Färg på Esso igen. (Järnväg allmänt)

av BJ, Monday, February 12, 2018, 10:08 (2259 dagar sedan)

På 1940 talet så målades Esso i stora bokstäver på tankvagnar, på 50talet byttes detta mot den ovala Esso loggan.
Frågan är vilken färg hade stora Esso texten?
Frågan har ställts tidigare utan att något bevis kommit fram, Försöker igen!
Jag tror inte texten var svart!
Har tidigare antagit att färgen skulle kunna ha varit mörkblå! Detta då den tidigare Esso logga och Standard loggan hade mörkblå text.
Men kan det ha varit Röd text?? Tankbilar var röda med Vit Esso text.
BJ
Se bild från samlingsportalen:
[image]

[image]

Färg på Esso igen.

av Christer Fredriksson, Monday, February 12, 2018, 12:02 (2259 dagar sedan) @ BJ

Det var röd färg!

Färg på Esso igen.

av BJ, Monday, February 12, 2018, 14:13 (2259 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Det var röd färg!

Tack Christer för rakt svar.
Är du helt säker?

När man tittar på bilden nedan så blir man tveksam.
För MYCKET ELDFARLIGT måste väll vara röd text!
BJ
Bild från samlingsportalen:
[image]

Färg på Esso igen.

av Gåård, Tuesday, February 13, 2018, 18:13 (2257 dagar sedan) @ BJ

Om du rullar ner på denna sida, finns en bild med förklarande text om färg på logan.
http://glostransporthistory.visit-gloucestershire.co.uk/butlers.htm

Enligt denna skulle jag tolka färgen som svart för ESSO texten.

Visserligen på brittiska vagnar, men jag antar att de ville använda samma stil i alla länder.

Mvh Fredrik

Färg på Esso igen.

av Anders Jansson, Tuesday, February 13, 2018, 20:47 (2257 dagar sedan) @ Gåård

Om du rullar ner på denna sida, finns en bild med förklarande text om färg på logan.
http://glostransporthistory.visit-gloucestershire.co.uk/butlers.htm

Enligt denna skulle jag tolka färgen som svart för ESSO texten.

Visserligen på brittiska vagnar, men jag antar att de ville använda samma stil i alla länder.

Mvh Fredrik

Jag sparade ner en kopia av bilden och öppnade den i ett bildbehandlingsprogram. Programmets analys av den övre mera belysta delen av Esso-loggan talar mer för mörkblått än för svart. Det skall dock tas med en nypa salt då det funnits en rad felkällor på vägen från verkligheten till min datorskärm.

Färg på Esso igen.

av Svante Andersson, Wednesday, February 14, 2018, 00:04 (2257 dagar sedan) @ Anders Jansson

Om du rullar ner på denna sida, finns en bild med förklarande text om färg på logan.
http://glostransporthistory.visit-gloucestershire.co.uk/butlers.htm

Enligt denna skulle jag tolka färgen som svart för ESSO texten.

Visserligen på brittiska vagnar, men jag antar att de ville använda samma stil i alla länder.

Mvh Fredrik


Jag sparade ner en kopia av bilden och öppnade den i ett bildbehandlingsprogram. Programmets analys av den övre mera belysta delen av Esso-loggan talar mer för mörkblått än för svart. Det skall dock tas med en nypa salt då det funnits en rad felkällor på vägen från verkligheten till min datorskärm.

Den bilden är för dålig för att ens göra ett försök att tyda något i. Och med tanke på att den högra vagnen med största sannolikhet har blå text och den mittre då svart text är vi fortfarande helt ovetande om förhållandena i Sverige.

SA

Färg på Esso igen.

av Per Ljungberg, Monday, February 12, 2018, 14:30 (2259 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Om man jämför färgerna på tankvagnsfotot så verkar "ESSO" mörkare än "MYCKET ELDFARLIGT". Det senare är sannolikt rödmålat. Så "ESSO" bör varit en mörkare färg. Tyvärr har jag inget färgfoto på någon vagn med sådan målning. Själv skulle jag gissat på svart, men kan blanda ihop det med "TEXACO" som hade svart märkning och som jag har en gammal diabild på.
PLj

Färg på Esso igen.

av Nils-Eric Sääf, Monday, February 12, 2018, 18:52 (2258 dagar sedan) @ BD

När denna vagn var ny så menar jag att den var SILVER färgad.

Färg på Esso, blå

av el_vikingo, Monday, February 12, 2018, 22:42 (2258 dagar sedan) @ BJ

Sökte "ESSO tankbil bild", på google.
ESSO utan oval var ofta mörkblå.

Färg på Esso igen - rött

av Rolf Johansson, Tuesday, February 13, 2018, 17:22 (2258 dagar sedan) @ BJ

Inget egentligt svar på 40-talsfärgen men om man tittar på modelljärnvägsvagnar från 1950-talet så har de lackerats med Esso i rött, se t ex här:

https://www.tradera.com/item/180705/301893035/sallsynt-9-st-aldre-fleischmann-h0-tankva...

Eftersom fabrikanterna försökte efterlikna verkligheten så långt som möjligt när det gällde färger (vagnarnas form var nog mer produktionstekniskt betingade), så håller jag på att även 40-talsfärgen var rött för Esso.

