DB Ultraljudsmät"bussar" - Södertälje södra 1966 (Järnväg allmänt)

av Qrt, Sunday, February 11, 2018, 18:42 (2237 dagar sedan)

Hej
I SJK Postvagnen har jag fått syn på en bild visandes något jag aldrig trodde hade förekommit:
Tyska röda rälsbussar på svenska spår!
På en bild tagen vid Södertälje södra den 15 juni 1966 hänger det två Uerdingen rälsbussar i Deutsche Bundesbahns röda skrud sist i ett persontåg på Södertälje södra på väg mot Södertälje C.
Kan någon bekräfta denna bilds äkthet, berätta vad de gjorde i Sverige, hur länge de fanns här och på vilka andra sträckor de rullade runt under sitt besök ?
/Curt

[link=http://www.postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=1028418#p1028542]Södertälje södra 1966 (Bildvagnen)[/link]
av Ulfe, Fagersta, måndagen 4 juli 2016, 07:50:50

Här är en bild som min bror tagit 15/6 1966. Tyska motorvagnar kopplade till persontåg. Var de här för något test inför ev. anskaffande av nya motorvagnar?

[img]http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-8b91c20a1402f1b53b31fb76b55d9e015779f5a0bfead.jpg/version-b7bfe2a14eac512e7601f6d58402313a/[/img]

Södertälje södra 1966

av Niklas Bygdestam @, Uppsala, måndagen 4 juli 2016, 17:41:36

Nu har det framgått att detta inte är vanliga rälsbussar utan ett arbetståg för mätning. Här har vi verkligen Postvagnen stora fördelar när man lyckas reda ut små "mysterier" :-tu

Att SJ eller TGOJ skulle ha funderat på att köpa in tyska rälsbussar av denna typ 1966 är nog inte speciellt sannolikt. Svenska rälsbussar av både Y6-generationen och TGOJ:s elrälsbussar typ X20-23 var betydligt modernare än de här tyska rälsbussarna. I Sverige skulle dessa tyska rälsbussar mer ses som en lite moderniserad version av de äldre Hilding Carlsson-rälsbussarna.

Arbetståg som lånas ut över gränserna i andra länder tycks ha förekommit hur länge som helst på vårt sameuropeiska normalspårsnät. Detta är ju den stora fördelen vi har med den spårvidd vi har. Vi behov kan fordon lånas ut till andra länder och ibland sparar man också pengar med att slippa köpa in egna fordon, utan istället låna fordon från något annat land :)

Rälsbussar-tyska-Södertälje södra 1966

av Qrt, Monday, February 12, 2018, 11:35 (2236 dagar sedan) @ Qrt

[i]Rälsbussar-tyska-Södertälje södra 1966
DB Ultraljudsmät"bussar" - Södertälje södra 1966[/i]

Tack för alla svar. (I Postvagnen).
Men det borde finnas personer vid liv som vet ännu mer.
Jag kanske skulle ha skrivit rubriken annorlunda.

Eller finns det ett bättre forum där jag kan få kontakt med äldre järnvägsanställda som har sett fordonen ifråga, kanske till och med var med när det hände, och vet att berätta mer därom ?

/Curt

Rälsbussar-tyska-Södertälje södra 1966

av BD, Monday, February 12, 2018, 15:07 (2236 dagar sedan) @ Qrt

Eller finns det ett bättre forum där jag kan få kontakt med äldre järnvägsanställda som har sett fordonen ifråga, kanske till och med var med när det hände, och vet att berätta mer därom ?

/Curt

Bläddra i gamla SJ-Nytt och Signalen.