Planchen "Inblåsning och yttre hjärttryck ges så här" (Fordon: lok)

av 53 Wadsten, Friday, February 02, 2018, 16:07 (2269 dagar sedan)

Denna satt i varenda dragfordon så väl lok som motorvagnar, finns det någon som har blder på den, gavs väl ut någon gång på 50-talet.

Vad fanns mer i hytterna, nödbloss, brandsläckare modell äldre, kortslutningsdon.

Verktygsskåpet innehöll yxa, såg, hammare, grov skiftnyckel. bromsluftslagnar, packningar,
samt expanderskruv modell thermoskork

Planchen "Inblåsning och yttre hjärttryck ges så här"

av Rolf E, Friday, February 02, 2018, 21:37 (2269 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Denna satt i varenda dragfordon så väl lok som motorvagnar, finns det någon som har blder på den, gavs väl ut någon gång på 50-talet.

Vad fanns mer i hytterna, nödbloss, brandsläckare modell äldre, kortslutningsdon.

Verktygsskåpet innehöll yxa, såg, hammare, grov skiftnyckel. bromsluftslagnar, packningar,
samt expanderskruv modell thermoskork

På tal om hammare, så frågade en lokinstruktör vid SJ för många år sedan, om man vid klargörningen skulle kontrollera att tutan på loket fungerade och det behövde man inte göra.
Han frågade om man skulle kontrollera att det fanns hammare i verktygsskåpet och det skulle man.
Sedan frågade han hur fort får du köra utan hammare och svaret blev ju full STH och hur fort får du köra om inte tutan fungerar och då var det STH 40 km/h
Det var alltså viktigare att kontrollera hammaren, än tutan som innebar hastighetsnedsättning om den inte fungerade.
Är det fortfarande så vid klargörning?

Planchen "Inblåsning och yttre hjärttryck ges så här"

av Kjell Aghult, Saturday, February 03, 2018, 09:58 (2268 dagar sedan) @ Rolf E

På tal om hammare, så frågade en lokinstruktör vid SJ för många år sedan, om man vid klargörningen skulle kontrollera att tutan på loket fungerade och det behövde man inte göra.
Han frågade om man skulle kontrollera att det fanns hammare i verktygsskåpet och det skulle man.
Sedan frågade han hur fort får du köra utan hammare och svaret blev ju full STH och hur fort får du köra om inte tutan fungerar och då var det STH 40 km/h
Det var alltså viktigare att kontrollera hammaren, än tutan som innebar hastighetsnedsättning om den inte fungerade.
Är det fortfarande så vid klargörning?

Vid oklarheter förväntas givetvis eleven fråga, allt bygger ju på samspel. Som instruktör lär man sig själv väldigt mycket med att söka besvara elevernas frågor: De kan komma ur arbetsplatser i hela landet och givetvis söka testa en! Svar görligast ges till nästa lektion, man anlita även mer än tjänstevägen.

Planchen "Inblåsning och yttre hjärttryck ges så här"

av Överkörmästaren, Saturday, February 03, 2018, 10:13 (2268 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Att prova tyfonerna på en massa fordon tidigt på morgonen på en massa stationer runt om i Sverige skulle väl inte vara så populärt bland de omkringboende. Trots allt är det ju driftsäkra apparater, och erfarenheten visar väl att det räcker med den provning som blir av sig själv så att säga.

Planchen "Inblåsning och yttre hjärttryck ges så här"

av Rolf E, Saturday, February 03, 2018, 18:47 (2268 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Att prova tyfonerna på en massa fordon tidigt på morgonen på en massa stationer runt om i Sverige skulle väl inte vara så populärt bland de omkringboende. Trots allt är det ju driftsäkra apparater, och erfarenheten visar väl att det räcker med den provning som blir av sig själv så att säga.

En kort dutt på tyfonknappen hörs inte så mycket och även om det skulle väcka någon,så vet föraren att tutan funkar och det är det viktiga.
Vintertid då det fryst is i dom, är dom inte lika driftsäkra.
Vad är det för provning du syftar på?

Planchen "Inblåsning och yttre hjärttryck ges så här"

av 53 Wadsten, Sunday, February 04, 2018, 16:01 (2267 dagar sedan) @ Rolf E

Tyfonen pep istället.

Förrresten, hur lång klargöringstid hade man på SJ . Vi på RB hade 40 minuter plus 20 minuters gångtid före.

Tydligen finns det ingen bild på planchen.

Planchen "Inblåsning och yttre hjärttryck ges så här"

av Christer Göransson, Sunday, February 04, 2018, 22:06 (2267 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Tyfonen pep istället.

Förrresten, hur lång klargöringstid hade man på SJ . Vi på RB hade 40 minuter plus 20 minuters gångtid före.

När jag började köra på RB (1983) hade vi 20 minuter för första dragfordonet, 15 minuter för ett eventuellt andra och 10 minuter för ett eventuellt tredje.
När Bupparna kom räknades dessa som dragfordon och klargöringstiden för ett femvagnars bupptåg var alltså 45 minuter.

/Christer

Planchen "Inblåsning och yttre hjärttryck ges så här"

av Rolf E, Saturday, February 03, 2018, 18:13 (2268 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Det var alltså viktigare att kontrollera hammaren, än tutan som innebar hastighetsnedsättning om den inte fungerade.
Är det fortfarande så vid klargörning?

