TGOJ malmvagnar, fråga 1 (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Sunday, January 28, 2018, 13:24 (2279 dagar sedan)

Försöker förstå mig på TGOJ malmvagnar, främst M2 och M3 vagnarna, och då källorna är få och ibland motsägelsefulla har jag några frågor som jag hoppas kunna få hjälp med att klara ut. För att inte ämnet skall spåra ur tar jag frågorna en i taget;

Vagnarna av typen M2 (fram till 1916 littera P, därefter M, från 1923 Mss och efter 1941 M2) anskaffade uppenbarligen av ÖKJ (140 vagnar), FLJ (321 vagnar)och OFWJ (468 vagnar), av dessa övertogs 916 vagnar av TGOJ. Hur länge användes vagnstypen?

Ola Ahlström
Malmö

TGOJ malmvagnar, fråga 1

av Christer Fredriksson, Sunday, January 28, 2018, 14:24 (2279 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Här fordras att min totala vagnslista över resp. bana presenteras, ty bromsade och obromsade vagnar levererades blandat med ett antal av varje i samma serie.

Tyvärr fick jag inte min vilja igenom att trycka varje banas vagnslista med de tre olika omnumreringarna samt omnumreringarna 1930-31, 1944-45 samt senare omnumreringar. Eric Sundström sade absolut nej till detta, inte ens som särskild bilaga.

Jag och Eric Henriksson skall ge ut en sådan komplett förteckning då jag har alla data för detta samt alla ombyggnader, skrotningar, slopningar, olyckor, försäljningar, inköp, tjänst, användningsområden, placeringar, mm för alla gods-, person- och tjänstevagnar som funnits vid TGOJ och dess föregående banor.
Mitt material omfattar även lika detaljerade uppgifter om alla lok, motorvagnar och rälsbussar, mm.
Mitt material omfattar nu pärmar om ca 30 hyllmeter i ett arkiv.
Sedan tillkommer ritningar och foton.