VGJ NN5/Ost 1863? (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström @, torsdag, februari 08, 2018, 22:37 (11 dagar sedan)

Letar bland mina noteringar men kan inte finna var och när VGJ NN5/Ost 1863 (senare SJ Osp 322524) tillverkades.

Tacksam för hjälp.

Ola Ahlström
Malmö

VGJ NN5/Ost 1863?

av Anders Jansson @, fredag, februari 09, 2018, 10:30 (10 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Letar bland mina noteringar men kan inte finna var och när VGJ NN5/Ost 1863 (senare SJ Osp 322524) tillverkades.

Tacksam för hjälp.

Ola Ahlström
Malmö

VGJ NNs/Ost 1863 var tillverkad av Landskrona Nya MV (senare Landsverk) år 1912.

VGJ NN5/Ost 1863?

av Ola Ahlström @, fredag, februari 09, 2018, 10:33 (10 dagar sedan) @ Anders Jansson
edited by Ola Ahlström, fredag, februari 09, 2018, 10:41

VGJ NNs/Ost 1863 var tillverkad av Landskrona Nya MV (senare Landsverk) år 1912.

Tackar.

Ola Ahlström
Malmö

VGJ NN5/Ost 1863?

av Ola Almquist @, Göteborg, fredag, februari 09, 2018, 14:55 (10 dagar sedan) @ Anders Jansson

Letar bland mina noteringar men kan inte finna var och när VGJ NN5/Ost 1863 (senare SJ Osp 322524) tillverkades.

Tacksam för hjälp.

Ola Ahlström
Malmö


VGJ NNs/Ost 1863 var tillverkad av Landskrona Nya MV (senare Landsverk) år 1912.

Jag antar att det även gäller denna vagn. Det är säkert ett rent slarvfel men det är bra att ha något på fötterna när man ska skicka in rättelser.

M.v.h.
Ola

VGJ NN5/Ost 1863?

av Anders Jansson @, fredag, februari 09, 2018, 15:04 (10 dagar sedan) @ Ola Almquist

VGJ NNs/Ost 1863 var tillverkad av Landskrona Nya MV (senare Landsverk) år 1912.


Jag antar att det även gäller denna vagn. Det är säkert ett rent slarvfel men det är bra att ha något på fötterna när man ska skicka in rättelser.

Ja. Vagnens tillverkarskylt från ChrO härstammar från ombyggnaden till Q14p 350097 år 1951. Återställd till Osp med tidigare nummer av SJ hvst Göteborg år 1954.

VGJ NN5/Ost 1863?

av danielb987 @, fredag, februari 09, 2018, 20:31 (10 dagar sedan) @ Anders Jansson

VGJ NNs/Ost 1863 var tillverkad av Landskrona Nya MV (senare Landsverk) år 1912.


Jag antar att det även gäller denna vagn. Det är säkert ett rent slarvfel men det är bra att ha något på fötterna när man ska skicka in rättelser.


Ja. Vagnens tillverkarskylt från ChrO härstammar från ombyggnaden till Q14p 350097 år 1951. Återställd till Osp med tidigare nummer av SJ hvst Göteborg år 1954.

Vad var Q14p 350097 för typ av vagn? Tankvagn? Vilken typ av last var den i så fall avsedd för (vatten, olja, ...)?

Med vänlig hälsning
Daniel

VGJ NN5/Ost 1863?

av Kjell Friberg @, fredag, februari 09, 2018, 21:36 (10 dagar sedan) @ danielb987

Det var en vagn för transport av löscement. De normalspåriga Q14 var föregångare till "Anita Ekberg" och behållarna från de smalspåriga Q14p sattes senare på nya normalspårsunderreden efter att gamla VGJ breddats.

VGJ NN5/Ost 1863? Sådana behållare?

av BD @, lördag, februari 10, 2018, 14:03 (9 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Det var en vagn för transport av löscement. De normalspåriga Q14 var föregångare till "Anita Ekberg" och behållarna från de smalspåriga Q14p sattes senare på nya normalspårsunderreden efter att gamla VGJ breddats.

Är detta en sådan vagn?

[image]

[image]

VGJ NN5/Ost 1863? Sådana behållare?

av Ola Almquist @, Göteborg, lördag, februari 10, 2018, 17:13 (9 dagar sedan) @ BD

Det var en vagn för transport av löscement. De normalspåriga Q14 var föregångare till "Anita Ekberg" och behållarna från de smalspåriga Q14p sattes senare på nya normalspårsunderreden efter att gamla VGJ breddats.


Är detta en sådan vagn?

Jag tror snarare på behållare av denna typ.

M.v.h.
Ola

Q14p

av Klas Blomberg @, Skövde, torsdag, februari 15, 2018, 19:20 (4 dagar sedan) @ danielb987

Det fanns en artikel om de vagnarna i Smalspårigt nummer 72/2000, sidan 12

--
Det var bättre förr och ju förr desto bättre. Nostalgin var bättre förr. Det var inte bättre förr, det var sämre - fast på ett bättre vis. Det var inte bättre förr, men det är sämre nu.
Det var bättre förr, när vi hade det sämre.

RSS-feed av trådar
powered by my little forum