TGOJ malmvagnar, fråga 4 (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Sunday, January 28, 2018, 15:41 (2252 dagar sedan)

Vad jag förstår var såväl vagnar av M2 som M3-typ i tjänst samtidigt som de plåtklädda M4, M5 och M30/M31 (sam var omkorgade M3), betydde detta att man kunde se "blandade" tåg eller bestod tåg bara av vagnar av samma typ?

Ola Ahlström
Malmö

TGOJ malmvagnar, fråga 4

av Christer Fredriksson, Sunday, January 28, 2018, 17:02 (2252 dagar sedan) @ Ola Ahlström

M2 och M30 samt M31 gick aldrig i samma tåg!
I övrigt så blandades det friskt i malmtågen med M1, M2, M3, M4 och M5 under 1940- och början på 1950-talen, beroende på vilken typ av malm som skulle transporteras samt mottagare av malmen.

M1-vagnarna användes för malm till kunder som skulle ha bottentömmande vagnar.
M5-vagnar användes även för andra slag av vagnslastgods, t.ex gods i säckar, tackjärn, tegel, mm, dvs gods som kunde lossas med kärror.

M2- och M3-vagnar användes även för tackjärn från hyttorna till vilka de hade lastats med malm.

Under 1960-,70- och 80-talen så användes M3, M4, M5, M30, M31 och M6-vagnar utan avskiljning, den enda restriktion som infördes var att slig/mull skulle lastas i vagnar med plåtgolv utan avrinning, ty för mycket slig/mull rann ur under transporten till Oxelösund.

Under de sista åren med malmtrafik 1989 och 1990 så kallade man alla malmvagnar för Litt M rakt över, även om bara ett fåtal vagnar ommärktes till detta litt.