Med vänlig hälsning

Rolf J

Färg på Esso igen - rött

av BJ, Tuesday, February 13, 2018, 23:57 (2257 dagar sedan) @ Rolf Johansson

Det är mycket tacksamt med alla försök till lösning av färgen på 40 talets E s s o text på blandade tankvagnar. Så sent som 1949 fick bogie tankvagnar denna text!

När ovala loggan kommer på tankvagnarna 1950, så är botten vit med mörkblå rand runt och Esso är i rött. Se bild i första inlägg. 50 tals loggan vet vi hur den såg ut.
Det som behövs är en färgbild eller möjligen en målningsritning från 40 talet om säkerhet skall råda. Även en säker minnesbild skulle kunna vara till hjälp.

PS. Ämnet är viktigt då en tankvagn i fullskala saknar just denna logga!

BJ

Färg på Esso igen - rött

av Svante Andersson, Tuesday, February 13, 2018, 23:58 (2257 dagar sedan) @ Rolf Johansson

Inget egentligt svar på 40-talsfärgen men om man tittar på modelljärnvägsvagnar från 1950-talet så har de lackerats med Esso i rött, se t ex här:

https://www.tradera.com/item/180705/301893035/sallsynt-9-st-aldre-fleischmann-h0-tankva...

Eftersom fabrikanterna försökte efterlikna verkligheten så långt som möjligt när det gällde färger (vagnarnas form var nog mer produktionstekniskt betingade), så håller jag på att även 40-talsfärgen var rött för Esso.

Med vänlig hälsning

Rolf J

Men nu var det inte frågan om vagnar med Esso i den ovala loggan utan om vagnar med Esso direkt på tanken... då blir hänvisninge till div modellvagnar helt betydelselös.

SA

Färg på Esso igen - rött

av BJ, Wednesday, February 14, 2018, 00:02 (2257 dagar sedan) @ Svante Andersson

Inget egentligt svar på 40-talsfärgen men om man tittar på modelljärnvägsvagnar från 1950-talet så har de lackerats med Esso i rött, se t ex här:

https://www.tradera.com/item/180705/301893035/sallsynt-9-st-aldre-fleischmann-h0-tankva...

Eftersom fabrikanterna försökte efterlikna verkligheten så långt som möjligt när det gällde färger (vagnarnas form var nog mer produktionstekniskt betingade), så håller jag på att även 40-talsfärgen var rött för Esso.

Med vänlig hälsning

Rolf J


Men nu var det inte frågan om vagnar med Esso i den ovala loggan utan om vagnar med Esso direkt på tanken... då blir hänvisninge till div modellvagnar helt betydelselös.

SA

Tack Svante.
Det förtydligar frågeställningen om E s s o textens färg.
BJ

Färg på Esso igen - rött

av Svante Andersson, Wednesday, February 14, 2018, 00:07 (2257 dagar sedan) @ BJ

Tack Svante.
Det förtydligar frågeställningen om E s s o textens färg.
BJ

Tyvärr verkar flera av skribenterna i den här tråden vara helt oförstående till den egentliga frågeställningen och svamlar i och med detta om allt möjligt. Ett tips till dessa... läs frågeställningen och filtrera era svar därefter!

SA

Färg på Esso igen - rött

av Kjell Friberg, Wednesday, February 14, 2018, 09:07 (2257 dagar sedan) @ BJ

Min minnesbild i detta fall är kanske inte helt pålitlig då jag bara minns texten som mycket mörk vilket möjligen antyder svart.

Färg på Esso igen.

av UTJ, Wednesday, February 14, 2018, 01:41 (2257 dagar sedan) @ BJ

Da det er på en konkret vogn vil jeg først foretage nogle skrab i den befintlige maling. Ofte vil man kunne finde rester fra Esso-bemalingen, medmindre vognen er sandblæst.

Jeg har gjort således tidligere på danske vogne med godt resultat.

Färg på Esso igen.

av BJ, Wednesday, February 14, 2018, 09:12 (2257 dagar sedan) @ UTJ

Da det er på en konkret vogn vil jeg først foretage nogle skrab i den befintlige maling. Ofte vil man kunne finde rester fra Esso-bemalingen, medmindre vognen er sandblæst.

Jeg har gjort således tidligere på danske vogne med godt resultat.

Tack för förslaget. Värt att undersöka! Men troligen inte möjligt i detta fall då vagnen redan fått silverfärg på tanken och det minst har varit två senare märkningar,
efter vagnen hade stora E s s o texten.

Finns något arkiv med CHR Olsson´s ritningar från 40-50 talet?
BJ

Färg på Esso igen.

av UTJ, Wednesday, February 14, 2018, 09:57 (2257 dagar sedan) @ BJ

jeg ville nu nok lave nogle undersøgelser - formentlig ingle af de inderste lag. I ved stort set hvor I skal lede og hvis I har silverfärg til overs er det nok muligt at reparere efter undersøgelsen.

Uden at kende til Chr. Ohlsson tegninger, tror jeg at et privat foretagende som dette ikke har tegningsmateriale på den slags logoer.

Det mest logiske vil være at "ESSO" er i blå, men i Danmark var tilsvarende "DDPA" på Esso-vognene sort.