M2 och M30 samt M31 gick aldrig i samma tåg!
I övrigt så blandades det friskt i malmtågen med M1, M2, M3, M4 och M5 under 1940- och början på 1950-talen, beroende på vilken typ av malm som skulle transporteras samt mottagare av malmen.
M1-vagnarna användes för malm till kunder som skulle ha bottentömmande vagnar.
M5-vagnar användes även för andra slag av vagnslastgods, t.ex gods i säckar, tackjärn, tegel, mm, dvs gods som kunde lossas med kärror.
M2- och M3-vagnar användes även för tackjärn från hyttorna till vilka de hade lastats med malm.
Under 1960-,70- och 80-talen så användes M3, M4, M5, M30, M31 och M6-vagnar utan avskiljning, den enda restriktion som infördes var att slig/mull skulle lastas i vagnar med plåtgolv utan avrinning, ty för mycket slig/mull rann ur under transporten till Oxelösund.
Under de sista åren med malmtrafik 1989 och 1990 så kallade man alla malmvagnar för Litt M rakt över, även om bara ett fåtal vagnar ommärktes till detta litt.