Info om rälsbuss eftersökes. (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Krister P, Sunday, February 18, 2018, 23:21 (2230 dagar sedan)

Kan någon ge info om denna rälsbuss?
Bilden är enligt uppgift tagen i Urshult på f.d. HKJ, förmodligen sent 1940-tal.
Stinsen i vitt är Gunnar Linell.
Ingen som har namnen på de andra?
Fotograf okänd, Rolf Sävströms samling.

[image]

Info om rälsbuss eftersökes.

av Harald, Sunday, February 18, 2018, 23:35 (2230 dagar sedan) @ Krister P

Rälsbussen är KVBJ 1, SJ Yo1r/Yo1t 489, Nydqvist & Holm tillv. nr 1698, levererad 1936, slopad 1956.

Info om rälsbuss eftersökes.

av Krister P, Monday, February 19, 2018, 02:02 (2229 dagar sedan) @ Harald

Rälsbussen är KVBJ 1, SJ Yo1r/Yo1t 489, Nydqvist & Holm tillv. nr 1698, levererad 1936, slopad 1956.

Tack för svaret!

Info om rälsbuss eftersökes.

av goran.tidstam@telia.com, Monday, February 19, 2018, 08:07 (2229 dagar sedan) @ Krister P

Hade denna korg från Arvika?
Arvika lär ha gjort några korgar till NOHAB bussar

Info om rälsbuss eftersökes.

av Ola Almquist, Monday, February 19, 2018, 09:56 (2229 dagar sedan) @ goran.tidstam@telia.com

Hade denna korg från Arvika?
Arvika lär ha gjort några korgar till NOHAB bussar

Har vi inte rett ut detta tidigare?
Tidigare tråd

Det förekom dock en del spekulationer i tråden.

Arvika tillverkade om jag förstått saken rätt bara två (fullständiga) korgar till järnvägsfordon och detta till räls(omni)bussarna UVHJ 2 och BJ 2.

M.v.h.
Ola

Från en NOHAB-katalog

av -ch-, Monday, February 19, 2018, 19:09 (2229 dagar sedan) @ Krister P

Två sidor med en vehicle som starkt påminner om den eftersökta rälsbussen.
[image]
[image]

Från en NOHAB-katalog

av Ola Almquist, Monday, February 19, 2018, 20:41 (2229 dagar sedan) @ -ch-

Stämmer, men det fanns ett par till. Den tvåaxliga SRJ 102 och så denna som återtogs och återuppstod som KVBJ-vagnen.

M.v.h.
Ola

Om person på bilden

av Gunnar Olson, Monday, February 19, 2018, 20:11 (2229 dagar sedan) @ Krister P

Kan någon ge info om denna rälsbuss?
Bilden är enligt uppgift tagen i Urshult på f.d. HKJ, förmodligen sent 1940-tal.
Stinsen i vitt är Gunnar Linell.
Ingen som har namnen på de andra?
Fotograf okänd, Rolf Sävströms samling.

[image]

Stationsmästaren hette Sven Linell. De sista åren före pensioneringen var han stationsmästare i Tingsryd.

Om person på bilden

av Anders Sandgren, Monday, February 19, 2018, 23:15 (2229 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Kan någon ge info om denna rälsbuss?
Bilden är enligt uppgift tagen i Urshult på f.d. HKJ, förmodligen sent 1940-tal.
Stinsen i vitt är Gunnar Linell.
Ingen som har namnen på de andra?
Fotograf okänd, Rolf Sävströms samling.

[image]


Stationsmästaren hette Sven Linell. De sista åren före pensioneringen var han stationsmästare i Tingsryd.

Personalstaten anger Gunnar (Erland) Linell. Stm kl 7, f 1910.

Om person på bilden

av Ola Almquist, Tuesday, February 20, 2018, 00:13 (2229 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Kan någon ge info om denna rälsbuss?
Bilden är enligt uppgift tagen i Urshult på f.d. HKJ, förmodligen sent 1940-tal.
Stinsen i vitt är Gunnar Linell.
Ingen som har namnen på de andra?
Fotograf okänd, Rolf Sävströms samling.

[image]


Stationsmästaren hette Sven Linell. De sista åren före pensioneringen var han stationsmästare i Tingsryd.


Personalstaten anger Gunnar (Erland) Linell. Stm kl 7, f 1910.

Ja, men efternamnet stavas Linnell i samtliga källor jag har tillgång till.
M.v.h.
Ola

Om person på bilden

av Ola Almquist, Tuesday, February 20, 2018, 10:55 (2228 dagar sedan) @ Ola Almquist

Bilden är enligt uppgift tagen i Urshult på f.d. HKJ, förmodligen sent 1940-tal.

