TGOJ malmvagnar, fråga 3 (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Sunday, January 28, 2018, 13:49 (2279 dagar sedan)

Av de totalt 929 tillverkade vagnarna för ÖKJ, FLJ och OFWJ övertogs tydligen 916 av TGOJ, vad hände med de övriga 13 vagnarna och vilka var dessa?


Ola Ahlström
Malmö

TGOJ malmvagnar, fråga 3

av Christer Fredriksson, Sunday, January 28, 2018, 14:30 (2279 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Se fråga 1 och de vagnar som försvunnit före 1930 har slopats vid olyckor.
Sedan så såldes många av vagnarna från 1930 och framåt till olika industrier i Mellansverige.

M2-vagnarna slopades successivt från 1950-talet och framåt allt efter revisionsdatum uppnåddes. Ett sätt M2-vagnar behölls på Grängesbergs Malmbangård till början på 1970-talet, men var aldrig i trafik de sista 15 åren, de bara stod där på ett spår.

TGOJ malmvagnar, fråga 3

av Kjell Friberg, Sunday, January 28, 2018, 15:16 (2279 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

M2-vagnar användes länge i transporter från Kantorpsgruvan vid Valla/Sköäldinge. När upphörde dessa transporter, jag såg vagnar för denna trafik fram till cirka 1965.

TGOJ malmvagnar, fråga 3

av Christer Fredriksson, Sunday, January 28, 2018, 15:24 (2279 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Det var i slutet av 1960-talet, kan ej säga årtalet just nu.
Att M2-vagnarna användes på denna rutt just då berodde på högtrafik från Grängesberg med kontinuerlig 3-skift i gruvorna under några år i mitten på 1960-talet och många malmtåg på TGOJ, med ständig brist på vagnar till alla smågruvor, man använde då allt som kunde rulla för alla malmtransporter.

TGOJ malmvagnar, fråga 3

av Lars Ågren, Sunday, January 28, 2018, 15:56 (2279 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Gruvdriften i Kantorp nedlades 1967 enligt Wikipedia. Spåret från Sköldinge station till gruvan nedlades 1970 och revs några år senare.