ASLJ/Skyllbergs bruks lokomotor - äntligen på bild (Fordon: lok)

av Klas Blomberg, Thursday, February 15, 2018, 20:24 (2254 dagar sedan)

1931 köpte Skyllbergs bruk en lokomotor som inte har fastnat på bild många gånger - det finns ett leveransfoto och en väldigt suddig bild
http://aslj.se/index.php/aslj-historia/vagnar/vagnar-information

1945 byggdes lokomotorn om ganska radikalt, och det finns ett par bilder där något skymtar som kanske skulle kunna vara den ombyggda lokomotor.

Desto mer glädjande att Snavlunda hembygdsförening har scannat en riktigt bra bild på lokomotorn från 1953!

En Valborgsafton med en lokomotor som drar särkupévagnar på smalspår - här skulle jag gärna åkt med....

http://www.bygdeband.se/?post_type=attachment&p=2560639

[image]

ASLJ/Skyllbergs bruks lokomotor - äntligen på bild

av Kjell Aghult, Friday, February 16, 2018, 07:47 (2254 dagar sedan) @ Klas Blomberg

1931 köpte Skyllbergs bruk en lokomotor som inte har fastnat på bild många gånger - det finns ett leveransfoto och en väldigt suddig bild

Denna första variant kallades någon gång "motortrallvagn". Inventarienummer M 1.
1939 övervägdes att bygga om fordonet för persontrafik: Skolbarnsresor på Hjärtasjön-spåret.
Banbesiktning för detta skedde också (Handling i Skyllbergs bruks arkiv) . Troligen överläts dock uppdraget på närstående Skyllbergs Omnibus AB.

1945 byggdes lokomotorn om ganska radikalt, och det finns ett par bilder där något skymtar som kanske skulle kunna vara den ombyggda lokomotor.

Nytt inventarienummer M 2. Fordmotorn på 50 hk utbytt mot en Volvomotor av okänd styrka.
På systervagnen NVHJ X 1 hade Fordmotorn visat sig för svag för godsvagnsdragning på Ydrebanan.

Tydligen stod lokomotorn stilla något år efter ombyggnaden: ASLJ redovisar 1946 ingen
förbrukning av gengaskol eller gengasved. Som rapporterades av andra 891-banor med
motorfordon.

Tack för den trevliga bilden! Lokomotorn sägs ha varit mönjeröd.

ASLJ persontrafikbyråkrati

av Kjell Aghult, Saturday, February 17, 2018, 15:09 (2253 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Trafiken efter 1931 var inte självtagen. Koncessionsändringen då var skriven så, att grundstatus i persontrafik behölls. Enbart trafikeringsplikten slopades: Ju övertas av Skyllbergs Omnibus (Förstås dotterbolag till bruket).

Den tillfälliga persontrafiken 1941-04-01--1948-05-08 mötte därför inga hinder. I vart fall
sista året omfattade den bara ett enda tåg: Vardagar Lerbäck 7.02-Askersund 7.45. Bussarna
körde 10 minuter snabbare! 1880-talsvagnarna användes, då enda boggivagnen sålts till LJ
1938. Den har förut behandlats på Forumet.

Den tilltänkta persontrafiken på Hjärtasjön krävde enligt "Väg och Vatten" ingen koncession.
Den skulle bedrivas i s k slutet sällskap: Skolbarn till den nya Kyrkskolan i Lerbäck,
de flesta med fäder inom Skyllbergs bruks skogsförvaltning. Man tvekade först till busstrafik
m h t det klena vägnätet i trakten. Men tycks alltså ha ändrat sig.

ASLJ persontrafikbyråkrati

av Alex, Saturday, February 17, 2018, 21:36 (2252 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Detta är en speciellt minne för mig eftersom min pappa kommer från Askersund. Mina föräldrar träffades 1946 och mamma berättade för mig när hon för första gången skulle träffa sina blivande svärföräldrar i Askersund. Pappa hade ordnat resan med tåg via Hallsberg-Lerbäck-Askersund. Mamma hade förstås klätt sig fint och efter resan mellan Lerbäck och Askersund var hon ganska bedrövad över att hennes ljusa fina kläder var nersvärtade av sotet från det lilla ångloket som drog tåget. Mvh/Alex

ASLJ persontrafikbyråkrati

av Kjell Aghult, Sunday, February 18, 2018, 16:04 (2252 dagar sedan) @ Alex

.... träffades 1946...

Även frun till en tidigare kollega åkt med ASLJ återupplivade persontåg: Som barn någon gång
på 1940-talet, i "en vagn med många dörrar".

Obs att "ASLJ" är en skrivbordskonstruktion, för samtrafiksavräkning etc. Det var två separata
aktörer, privata Skyllbergs bruk och kommunala Askersund-Skyllbergs Järnvägs AB. Som - liksom
de två bolagen i L&HJ - levde i en slitsam relation. På vagnarna stod också den juridiske ägaren, SB = Skyllbergs bruk.

Något s k lurt tycks det ha varit med persontrafikkoncessionen. I april 1948 annonseras ännu
banan i "Kommunickans" järnvägsdel (tabell 137). Där hänvisar man dock till bussdelen (tabell
2375), där också det enda persontåget återfinns.

Obs att "Kommunickan" inte utgavs av S, utan av Almqvist & Wiksells förlag i Uppsala. Dock
med en importerad SJ-man, på 1970-talet Gösta Skoog. Systemet lades dock helt om ca 1980:
SJ datoriserade tidtabellssystemet och länstrafikbolagen tillkom, med egna tidtabellshäften
(Förut busstrafiken varit dåligt samannonserad). Här minns jag dock inte alla turer.

Busstrafiken öster om Lerbäck

av Klas Blomberg, Sunday, February 18, 2018, 16:50 (2252 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Liten fundering som bara perifert berör järnvägshistoria:

Hur blev det egentligen med busstrafiken/skolskjutsarna som skulle ersätta det planerade persontåget på skogsbanan?
Tanken var, så vitt jag förstår att barnen som bodde längs med skogsbanan (Släte, Rude och Hultabo) skulle åka till den nybyggda skolan i Lerbäck, och på så sätt skulle man kunna lägga ner skolan i Rude.

I boken "När bussen kom till byn" från 1945 står det att Skyllbergs omnibus har två linjer, dels Askersund-Skyllberg-Lerbäck-Hallsberg, dels Mariedam-Skogaholm-Hallsberg vilken senare linje kommer att öppnas då förhållandena så medgiver. Den busslinjen måste ha korsat skogsbanan vid lastplatsen Hultabo, men det var ju inte mycket till hjälp för de som skulle till skolan i Lerbäck eftersom bussen gick till helt andra orter.

Och hur blev det för dem som bodde i Släte och Rude? Skolan stängdes nämligen som planerat sommaren 1940, så de stod utan sin lokala skola, och inte ens på den tiden skulle man ha ansett att de hade gångavstånd varken till skolan i Lerbäck eller busshållplatsen i Hultabo

Busstrafiken öster om Lerbäck

av Kjell Aghult, Sunday, February 18, 2018, 17:09 (2252 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Och hur blev det för dem som bodde i Släte och Rude?

Tyvärr kan jag inte detaljnivå: Drev också busshobbyn bara en viss period.