Stationsmästaren hette Sven Linell. De sista åren före pensioneringen var han stationsmästare i Tingsryd.


Personalstaten anger Gunnar (Erland) Linell. Stm kl 7, f 1910.


Ja, men efternamnet stavas Linnell i samtliga källor jag har tillgång till.

Jag har en uppgift om att han förflyttades till Ingelstad när Urshult lades ned 1965. Det låter en aning märkligt men det finns kanske en bra förklaring. Någon som vet mer?

M.v.h.
Ola

Om person på bilden

av Gunnar Olson, Tuesday, February 20, 2018, 11:58 (2228 dagar sedan) @ Ola Almquist

Bilden är enligt uppgift tagen i Urshult på f.d. HKJ, förmodligen sent 1940-tal.

Stationsmästaren hette Sven Linell. De sista åren före pensioneringen var han stationsmästare i Tingsryd.


Personalstaten anger Gunnar (Erland) Linell. Stm kl 7, f 1910.


Ja, men efternamnet stavas Linnell i samtliga källor jag har tillgång till.

Jag har en uppgift om att han förflyttades till Ingelstad när Urshult lades ned 1965. Det låter en aning märkligt men det finns kanske en bra förklaring. Någon som vet mer?

M.v.h.
Ola

Ingelstad var bemannat tiden närmast efter nedläggningen av persontrafiken. Att det skulle vara av Linnell kände jag inte till. Stationshuset togs dock ur bruk. I stället inreddes godsmagasinet med expedition och väntsal. Jag antar att det var för att komma på rätt sida om spåren i förhållande till den dåvarande busshållplatsen, numera parkering för ICA-butiken.

Om person på bilden

av Lars Ågren, Tuesday, February 20, 2018, 15:04 (2228 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Gunnar Linnell var stationsmästare i Urshult under åren 1940-1965 och därefter i Tingsryd fr o m 1965.

Om person på bilden

av Rolf Nordin, Tuesday, February 20, 2018, 18:27 (2228 dagar sedan) @ Lars Ågren

Kan bidra med denna personalia:
-----------------------------------------------
19100302-2751

Linnell, Gunnar Erland

Degersnäs
360 13 Urshult

Död 3/10 1983.

Kyrkobokförd (1975) i Urshult, Tingsryds kn (Kronobergs län, Småland). Mantalsskriven (1975) på samma ort.

Född 2/3 1910 i Urshult (Kronobergs län, Småland).

Gift man (12/9 1937).
--------------
Födelseförsamling i källan:
Urshult (Kronobergs län)

Källor:
RTB 83 / SPAR 90
------------------------------------------------
[Källa: Sveriges Dödbok 1901 - 2013, Riksarkivet/Sveriges Släktforskarförbund]

Om person på bilden

av Ola Almquist, Wednesday, February 21, 2018, 19:57 (2227 dagar sedan) @ Lars Ågren

Gunnar Linnell var stationsmästare i Urshult under åren 1940-1965 och därefter i Tingsryd fr o m 1965.

Det låter rimligt. Hur länge var han kvar i Tingsryd och vad hade denna station för status efter persontrafikens nedläggning?

M.v.h.
Ola

Om person på bilden

av Kjell Aghult, Saturday, February 24, 2018, 08:28 (2224 dagar sedan) @ Ola Almquist

Det låter rimligt. Hur länge var han kvar i Tingsryd och vad hade denna station för status efter persontrafikens nedläggning?

(Obemannad) lastplats, både trafikalt och infrastrukturellt. I förra fallet expedierades vagnslasterna av vagnexpeditionen (vagnx) Växjö. Tkl där handhade den enkla trafikledningen: Normalt gällde ju "ensam vut". Skyddet gällde nog mest banarbeten, t ex i korsande kommunala nät.

Om person på bilden

av Gunnar Olson, Saturday, February 24, 2018, 11:15 (2224 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Det låter rimligt. Hur länge var han kvar i Tingsryd och vad hade denna station för status efter persontrafikens nedläggning?

(Obemannad) lastplats, både trafikalt och infrastrukturellt. I förra fallet expedierades vagnslasterna av vagnexpeditionen (vagnx) Växjö. Tkl där handhade den enkla trafikledningen: Normalt gällde ju "ensam vut". Skyddet gällde nog mest banarbeten, t ex i korsande kommunala nät.

