Lite udda loktyper vid 20 m.s.Boden. (Fordon: lok)

av chfahlgren, Saturday, February 10, 2018, 11:35 (2257 dagar sedan)

Hej bästa vänner!Enligt uppgifter så hade 20 m.s.enstaka maskiner:C10 1820,S10 1730,även någon S6,samt tre stycken Q-maskiner de på 1600-serien,till dessa fanns också K41059 senare ersatt av K4 958.Min fråga är vad var det för tjänst ovan nämnda ånglok användes för? Detta gäller i början av 1950-talet.Är det någon av ER som har
uppgifter om ovan nämnda lok på 20 m.s. Boden. Har hört att Q-loken var utlånade till Norrbottens järnverk.Tack på förhand med Vänliga Järnvägs-Hälsningar från,
CarlHenry Fahlgren jvm-vän nr,92 i Falun.

Lite udda loktyper vid 20 m.s.Boden. Länkar

av Bertil Bengtsson, Sunday, February 11, 2018, 20:15 (2256 dagar sedan) @ BD

Tilläggas kan att Boden även hade de tre E11:orna under kort tid. Bodenförarna vande sig aldrig vid trecylinerloken...
Dessutom hade Boden i samma veva även ett par (?) R-lok. Deras pannor var i dåligt skick.
E11 och R användes i trafiken, men de inledningsvis efterfrågade loken användes aldrig i trafik i Boden. Inte (de fd TGOJ) G12:orna heller.
Berra

Lite udda loktyper vid 20 m.s.Boden. Länkar

av chfahlgren, Monday, February 12, 2018, 13:14 (2255 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Ursäkta min rättframhet,men ibland så tenderar "trådarna" på vårt eminenta forum att
"sticka i väg" från det som var frågan/frågorna från början (en personlig reflexion)
Vad gäller ångloken litt.E11,R,och även G12,samt S13-loken så känner jag till detta sedan förut.Vad gäller,dels S10 1730,en S6-maskin samt K4 loken 1059 och 958,var de
upptagna som driftlok vid andra hälten av 1951 just vid Boden 20-m.s.Vill då avslutningsvis TACKA BD och Berra för intressanta uppgifter och svar Tack.
Med Vänliga Järnvägs-Hälsningar från jvm-vän nr 92 i Falun.