Örebro hamn (Järnväg allmänt)
Jag vet, att Örebro har haft hamn men var den spårbunden? Jag har hört bl.a oljehamnen och om det var spårbundet, fanns det då de bägge spårviddena?
av jhje, Tuesday, February 13, 2018, 18:37 (2235 dagar sedan)
Jag vet, att Örebro har haft hamn men var den spårbunden? Jag har hört bl.a oljehamnen och om det var spårbundet, fanns det då de bägge spårviddena?
av Christer Fredriksson, Tuesday, February 13, 2018, 19:18 (2235 dagar sedan) @ jhje
Örebro hade flera hamnar för olika ändamål; Passagerarbåtarna, Oljebåtarna, Båtar med jordbruksprodukter från Hjälmar-byarna, Inre hamnen, Pappersbrukets hamn, Varvets hamn, osv!
Den hamn som hade spårförbindelse var Skebäcks hamn på norra sidan om slussen ut mot Hjälmaren. Det var den hamnen som KHJ använde samt användes fram till dess slussen byggdes då de inre och övre hamnarna började användas, dvs det var Örebro kanal som anlades.
av jean, Tuesday, February 13, 2018, 19:23 (2235 dagar sedan) @ jhje
Jodå, det fanns spår både söder och norr om Svartån till Örebro hamn. (Det södra spåret användes väl inte för hamnbruk vad jag förstod på Christer Fredrikssons svar)
Söder om Svartån var det ju Örebro-Skebäcks järnväg och dit var det treskensdrift till 1955. "Slutstationen" kallades "Hjälmaren" för att inte förväxlas med Skebäck som var platsen på norra sidan.
Här är ett exempel på trafik vid oljehamnen:
Bildkälla: Örebro Stadsarkiv
Fotograf: Okänd
Här finns lite mer info i en gammal tråd:
av jean, Tuesday, February 13, 2018, 19:31 (2235 dagar sedan) @ jean
Följande bild är också taget vid Skebäck: (På norra sidan Svartån om jag minns det rätt)
(Var är lokets skorsten? Eller är det bara jag som ser illa?)
Bildkälla: Örebro stadsarkiv
Fotograf: Eric Sjöqvist
av Christer Fredriksson, Tuesday, February 13, 2018, 19:35 (2235 dagar sedan) @ jean
Framför trädet!
av jean, Tuesday, February 13, 2018, 19:36 (2235 dagar sedan) @ Christer Fredriksson
Haha.. Sant! Tack Christer, får nog sätta på mig glasögonen inser jag!
av Svante Andersson, Tuesday, February 13, 2018, 23:51 (2235 dagar sedan) @ Christer Fredriksson
Framför trädet!
Nää... bakom trädet! Om den vore framför skulle den inte sitta ihop med det bakom trädet befintliga lokat...:-P
SA
av Christer Fredriksson, Tuesday, February 13, 2018, 19:38 (2235 dagar sedan) @ jean
Fotografen står på slussens stenkanter och "plåtar" ut mot Hjälmaren!
av ovka001, Tuesday, February 13, 2018, 19:50 (2235 dagar sedan) @ jean
Skorstenen är bakom trädet.
av Christer Fredriksson, Tuesday, February 13, 2018, 20:05 (2235 dagar sedan) @ ovka001
Du har så rätt!
av Thomas Tell, Tuesday, February 13, 2018, 21:23 (2235 dagar sedan) @ jean
Foto 1926-32 med tanke på C3d:s märkning.
/tell
av Leif B, Tuesday, February 13, 2018, 22:27 (2235 dagar sedan) @ Thomas Tell
Foto 1926-32 med tanke på C3d:s märkning.
/tell
De där gigantiksa skyltarna som varnade för kontaktledningen var väl också ganska kortlivade?
av Ola Almquist, Tuesday, February 13, 2018, 22:23 (2235 dagar sedan) @ jean
Långt ner på denna sida finns uppgifter om glasbruket.
M.v.h.
Ola
av Kjell Aghult, Wednesday, February 14, 2018, 07:55 (2234 dagar sedan) @ jean
Jodå, det fanns spår både söder och norr om Svartån till Örebro hamn. (Det södra spåret användes väl inte för hamnbruk vad jag förstod på Christer Fredrikssons svar)
Söder om Svartån var det ju Örebro-Skebäcks järnväg och dit var det treskensdrift till 1955. "Slutstationen" kallades "Hjälmaren" för att inte förväxlas med Skebäck som var platsen på norra sidan.
Här är ett exempel på trafik vid oljehamnen:
Spåret på norra sidan Svartån revs bortom CV i etapper 1997-2003. Sista kommersiella kund i
Skebäck varit ett gaslager för Statoil. Det flyttades till Karlskoga.
Tankbåtstrafiken till Ör upphörde 1969, men även förut hade viss olja kommit på cisternvagn
(från Göteborg-Pölsebo). Nu containeriserades oljetrafiken av karlstadsföretaget Ahlmarks.
Svelast distribuerade oljan i i området Kopparberg-Askersund. Arrangemanget upphörde efter en tioårsperiod.
Huvudkund på södra sidan ån är nu sydafrikanska Mondi-koncernen (www.mondigroup.se).
Som lastar fyra-fem jumbovagnar per dag. Den rena papperstillverkningen i Ör är nedlagd
och samlad till Frövifors (Billerud-Korsnäs). Några tidigare industrispårskunder på
f d ÖSkbJ har flyttat ut till Törsjö industriområde vid Mosås. T ex återvinningsföretaget IL Retur (Ursprungligt namn AB Industrileveranser).
EN Green Cargo-man kommer in från Hallsberg med en radiostyrd T 44. Sköter all växling.
av Christer Fredriksson, Tuesday, February 13, 2018, 19:47 (2235 dagar sedan) @ jhje
Här kan man botanisera områdena rund Svartån i Örebro med alla hamnar från inre hamnen för passagerarbåtarna uppe vid landsvägsbron och förbi slussen, Varvet, Skebäcks hamn (innan svängen), Pappersbruket och ut till Oljehamnen:
https://kartor.eniro.se/?c=59.273833,15.242436&z=17&l=historic&q=%22%C3%B6r...
av Leif B, Tuesday, February 13, 2018, 20:57 (2235 dagar sedan) @ jhje
Jag vet, att Örebro har haft hamn men var den spårbunden? Jag har hört bl.a oljehamnen och om det var spårbundet, fanns det då de bägge spårviddena?
Och här kan man hitta några spårplaner om man söker på "Örebro".
Och på den här sidan kan det väl finnas något.
av Leif B, Tuesday, February 13, 2018, 21:03 (2235 dagar sedan) @ jhje
Jag vet, att Örebro har haft hamn men var den spårbunden? Jag har hört bl.a oljehamnen och om det var spårbundet, fanns det då de bägge spårviddena?
I boken Svenska småbanor (SJK28) finns två artiklar om smalspårbanor i Skebäcks hamn, "Örebro Gasverk och kolbanan till Skebäcks hamn" samt "Örebro Pappersbruks decauvillebana". Båda banorna hade spårvidd 600 mm och det finns spårskisser på båda i boken. Pappersbruksbanan (600 mm) korsade både 891 mm och normalspår mellan hamnen och vedgården!