://www.samlingsportalen.se/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KDAF02541&Imgnr=1[/img]
[link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAF02541]Sveriges Järnvägsmuseum,KDAF02541[/link]

Vad är det för objekt som står till höger om spåret. Det ser ut som någon slags ställning. Det är väl inte en vattenhäst, eller?

RB Ormsta 1946. Konstigt objekt?

av 53 Wadsten, Friday, January 26, 2018, 16:03 (2253 dagar sedan) @ Mats Hellsten

Knappast, närmsta vattenhäst fanns i Täby kyrkby.

RB Ormsta 1946. Konstigt objekt?

av Mats Hellsten, Friday, January 26, 2018, 16:05 (2253 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Ja, jag tycker själv det är konstigt... Fanns ingen ens i Vallentuna eller Lindholmen? Bilden är daterad 1946.

RB Ormsta 1946. Konstigt objekt?

av 53 Wadsten, Friday, January 26, 2018, 16:12 (2253 dagar sedan) @ Mats Hellsten

Vattenkastare/Häst fanns i Täby kyrkby eller Rimbo. 1946 var elektrifieringen klar till Rimbo.

RB Ormsta 1946. Konstigt objekt?

av Mårt, Friday, January 26, 2018, 17:20 (2253 dagar sedan) @ Mats Hellsten

Jag tycker att det ser ut att vara taget norrut alldeles norr om Vallentuna station, någonstans i höjd med Teknikvägen. Ormsta station ligger isåfall numera bakom skogsdungen som spåret girar för! Parallella vägen till Ormsta antar jag inte fanns 1946.
/Mårten W

RB Ormsta 1946. Konstigt objekt?

av Anders Larsson, Friday, January 26, 2018, 17:42 (2253 dagar sedan) @ Mats Hellsten

Det är inte en vattenhäst. Det fanns för övrigt vattentagningsmöjlighet i Vallentuna. Tidigare med någon form av elevator och ca 1942 byggdes till och med ett vattentorn norr om stationshuset. Idag går Banvägen parallellt till vänster om spåret där bilden är tagen. Den byggdes på 60-talet. Möjligen skulle arrangemanget till höger kunna vara någon anläggning kopplad till den bäck som rinner ut i Ormstaån från Snapptunahållet ungefär där. Den bäckens passage av spåret var inte ordnad som på bilden senare, men det kan ju tänkas ha sett annorlunda ut längre tillbaks. :)

RB Ormsta 1946. Konstigt objekt?

av Ulf Pålsson, Friday, January 26, 2018, 20:01 (2253 dagar sedan) @ Mats Hellsten

Kan det möjligen vara en ställning för arbeten med/på en ny betongstolpe för en signal, möjligen en försignal till infartssignalen i Vallentuna (som enligt [link=http://www.forper.se/alla-tpl-T-V.pdf]Ställverksregistret[/link] hade ett knappställverk och alltså ljussignaler från 1936)? Hastighetshöjning på grund av elektrifieringen kan ju ha krävt en försignal, tänker jag.

RB Ormsta 1946. Konstigt objekt?

av Anders Larsson, Saturday, January 27, 2018, 10:18 (2252 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Nedan länk till Vallentuna bildarkiv.

https://www.vallentuna.se/bildarkivsok/visabild.asp?lopnr=4794

Spåret till vänster i bildkanten är samma spåravsnitt som syns på bilden med den märkliga mackapären. Även denna bild är tagen 1946. Det syns att det står något föremål just där Ormstaån gör en skarp sväng ända fram till spåret. Jag tror detta är samma föremål som på den första bilden. Fotografen står alltså med ryggen alldeles före infartskurvan norr om Vallentuna station. Stationsgränsen borde väl vara någonstans i vänster bildkant, eller möjligen just utanför. Det betyder att föremålet står 150 meter söder om nuvarande Teknikvägens utfart på Banvägen. Vattnet till loken och det ca 1942 byggda vattentornet ska ha tagits från Ormastaån. Var jag järnvägsingenjör och skulle dra en vattenledning från Ormstaån till Vallentuna station skulle just den där punkten kännas som ett intressant alternativ. Föremålet skulle alltså kunna vara en anordning, kanske med någon sorts dammlucka, där man tog vattnet från Ormstaån till järnvägens vattentorn (och tidigare elevatorn). Plöjer man ned ledningen i banvallen blir det ungefär 350 meter till den punkt där vattentornet stod. :-)