Örebro hamn (Järnväg allmänt)

av jhje, Tuesday, February 13, 2018, 18:37 (2235 dagar sedan)

Jag vet, att Örebro har haft hamn men var den spårbunden? Jag har hört bl.a oljehamnen och om det var spårbundet, fanns det då de bägge spårviddena?

Örebro hamn

av Christer Fredriksson, Tuesday, February 13, 2018, 19:18 (2235 dagar sedan) @ jhje

Örebro hade flera hamnar för olika ändamål; Passagerarbåtarna, Oljebåtarna, Båtar med jordbruksprodukter från Hjälmar-byarna, Inre hamnen, Pappersbrukets hamn, Varvets hamn, osv!

Den hamn som hade spårförbindelse var Skebäcks hamn på norra sidan om slussen ut mot Hjälmaren. Det var den hamnen som KHJ använde samt användes fram till dess slussen byggdes då de inre och övre hamnarna började användas, dvs det var Örebro kanal som anlades.

Örebro hamn

av jean, Tuesday, February 13, 2018, 19:23 (2235 dagar sedan) @ jhje

Jodå, det fanns spår både söder och norr om Svartån till Örebro hamn. (Det södra spåret användes väl inte för hamnbruk vad jag förstod på Christer Fredrikssons svar)

Söder om Svartån var det ju Örebro-Skebäcks järnväg och dit var det treskensdrift till 1955. "Slutstationen" kallades "Hjälmaren" för att inte förväxlas med Skebäck som var platsen på norra sidan.

Här är ett exempel på trafik vid oljehamnen:

[image]

Bildkälla: Örebro Stadsarkiv
Fotograf: Okänd

Här finns lite mer info i en gammal tråd:

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=117760

Örebro hamn - en till bild

av jean, Tuesday, February 13, 2018, 19:31 (2235 dagar sedan) @ jean

Följande bild är också taget vid Skebäck: (På norra sidan Svartån om jag minns det rätt)

[image]

(Var är lokets skorsten? Eller är det bara jag som ser illa?)

Bildkälla: Örebro stadsarkiv
Fotograf: Eric Sjöqvist

Örebro hamn - en till bild

av Christer Fredriksson, Tuesday, February 13, 2018, 19:35 (2235 dagar sedan) @ jean

Framför trädet!

Örebro hamn - en till bild

av jean, Tuesday, February 13, 2018, 19:36 (2235 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Haha.. Sant! Tack Christer, får nog sätta på mig glasögonen inser jag!

Örebro hamn - en till bild

av Svante Andersson, Tuesday, February 13, 2018, 23:51 (2235 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Framför trädet!

Nää... bakom trädet! Om den vore framför skulle den inte sitta ihop med det bakom trädet befintliga lokat...:-P

SA

Örebro hamn - en till bild

av Christer Fredriksson, Tuesday, February 13, 2018, 19:38 (2235 dagar sedan) @ jean

Fotografen står på slussens stenkanter och "plåtar" ut mot Hjälmaren!

Örebro hamn - en till bild

av ovka001, Tuesday, February 13, 2018, 19:50 (2235 dagar sedan) @ jean

Skorstenen är bakom trädet.

Örebro hamn - en till bild

av Christer Fredriksson, Tuesday, February 13, 2018, 20:05 (2235 dagar sedan) @ ovka001

Du har så rätt!

Örebro hamn - en till bild 1926-32

av Thomas Tell, Tuesday, February 13, 2018, 21:23 (2235 dagar sedan) @ jean

Foto 1926-32 med tanke på C3d:s märkning.
/tell

Örebro hamn - en till bild 1926-32

av Leif B, Tuesday, February 13, 2018, 22:27 (2235 dagar sedan) @ Thomas Tell

Foto 1926-32 med tanke på C3d:s märkning.
/tell

De där gigantiksa skyltarna som varnade för kontaktledningen var väl också ganska kortlivade?

Örebro hamn - en till bild

av Ola Almquist, Tuesday, February 13, 2018, 22:23 (2235 dagar sedan) @ jean

Långt ner på denna sida finns uppgifter om glasbruket.

M.v.h.
Ola

Örebro hamn

av Kjell Aghult, Wednesday, February 14, 2018, 07:55 (2234 dagar sedan) @ jean

Jodå, det fanns spår både söder och norr om Svartån till Örebro hamn. (Det södra spåret användes väl inte för hamnbruk vad jag förstod på Christer Fredrikssons svar)

Söder om Svartån var det ju Örebro-Skebäcks järnväg och dit var det treskensdrift till 1955. "Slutstationen" kallades "Hjälmaren" för att inte förväxlas med Skebäck som var platsen på norra sidan.

Här är ett exempel på trafik vid oljehamnen:

Spåret på norra sidan Svartån revs bortom CV i etapper 1997-2003. Sista kommersiella kund i
Skebäck varit ett gaslager för Statoil. Det flyttades till Karlskoga.

Tankbåtstrafiken till Ör upphörde 1969, men även förut hade viss olja kommit på cisternvagn
(från Göteborg-Pölsebo). Nu containeriserades oljetrafiken av karlstadsföretaget Ahlmarks.
Svelast distribuerade oljan i i området Kopparberg-Askersund. Arrangemanget upphörde efter en tioårsperiod.

Huvudkund på södra sidan ån är nu sydafrikanska Mondi-koncernen (www.mondigroup.se).
Som lastar fyra-fem jumbovagnar per dag. Den rena papperstillverkningen i Ör är nedlagd
och samlad till Frövifors (Billerud-Korsnäs). Några tidigare industrispårskunder på
f d ÖSkbJ har flyttat ut till Törsjö industriområde vid Mosås. T ex återvinningsföretaget IL Retur (Ursprungligt namn AB Industrileveranser).

EN Green Cargo-man kommer in från Hallsberg med en radiostyrd T 44. Sköter all växling.

Örebro hamn. [Ekevings hemsida]

av Leif B, Tuesday, February 13, 2018, 20:57 (2235 dagar sedan) @ jhje

Jag vet, att Örebro har haft hamn men var den spårbunden? Jag har hört bl.a oljehamnen och om det var spårbundet, fanns det då de bägge spårviddena?

Och här kan man hitta några spårplaner om man söker på "Örebro".

Och på den här sidan kan det väl finnas något.

Örebro hamn. "Svenska småbanor"

av Leif B, Tuesday, February 13, 2018, 21:03 (2235 dagar sedan) @ jhje

Jag vet, att Örebro har haft hamn men var den spårbunden? Jag har hört bl.a oljehamnen och om det var spårbundet, fanns det då de bägge spårviddena?

I boken Svenska småbanor (SJK28) finns två artiklar om smalspårbanor i Skebäcks hamn, "Örebro Gasverk och kolbanan till Skebäcks hamn" samt "Örebro Pappersbruks decauvillebana". Båda banorna hade spårvidd 600 mm och det finns spårskisser på båda i boken. Pappersbruksbanan (600 mm) korsade både 891 mm och normalspår mellan hamnen och vedgården!