Nej. i varje fall inte trafikalt. Tingsryd var expeditionsställe med sammanlagt tre man. Expeditionen var öppen från tidig morgon till tidig kväll måndag-fredag och dessutom några timmar på lördagarna. En man jobbade heltid i yttre tjänst, främst i godsmagasinet. Denna bemanning bestod även sedan vagnslasttrafiken upphört och 1970 och spåret rivits. Efterhand minskades bemanningen till två man (vid Linnells pensionering) och slutligen till en man. Sista SJ-anställde slutade någon gång på 80-talet. En ombyggnad av stationshuset skedde i mitten av 70-talet så att den gamla väntsalen blev styckegodsmagasin och en ny, mindre, väntsal inreddes, som vette mot busshållplatserna.

Om person på bilden

av Kjell Aghult, Saturday, February 24, 2018, 11:51 (2224 dagar sedan) @ Gunnar Olson

(Obemannad) lastplats, både trafikalt och infrastrukturellt. I förra fallet expedierades vagnslasterna av vagnexpeditionen (vagnx) Växjö. Tkl där handhade den enkla trafikledningen: Normalt gällde ju "ensam vut". Skyddet gällde nog mest banarbeten, t ex i korsande kommunala nät.

Nej. i varje fall inte trafikalt. Tingsryd var expeditionsställe med sammanlagt tre man. Expeditionen var öppen från tidig morgon till tidig kväll måndag-fredag och dessutom några timmar på lördagarna. En man jobbade heltid i yttre tjänst, främst i godsmagasinet. Denna bemanning bestod även sedan vagnslasttrafiken upphört och 1970 och spåret rivits. Efterhand minskades bemanningen till två man (vid Linnells pensionering) och slutligen till en man. Sista SJ-anställde slutade någon gång på 80-talet. En ombyggnad av stationshuset skedde i mitten av 70-talet så att den gamla väntsalen blev styckegodsmagasin och en ny, mindre, väntsal inreddes, som vette mot busshållplatserna.

Rätt, jag förväxlade trafikalt Urshult och Tingsryd. Den senare var bemannad till 1983-10-01.
Infrastrukturellt är fallen lika.

Om person på bilden

av Lennart Fransson, Tuesday, February 20, 2018, 19:18 (2228 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Bilden är enligt uppgift tagen i Urshult på f.d. HKJ, förmodligen sent 1940-tal.

Stationsmästaren hette Sven Linell. De sista åren före pensioneringen var han stationsmästare i Tingsryd.


Personalstaten anger Gunnar (Erland) Linell. Stm kl 7, f 1910.


Ja, men efternamnet stavas Linnell i samtliga källor jag har tillgång till.

Jag har en uppgift om att han förflyttades till Ingelstad när Urshult lades ned 1965. Det låter en aning märkligt men det finns kanske en bra förklaring. Någon som vet mer?

M.v.h.
Ola


Ingelstad var bemannat tiden närmast efter nedläggningen av persontrafiken. Att det skulle vara av Linnell kände jag inte till. Stationshuset togs dock ur bruk. I stället inreddes godsmagasinet med expedition och väntsal. Jag antar att det var för att komma på rätt sida om spåren i förhållande till den dåvarande busshållplatsen, numera parkering för ICA-butiken.

Om man ska vara petig så var den dåvarande (före 1975) busshållplatsen belägen precis vid parkeringsplatsen till dåvarande ICA-butiken, som idag inhyser frisersalong och pizzeria. 1975 invigdes nya ICA-Föreningsbanken-Posten, med busslinga utanför. Allt beläget på gamla bangårdsområdet, där stationshuset slutligen revs och lämnade plats för del av parkeringen (närmast ån). Fast idag har bussarna sedan länge flyttat något 100-tal meter söderut, och parkeringen utökats. Ungefär där godsmagasinet låg byggdes för Sparbank och Cykelbutik.

Info om rälsbuss eftersökes.

av Anders Sandgren, Tuesday, February 20, 2018, 14:11 (2228 dagar sedan) @ Krister P

Kan någon ge info om denna rälsbuss?
Bilden är enligt uppgift tagen i Urshult på f.d. HKJ, förmodligen sent 1940-tal.
Stinsen i vitt är Gunnar Linell.
Ingen som har namnen på de andra?
Fotograf okänd, Rolf Sävströms samling.

[image]

Bussen är märkt som KVBJ 1 så det torde vara före SJ-tiden. Linnell blev stf 1940.
SJ ersatte ganska snart Nohab-bussen med en HC-buss, Yo1t 491 finns på bild.