Hur brant kan en sluttning vara? (Bana)

av danielb987, Saturday, February 03, 2018, 05:29 (2274 dagar sedan)

Jag bygger modelljärnväg (skala H0) och tänkte bygga en bit linje som går i en skärning med hus på båda sidor. Kanske någon form av samhälle som järnvägen passerar. Själv är jag smålänning (Växjöbo) så något som påminner om Småland har jag tänkt mig.

Hur brant är det rimligt att göra lutningen i skärningen? Det är här fråga om jord eller grus, inte berg. Och husen på skissen kanske ligger för tätt?

[image]
Skiss på min idé. Heldragen linje är spåret, streckade linjer indikerar lutningen, fyrkanterna är hus (13 x 8,55 meter i fullskala).

Med vänlig hälsning
Daniel

Hur brant kan en sluttning vara?

av danielb987, Saturday, February 03, 2018, 10:55 (2273 dagar sedan) @ Harald

Tack!

Med vänlig hälsning
Daniel

Hur brant kan en sluttning vara?

av Paul Decauville, Saturday, February 03, 2018, 13:28 (2273 dagar sedan) @ danielb987

[image]
Förutom bredden på banvallskrönet så borde dessa mått stämma rätt väl överens med normalspår. Vid normalspår är avståndet mellan de inre dikeskanterna (banvallskrönet) 5,6 m istället för som här 2,9 m.

Hur brant kan en sluttning vara?

av Jan Frelin, Saturday, February 03, 2018, 16:01 (2273 dagar sedan) @ Paul Decauville

[image]
Förutom bredden på banvallskrönet så borde dessa mått stämma rätt väl överens med normalspår. Vid normalspår är avståndet mellan de inre dikeskanterna (banvallskrönet) 5,6 m istället för som här 2,9 m.

Banläran använder rätt konsekvent 1/1,5, som här.

Hur brant kan en sluttning vara?

av Anders Ljung, Saturday, February 03, 2018, 17:23 (2273 dagar sedan) @ Jan Frelin

Banläran använder rätt konsekvent 1/1,5, som här.

Banläran (band I) finns inskannad på ekeving.se

Hur brant kan en sluttning vara?

av Sven Bårström, Wednesday, February 07, 2018, 12:25 (2269 dagar sedan) @ Anders Ljung

Lutningen hos en banslänt (skärning eller bank) har länge varit 1:1,5 enligt normalsektion, t ex given i 1915 års Banlära, men också i äldre typritningar. Det stämmer ju ganska väl med rasvinkeln för en friktionsjord med måttlig vattenhållning. Att flacka ut släntlutningarna till 1:2, som man nog oftast gör numera, är naturligtvis till fördel för att minska erosionsrisken i slänterna. Det kostar naturligtvis genom ökad terrasseringsvolym men merkostnaden får balanseras mot bättre driftsäkerhet och mindre underhåll av slänterna.
Sven B