ÖSJ 12 i Höganäs? (Fordon: lok)

av Rasmus Axelsson, Tuesday, February 13, 2018, 22:47 (2256 dagar sedan)

I boken "Höganäs AB under 200 år" finns en bild med ångloket ÖSJ 12 på en enklare bro över (det som jag antar var) Höganäs bruks smalspår mot hamnen. Bilden är tagen vid samma ställe som på denna bild. Kan loket ha använts vid bygget av banan Höganäs-Mölle, eller vad gjorde loket på "fel sida" av Skåne?

ÖSJ 12 i Höganäs?

av Leif B, Tuesday, February 13, 2018, 23:05 (2256 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

I boken "Höganäs AB under 200 år" finns en bild med ångloket ÖSJ 12 på en enklare bro över (det som jag antar var) Höganäs bruks smalspår mot hamnen. Bilden är tagen vid samma ställe som på denna bild. Kan loket ha använts vid bygget av banan Höganäs-Mölle, eller vad gjorde loket på "fel sida" av Skåne?

Nja, står inte loket på en vändskiva. Tycker det ser mer ut som en cirkelmuren runt en vändskivegrop bakom loket. Precis under bakre koppelkroken tycker jag dets er ut som kåpan över vändskivans centrumtapp.

ÖSJ 12 i Höganäs?

av Rasmus Axelsson, Wednesday, February 14, 2018, 07:49 (2256 dagar sedan) @ Leif B

I boken "Höganäs AB under 200 år" finns en bild med ångloket [link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAJ02776]ÖSJ 12[/link] på en enklare bro över (det som jag antar var) Höganäs bruks smalspår mot hamnen. Bilden är tagen vid samma ställe som på [link=https://commons.wikimedia.org/wiki/File:M%C3%B6lleporten.jpg]denna bild[/link]. Kan loket ha använts vid bygget av banan Höganäs-Mölle, eller vad gjorde loket på "fel sida" av Skåne?


Nja, står inte loket på en vändskiva. Tycker det ser mer ut som en cirkelmuren runt en vändskivegrop bakom loket. Precis under bakre koppelkroken tycker jag dets er ut som kåpan över vändskivans centrumtapp.

Bilden i boken påminner alltså om den andra bildlänken med en tydlig bro, medan den första bildlänken från Samlingsportalen bara var tänkt som illustration. Den senare är säkert tagen på någon vändskiva.

ÖSJ 12 i Höganäs?

av Anders Sandgren, Wednesday, February 14, 2018, 10:08 (2256 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Loket var ju tidigare hyrlok från NoHAB och samma loktyp vandrade även runt som bygglok hos SOEJ, HNJ/VCJ, HRRJ breddning samt att ett slutade hos MaSJ och ett annat hos kopparverket i Helsingborg, Loket på bilden är ju dock märkt ÖSJ så någon tvekan om identiteten kan det ju inte vara. Kan det rentav vara så att loket var uthyrt till Höganäs från NOHAB och att det köptes av ÖSJ under denna tid och ommärktes där?

Notera att loket är ombyggt mellan bildena, bilden på samlingsportalen är nyare där loket har fått kolförråd bakom hytten vilken har minskats samt att ledskenegnistsläckaren bytts ut mot rak skorsten. Loket har även fått växlarfotsteg fram.