Ur A Erikssons annotationsbok februari 1978 (Järnvägspersonal)

av Staffan Eriksson, Thursday, February 01, 2018, 15:32 (2247 dagar sedan)

Februari -78

00.00/00.00 = tjänstgörings början\ankomsttid / avgångstid\tjänstgörings slut
000/000 ton = tågvikt/bromsvikt
/text/ = skrivet i boken
(text) = min kommentar.
13:e 124-axlars tåg.
T44 har börjat användas i Vännäs-tågen.

2 feb
vagnuttagning
Storuman, lok T44 342
Långselberget
- Storuman

tåg 9775
Storuman, 40 ax, 436/348 ton, lok T44 342
Lycksele, 62 ax, 587/440 ton
- Vännäs

3 feb
tåg 9774
Vännäs 1.20, 44 ax, 547/405 ton, lok T44 342
Lycksele, 30 ax, 375/274 ton, /km 95, älg/
- Storuman

7 feb
vagnuttagning
Storuman, lok T44 342
Långselberget
- Storuman

tåg 9775
Storuman, 50 ax, 693/613 ton, lok T44 342
Lycksele, 60 ax, 766/668 ton
- Vännäs

8 feb
tåg 9774
Vännäs, 54 ax, 711/542 ton, lok T44 342
Lycksele, 46 ax, 619/466 ton
- Storuman

10 feb
tåg 9761
Storuman, 50 min sen, 22 ax, 179/135 ton, lok T43 233, /element, läcka, tre st/
Lövliden, 276/ ton
- Vilhelmina, 55 min sen

tåg 9762
Vilhelmina, 45 min sen, 30 ax, 436/388 ton, lok T43 233
Storuman, 25 min/30 min sen, 48 ax, 722/664 ton
- Arvidsjaur, 26 min sen

11 feb
tåg 9757
Arvidsjaur 7.20, 56 ax, 326/296 ton, lok T43 224
Sorsele, 28 ax, 170/140 ton
- Storuman

12 feb
pass Storuman – Vännäs

13 feb
tåg 9774
Vännäs 1.20, 86 ax, 1009/642 ton, lok T44 350, /koppl T44 342 lokf Vikström/
Lycksele, 124 ax, 1283/975 ton, (inte rekord vad gäller tågvikt men kanske antal axlar)
- Storuman, 20 min sen

17 feb
vagnuttagning
Storuman, lok T44 342, T44 350
Långselberget
- Storuman

tåg 9775
Storuman, 30 ax, 301/283 ton, lok T44 342, T44 350
Lycksele, 68 ax, 570/508 ton
Vindeln, 20 min tidig/30 min sen
- Vännäs, 23 min sen
pass tåg 3546 Vännäs – Storuman, 30 min sen

20 feb
tåg 9761
Storuman 11.52, 30 ax, 308/243 ton, lok T43 213
Lövliden, 258/ ton
- Vilhelmina

tåg 9762
Vilhelmina, 10 min tidig, 50 ax, 752/463 ton, lok T43 213
Storuman, 34 ax, 603/320 ton
- Arvidsjaur, 15 min tidig

21 feb
tåg 9759
Arvidsjaur 4.49, lok T43 233
Slagnäs, 54 ax, 311/262 ton
- Sorsele

vagnuttagning
Sorsele, lok T43 233
Sorsele industrispår
- Sorsele

tåg 9759
Sorsele, 56 ax, 582/530 ton, lok T43 233
- Storuman

22 feb
vagnuttagning
Storuman, lok T44 342
Långselberget
- Storuman

tåg 9775
Storuman, 64 ax, 770/ ton, /elever? Einar? pass bussen/

23 feb
tåg 9774
Vännäs 1.20, 82 ax, 785/553 ton, lok T44 342
Lycksele, 80 ax, 718/539 ton
- Storuman

