Gamla flygbilder-4, tagna var då? (Järnväg allmänt)

av Jöran Johansson, Saturday, February 10, 2018, 19:25 (2239 dagar sedan)

Enligt önskemål av Jan Sandgren lägger jag in den här länken till en serie på Flygfotohistoria. Där finns en del intressanta bilder, särskilt nr 34, 39, 44, 48, 49, 50 och 51. Enklast att använda direktlänken till bild 34, varifrån man stegar uppåt med högerpilen.

Bild 48 ser intressant ut med två banor som ser ut att gå ihop. För den som kommer in från väster ser det ut som om man nyligt har varit och rotat med stolparna – nyelektrifierad?

Och frågan är alltså var bilderna är tagna.

Gamla flygbilder-4, tagna var då?

av Fredrik Lundström, Saturday, February 10, 2018, 19:59 (2239 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Enligt önskemål av Jan Sandgren lägger jag in den här länken till en serie på Flygfotohistoria. Där finns en del intressanta bilder, särskilt nr 34, 39, 44, 48, 49, 50 och 51. Enklast att använda direktlänken till bild 34, varifrån man stegar uppåt med högerpilen.

Bild 48 ser intressant ut med två banor som ser ut att gå ihop. För den som kommer in från väster ser det ut som om man nyligt har varit och rotat med stolparna – nyelektrifierad?

Och frågan är alltså var bilderna är tagna.

På bild 51 finns det angivet koordinater. Klickar man på koordinaterna hamnar man i Finnerödja.

Gamla flygbilder-4, tagna var då?

av Mikael Blom, Saturday, February 10, 2018, 20:40 (2239 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Norr om Frövi. Linjen till höger på bild 48 är den till Vanneboda.

kartbild.com

Gamla flygbilder-4, tagna var då?

av Ola Almquist, Saturday, February 10, 2018, 21:15 (2239 dagar sedan) @ Mikael Blom

Norr om Frövi. Linjen till höger på bild 48 är den till Vanneboda.

kartbild.com

Strålande! Då visar bilderna 49 och 51 alltså Röjen.

M.v.h.
Ola

Gamla flygbilder-4, tagna var då?

av Christer Fredriksson, Saturday, February 10, 2018, 22:06 (2239 dagar sedan) @ Mikael Blom

Detta är Röjen, dvs skiljeväxeln mellan spåret till Frövi (ursprungliga FLJ linje) samt spåret till Vanneboda som anlades 1900 då Frövi Örebro såldes till Staten och FLJ-tågen ej längre gick till/från Frövi, utan till/från Vanneboda, med ett undantag som dock ändrades till Vanneboda 1906.

Gamla flygbilder-4, tagna var då?

av danielb987, Sunday, February 11, 2018, 08:59 (2238 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Enligt önskemål av Jan Sandgren lägger jag in den här länken till en serie på Flygfotohistoria. Där finns en del intressanta bilder, särskilt nr 34, 39, 44, 48, 49, 50 och 51. Enklast att använda direktlänken till bild 34, varifrån man stegar uppåt med högerpilen.

Bild 48 ser intressant ut med två banor som ser ut att gå ihop. För den som kommer in från väster ser det ut som om man nyligt har varit och rotat med stolparna – nyelektrifierad?

Och frågan är alltså var bilderna är tagna.

Bild 38 är i stort sett en exakt kopia av mina föräldrars hus 2 mil nordväst om Växjö. Det är nästan jag vill påstå att mina föräldrars hus är byggda efter samma ritning som huset på bild 38.

Min fråga är därför om vissa bilder i serien kan vara från Småland (Kronobergs län) eller om huset är ett "standardhus" som finns mer spritt i Sverige?

Med vänlig hälsning
Daniel

Gamla flygbilder-4, tagna var då?

av danielb987, Sunday, February 11, 2018, 09:28 (2238 dagar sedan) @ danielb987

Enligt önskemål av Jan Sandgren lägger jag in den här länken till en serie på Flygfotohistoria. Där finns en del intressanta bilder, särskilt nr 34, 39, 44, 48, 49, 50 och 51. Enklast att använda direktlänken till bild 34, varifrån man stegar uppåt med högerpilen.

Bild 48 ser intressant ut med två banor som ser ut att gå ihop. För den som kommer in från väster ser det ut som om man nyligt har varit och rotat med stolparna – nyelektrifierad?

Och frågan är alltså var bilderna är tagna.


Bild 38 är i stort sett en exakt kopia av mina föräldrars hus 2 mil nordväst om Växjö. Det är nästan jag vill påstå att mina föräldrars hus är byggda efter samma ritning som huset på bild 38.

Min fråga är därför om vissa bilder i serien kan vara från Småland (Kronobergs län) eller om huset är ett "standardhus" som finns mer spritt i Sverige?

Med vänlig hälsning
Daniel

Mina föräldrars hus finns med på den här bilden:
http://www.flygfotohistoria.se/bilder/133203?album_id=5188

Med vänlig hälsning
Daniel

Gamla flygbilder-4, tagna var då?

av Svante Andersson, Sunday, February 11, 2018, 13:39 (2238 dagar sedan) @ danielb987

Denna hustyp är så vanlig att de flesta inte ens lägger märke till det...

SA