Vid oklarheter förväntas givetvis eleven fråga, allt bygger ju på samspel. Som instruktör lär man sig själv väldigt mycket med att söka besvara elevernas frågor: De kan komma ur arbetsplatser i hela landet och givetvis söka testa en! Svar görligast ges till nästa lektion, man anlita även mer än tjänstevägen.

Du kanske inte förstod vad jag menade med mitt inlägg.
Det handlar inte om någon elevs fråga.
Det handlar om en instruktörs fråga till redan utbildade förare,vad som var viktigast,tutan eller hammaren.
Nedan kommer ett exempel.
En förare klargör ett lok enligt föreskrifterna och allt är OK,kopplar till vagnar, bromsprovar och åker iväg ut på linjen.
Kommer till en ljudsignaltavla och trycker på tutan och inget händer,tutan fungerar inte,trycker flera gånger och den funkar fortfarande inte och då är det STH 40/h
Det är inte viktigt att kontrollera att tutan fungerar vid klargörning som medför hastighetsnedsättning till 40 km/h.
Däremot är det viktigt att kontrollera att det finns en hammare i verktygsskåpet.

Planchen "Inblåsning och yttre hjärttryck ges så här"

av Kjell Aghult, Sunday, February 04, 2018, 19:27 (2267 dagar sedan) @ Rolf E

En förare klargör ett lok enligt föreskrifterna och allt är OK,kopplar till vagnar, bromsprovar och åker iväg ut på linjen.
Kommer till en ljudsignaltavla och trycker på tutan och inget händer,tutan fungerar inte,trycker flera gånger och den funkar fortfarande inte och då är det STH 40/h
Det är inte viktigt att kontrollera att tutan fungerar vid klargörning som medför hastighetsnedsättning till 40 km/h.
Däremot är det viktigt att kontrollera att det finns en hammare i verktygsskåpet.

Fortfarande önskvärt att påpeka luckor i föreskrifterna, gäller all personal.

Planchen "Inblåsning och yttre hjärttryck ges så här"

av Överkörmästaren, Monday, February 05, 2018, 23:16 (2266 dagar sedan) @ Kjell Aghult

En förare klargör ett lok enligt föreskrifterna och allt är OK,kopplar till vagnar, bromsprovar och åker iväg ut på linjen.
Kommer till en ljudsignaltavla och trycker på tutan och inget händer,tutan fungerar inte,trycker flera gånger och den funkar fortfarande inte och då är det STH 40/h
Det är inte viktigt att kontrollera att tutan fungerar vid klargörning som medför hastighetsnedsättning till 40 km/h.
Däremot är det viktigt att kontrollera att det finns en hammare i verktygsskåpet.

Fortfarande önskvärt att påpeka luckor i föreskrifterna, gäller all personal.

Allting är inte logiskt och man behöver ibland kompromissa. Om det är ett beständigt fel på tutan lär det ändå upptäckas ganska snart, fördelarna med att inte prova en massa tutor mitt i natten uppväger nackdelarna. Dessutom kan väl en tuta som fungerade utmärkt vid stillastående ändå frysa igen efter ett par mils körning i blötsnö och fartvind...

Planchen "Inblåsning och yttre hjärttryck ges så här"

av Göran Sohlberg, Saturday, February 03, 2018, 19:01 (2268 dagar sedan) @ 53 Wadsten

För ett antal år sedan körde vi El 16 från Charlottenberg till Borlänge, där hade vi ett gevär med oss, Skåpet skulle ha rensats från geväret redan i Kongsvinger, men det glömdes ofta. Skåpet skulle även vara låst men det var det inte.

Planschen "Inblåsning och yttre hjärttryck ges så här"

av Arne, Sunday, February 04, 2018, 20:17 (2267 dagar sedan) @ Göran Sohlberg

För ett antal år sedan körde vi El 16 från Charlottenberg till Borlänge, där hade vi ett gevär med oss, Skåpet skulle ha rensats från geväret redan i Kongsvinger, men det glömdes ofta. Skåpet skulle även vara låst men det var det inte.

Korrigera mig gärna men det du berättar om var väl att norska lok som i detta fall El 16 skulle ha med sig vapen på loket enligt de norska bestämmelserna? Men att man inte fick ha det på svenska sträckor. Att de norska loken skulle ha beväpning ombord hade väl för övrigt att göra med att man skulle kunna avliva påkörda skadade renar och vilt.

Min undran är därför varför vi inte har ansett det behövas ombord på svenska tåg?! Jag minns för övrigt en lokförare på inlandsbanan som körde på en tjäder (?) och som gav sig ut på sidan av banan för ett eftersök - och med förhoppning om en extra stek till den egna middagen. Jag minns dock inte om lokföraren lyckades finna den påkörda skogsfågeln på min tågresa. ;-)

Planchen "Inblåsning och yttre hjärttryck ges så här" kniv

av BM, Tuesday, February 06, 2018, 13:38 (2265 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Hej, då kanjag passa på att ställa en frågan om kniven som fanns i verktygsskåpet.

Det var, förr, en morakniv. En vanlig morakniv med rött skaft, dock försedd med ett ensidigt parerskydd. Dn svarta plastskidan hade ett urtag för parerstången.

Jag samlar på moraknivar med rött skaft.
Andra bolag, och statligheter hade sitt märke stämplat på bladet, tex ASEA Televerket och försvaret, försvaret hade flera olika "bomärken".

Än har jag inte hitta någon kniv med SJ-märke.
Är det någon av er som vet om det har funnits moraknivar med SJ-stämplade blad. Eller änne bättre EJ