Uppställt diesellok i Chiang Rai, februari 2013, 4 bilder (Fordon: lok)

av Ulfe @, Fagersta, onsdag, februari 14, 2018, 09:57 (250 dagar sedan)

Ett inlägg till från Thailand innan jag återgår till skannern.
Kom på detta vid en promenad i Chiang Rai, beläget 10-15 mil nordost Chiang Mai. Tåget används som bibliotek. Chiang Rai har aldrig haft eller har järnväg vad jag vet?
[image]
[image]
[image]
[image]

Uppställt diesellok i Chiang Rai, februari 2013, 4 bilder

av Granis @, onsdag, februari 14, 2018, 10:23 (250 dagar sedan) @ Ulfe

Är det bara jag som tycker mig se samband med White Pass & Yukons "enkelhyttslok"?

/ L G

Uppställt diesellok i Chiang Rai, februari 2013, 4 bilder

av Micke Carlsson @, onsdag, februari 14, 2018, 12:15 (249 dagar sedan) @ Granis

Det är med stor sannolikhet en GE "shovelnose", ja.

Uppställt diesellok i Chiang Rai, februari 2013, 4 bilder

av Ola Almquist @, Göteborg, onsdag, februari 14, 2018, 12:23 (249 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Här finns några uppgifter om loket och här nämns en järnväg som aldrig blev byggd.

M.v.h.
Ola

Uppställt diesellok i Chiang Rai, februari 2013, 4 bilder

av Micke Carlsson @, onsdag, februari 14, 2018, 12:29 (249 dagar sedan) @ Ola Almquist

Davenport! Kul & udda.

Uppställt diesellok i Chiang Rai, februari 2013, 4 bilder

av Ulfe @, Fagersta, onsdag, februari 14, 2018, 12:33 (249 dagar sedan) @ Ola Almquist

Tack Ola! för uppgifter om lok och järnväg. Hälsar Ulf.

Uppställt diesellok i Chiang Rai, februari 2013, 4 bilder

av -RB- @, onsdag, februari 14, 2018, 15:03 (249 dagar sedan) @ Ulfe

I Stenvalls "The Locomotives of Thailand" från 1984 presenteras loken 511 - 540 på sidorna 66 - 67 och nämns även på sid 59 samt lite tekniska uppgifter sid 74 - 75 .
1949 beställdes och 1952 leverade Davenport loken 511 - 540 med en 500 hk Caterpillar D 397 12 cyl (V12 ?) och vikt ca 48 metriska ton och sth 75 km/h . Har inte hittat något om vem som levererade elutrustningen .
Enhyttslok som drog tyngre tåg i par oftast rygg mot rygg . 1984 användes de kvarvarande mest för växling .

Rapport från 2006 och 2009 (?) :

http://www.trainboard.com/highball/index.php?threads/born-in-the-u-s-a-thai-davenport-b...

mvh Rolf Berg

Uppställt diesellok i Chiang Rai, februari 2013, 4 bilder

av Ulfe @, Fagersta, onsdag, februari 14, 2018, 16:05 (249 dagar sedan) @ -RB-

I Stenvalls "The Locomotives of Thailand" från 1984 presenteras loken 511 - 540 på sidorna 66 - 67 och nämns även på sid 59 samt lite tekniska uppgifter sid 74 - 75 .
1949 beställdes och 1952 leverade Davenport loken 511 - 540 med en 500 hk Caterpillar D 397 12 cyl (V12 ?) och vikt ca 48 metriska ton och sth 75 km/h . Har inte hittat något om vem som levererade elutrustningen .
Enhyttslok som drog tyngre tåg i par oftast rygg mot rygg . 1984 användes de kvarvarande mest för växling .

Rapport från 2006 och 2009 (?) :

http://www.trainboard.com/highball/index.php?threads/born-in-the-u-s-a-thai-davenport-b...

mvh Rolf Berg

Tack för tips! Boken fanns kvar hos Stenvalls för 50:-, har beställt en. Hälsar Ulf

RSS-feed av trådar
powered by my little forum