användning av pyskranar (Fordon: lok)

av Kent Hedqvist, Sunday, February 04, 2018, 21:19 (2244 dagar sedan)

Om man tittar på tyska ångloksfilmer verkar det som att ångloken i Tyskland regelmässigt framfördes med öppna pyskranar även ute på linjen. Jag har lärt mig att pyskranarna skall öppnas vid igångsättning för att sedan stängas, vilket tycks vara regel i Sverige. Kan någon förklara det tyska förfarandet?
Kent

användning av pyskranar

av Svante Andersson, Monday, February 05, 2018, 01:36 (2243 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Tyska pyskranar är inte helt öppna under gång på linjen. Men antagligen av säkerhetsskäl (skydda cylindrar) verkar det vara anordnat så att de inte kan stängas helt utifall någon oerfaren lokförare skulle glömma att öppna dem.

SA

användning av pyskranar

av Per Ljungberg, Monday, February 05, 2018, 08:36 (2243 dagar sedan) @ Svante Andersson

Är det inte istället dräneringar från slidskåpen som alltid släpper ut lite ånga under drift (speciellt på tyska lok)?
Däremot hör man ofta otäta pyskranar på museilok vilket kan bero på att skräp från pannan fastnar i pysarna. Vid pannor som stått oanvända en längre tid kan ju rostflagor mm lossna och följa med ångan ut i cylindrarna.
PLj

användning av pyskranar

av Dag Bonnedal, Monday, February 05, 2018, 09:00 (2243 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Är det inte istället dräneringar från slidskåpen som alltid släpper ut lite ånga under drift (speciellt på tyska lok)?
Däremot hör man ofta otäta pyskranar på museilok vilket kan bero på att skräp från pannan fastnar i pysarna. Vid pannor som stått oanvända en längre tid kan ju rostflagor mm lossna och följa med ångan ut i cylindrarna.
PLj

Nja, på de tyska loken så är det rör ut från avloppssidan på slidskåpen. Avloppsångan är alltid mer eller mindre fuktig. Så det torde vara för att inte blöta ned så mycket med sot från skorstenen.
Pysarna blåser ju ut ånga med högt tryck och dessa "mustascher" är med lågt tryck.

Som sagt, pysventiler behöver göras rena.

Dag

användning av pyskranar

av Svante Andersson, Tuesday, February 06, 2018, 10:25 (2242 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Pyskranar...
[link=https://www.youtube.com/watch?v=fLJTElmPu54]Pyskranar?[/link]

SA

användning av pyskranar

av Per Ljungberg, Tuesday, February 06, 2018, 17:46 (2242 dagar sedan) @ Svante Andersson

Är det ordet pyskranar Du frågar efter?? I dagligt tal brukar vi säga "pysarna". Jag har inte Ångloksläran till hands just nu, men har för mig att dessa dräneringskranar för cylindrarna även kallas pyskranar där. Det pyser ju ånga ur dem under start för att få ut kondensvattnet från cylindrarna. Detta för att inte riskera att skada maskineriet genom vattenslag.
PLj

användning av pyskranar

av Svante Andersson, Wednesday, February 07, 2018, 00:13 (2241 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Är det ordet pyskranar Du frågar efter?? I dagligt tal brukar vi säga "pysarna". Jag har inte Ångloksläran till hands just nu, men har för mig att dessa dräneringskranar för cylindrarna även kallas pyskranar där. Det pyser ju ånga ur dem under start för att få ut kondensvattnet från cylindrarna. Detta för att inte riskera att skada maskineriet genom vattenslag.
PLj

Jag vet mycket väl vad pyskranar är... frågan i den här tråden är däremot tyskarnas sätt att alltis köra med pysarna delvis öppna. Det var det som min länk till youtube refererade till... för något annat än öppna pysar är det knappast på den visade körningen.

SA

användning av pyskranar

av Nils-Eric Sääf, Wednesday, February 07, 2018, 08:45 (2241 dagar sedan) @ Svante Andersson

Vi hade en Taxiåkare i min närhet som kallades "PYSEN" men han körde bara bil.

Entwässerungsrohren

av Dag Bonnedal, Wednesday, February 07, 2018, 09:50 (2241 dagar sedan) @ Svante Andersson


Jag vet mycket väl vad pyskranar är... frågan i den här tråden är däremot tyskarnas sätt att alltis köra med pysarna delvis öppna. Det var det som min länk till youtube refererade till... för något annat än öppna pysar är det knappast på den visade körningen.

SA

... heter de i min tyska ånglokslära eller Zylinderablaufröhrchen som de heter på tillverkningsritningen till vårt lok Emsfors.

De har som jag skrev ovan [i]inget [/i]med pysarna att göra. De sitter där avloppsrören från sliderna är anslutna till cylinderblocket.

Frågan har varit uppe i det här forumet tidigare.

Dag B

användning av pyskranar

av Thomas Tell, Wednesday, February 07, 2018, 10:20 (2241 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Tyska ånglok har ju ett skippande ljud i takt med kolvslagen. Mycket karakteristiskt.
/tell

användning av pyskranar - hoppa över alternativt vara i takt

av Arne, Wednesday, February 07, 2018, 20:11 (2241 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tyska ånglok har ju ett skippande ljud i takt med kolvslagen. Mycket karakteristiskt.
/tell

Kan du förklara lite tydligare hur du menar att ångloksljudet låter? Jag har lite svårt att förstå hur det hela fungerar i praktiken.

Dvs. att man å ena sidan talar om ett sorts 'skippande' ljud samtidigt som man å andra sidan talar om att vara i takt med kolvslagen! Så huru härmed alltså? :-)

användning av pyskranar

av Olle Vinberg, Thursday, February 08, 2018, 18:13 (2240 dagar sedan) @ Thomas Tell

Kan det vara ljudet av en sk Trofimoff kanske,
är förmodligen fel ute...!?

kolla länken

[link=https://en.wikipedia.org/wiki/Trofimoff_valve]Wiki[/link]

Pyskran heter egentligen......

av -ch-, Tuesday, February 06, 2018, 22:27 (2242 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Pyskran heter egentligen utblåsningsventil enligt Ångloksläran(1947) sidan 300

Pyskran heter egentligen......

av Svante Andersson, Wednesday, February 07, 2018, 00:16 (2241 dagar sedan) @ -ch-

Pyskran heter egentligen utblåsningsventil enligt Ångloksläran(1947) sidan 300

Och då ett uttryck som använts lika lite som de riktiga anatomiska namnen på människors könsorgan!

SA

Pyskran heter egentligen......

av -ch-, Wednesday, February 07, 2018, 08:56 (2241 dagar sedan) @ Svante Andersson

Det står det inget om i Ångloksläran :-D