TGOJ lokskylt Ma 401 (Järnväg allmänt)

av Christer Fredriksson, Friday, February 09, 2018, 13:44 (2240 dagar sedan)

Är det någon som har kännedom om hur TGOJ lokskylt Ma 401 har hamnat i Al Garve i Portugal och nu annonseras ut på nätet av en secondhandmarknad i Al Garve för 1000 Euro?

Skylten torde härröra från Eskilstuna och antingen blivit stulen eller givits som gåva till någon TGOJ pensionär.

TGOJ lokskylt Ma 401

av Niklas B, Saturday, February 10, 2018, 09:09 (2239 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Är det någon som har kännedom om hur TGOJ lokskylt Ma 401 har hamnat i Al Garve i Portugal och nu annonseras ut på nätet av en secondhandmarknad i Al Garve för 1000 Euro?

Skylten torde härröra från Eskilstuna och antingen blivit stulen eller givits som gåva till någon TGOJ pensionär.

Jag tycker det är lite tråkigt att du antar att den har blivit stulen om den inte getts till en pensionär. Den kan ju ha getts bort på andra sätt, fallit offer för en förrådsrensning etc. T.ex. fick en bekant skyltar till TGOJ Hg och Ub på verkstaden, togs ned vid skrotning och låg sedan och skräpade.

Just Ma skyltarna tillverkades men satt aldrig på loken. Även till lokomotorerna fanns nummerskyltar med lokomotornummer som TGOJ aldrig hade, dvs man gjorde skyltar för framtida bruk.

Med tanke på att skyltarna göts för mer än 60 år sedan har de nog passerat en och annan samlarhand sedan dess.

Här är en bild på 407, 401 har jag inte sett.

[image]

TGOJ lokskylt... krom eller inte krom.

av Svante Andersson, Saturday, February 10, 2018, 19:36 (2239 dagar sedan) @ Niklas B

Fick några TGOJ el och diesellok kromade skyltar?

SA

TGOJ lokskylt... krom eller inte krom.

av Niklas B, Saturday, February 10, 2018, 22:33 (2239 dagar sedan) @ Svante Andersson

Fick några TGOJ el och diesellok kromade skyltar?

SA

Ja, Hg, Ub hade kromade skyltar. Även lokomotorernas skyltar var ursprungligen kromade. Hur det var med TGOJ V (SJ V3) vet jag inte, men antaligen borde de varit det. (Då passar det med SJ's att alla skyltar från 1930-talet (frånsett ånglok) var kromade.)

TGOJ lokskylt... krom eller inte krom.

av Christer Fredriksson, Saturday, February 10, 2018, 22:55 (2239 dagar sedan) @ Niklas B

Litt V, V1, Z3, Z4 hade kromade lokskyltar.

TGOJ V01 851

av Kjell Friberg, Saturday, February 10, 2018, 23:18 (2239 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Även denna hade kromade skyltar under sin TGOJ-tid.

TGOJ lokskylt... krom eller inte krom.

av Svante Andersson, Sunday, February 11, 2018, 01:06 (2239 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Tack Niklas och Christer!
Då vet jag att jag har minst ett lok i modell som behöver nya skyltar.

SA