27 feb
vagnuttagning
Storuman, lok T44 342, T43 216, (?? varför dessa två lok som inte går att multipelköra?)
Långselberget
- Storuman

tåg 9775
Storuman, 40 min sen, 56 ax, 773/709 ton, lok T44 342, (nu är inte T43:an med)
Lycksele, 35 min/5 min sen, 62 ax, 808/731 ton
- Vännäs

28 feb
tåg 9774
Vännäs 1.20, 24 ax, 221/185 ton, lok T44 342
Lycksele, 18 ax, 171/140 ton
- Storuman, 10 min sen

total tjänstgöringssträcka --78-02-28; 1 034 169 km

Ur A Erikssons annotationsbok februari 1978

av Thomas K Ohlsson, Thursday, February 01, 2018, 16:11 (2247 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Först ett tack till dej Staffan för att du delar med dej av dessa tidsdokument - de korthuggna raderna har en närmast poetisk skärpa!

13 feb
tåg 9774
Vännäs 1.20, 86 ax, 1009/642 ton, lok T44 350, /koppl T44 342 lokf Vikström/
Lycksele, 124 ax, 1283/975 ton, (inte rekord vad gäller tågvikt men kanske antal axlar)
- Storuman, 20 min sen

Så några funderingar:

124 axlar från Lycksele. Vi får dra bort två lok, då är det 116 axlar på kroken. Visst kan det ha varit med några boggievagnar, men dessa var väl inte så vanliga inom godstrafiken på 70-talet? Då kan det ha varit 58 vagnar, hur långt var tåget? Hur långa är mötesspåren på banan?

Och vad kan orsaken vara till detta långa tåg? Varför kopplades så många vagnar på i Lycksele? Tågvikten tyder kanske på att det var många tomvagnar.

Slutligen: Två T44:or i koppling, bägge bemannade ser det ut som. Var inte loken multade?

/TKO

Ur A Erikssons annotationsbok februari 1978

av Kent Hedqvist, Thursday, February 01, 2018, 17:11 (2247 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Antalet axlar som angavs i annotationsböckerna var vagnsaxlar, så någon reducering skall inte göras för lokens axlar.
Det kunde enstaka gånger bli ganska långa tåg lite varstans. Ett exempel är godståget 4303, som 1960 05 16 hade 152 axlar och 1160 ton mellan Nässjö och Värnamo. Dragkraft var T21 101.
Kent

Ur A Erikssons annotationsbok februari 1978

av Staffan Eriksson, Thursday, February 01, 2018, 17:18 (2247 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Först ett tack till dej Staffan för att du delar med dej av dessa tidsdokument - de korthuggna raderna har en närmast poetisk skärpa!

:-) Tack!

13 feb
tåg 9774
Vännäs 1.20, 86 ax, 1009/642 ton, lok T44 350, /koppl T44 342 lokf Vikström/
Lycksele, 124 ax, 1283/975 ton, (inte rekord vad gäller tågvikt men kanske antal axlar)
- Storuman, 20 min sen


Så några funderingar:

124 axlar från Lycksele. Vi får dra bort två lok, då är det 116 axlar på kroken. Visst kan det ha varit med några boggievagnar, men dessa var väl inte så vanliga inom godstrafiken på 70-talet? Då kan det ha varit 58 vagnar, hur långt var tåget? Hur långa är mötesspåren på banan?

Enda tänkbara mötet är väl möte med bussen och då behövs inte nåt långt mötesspår. Dock blir det svårt att få plats mellan vägkorsningarna i Storuman, men det går ju snabbt att dela tåget och backa med ena delen.


Och vad kan orsaken vara till detta långa tåg? Varför kopplades så många vagnar på i Lycksele? Tågvikten tyder kanske på att det var många tomvagnar.

Vad jag förstår gick tåget bara till Lycksele lördagar och då ställde man Storuman-vagnarna där till efter helgen.

Slutligen: Två T44:or i koppling, bägge bemannade ser det ut som. Var inte loken multade?

Kanske två man på loket.

/TKO