Andra trafikdistriktets godsvagnar 195 – 224 (Fordon: vagnar)

av Kjell Friberg, Monday, February 19, 2018, 09:49 (2255 dagar sedan)

För dessa vagnar har jag flera delvis obekräftade motstridiga uppgifter.
De uppges enligt en källa vara Kockums första leverans av godsvagnar till SJ år 1859 och var samtliga ballastvagnar littera M.
En annan källa uppger att vagnarna var tillverkade av Göteborgs Mekaniska Verkstad år 1867. De hade littera K, M och P.
Ytterligare en källa gör gällande att vagnarna 196, 198, 200, 201, 205, 211, 217, 219 och 221 – 223 överlämnades till SJB och ersattes av nytillverkade vagnar från Göteborgs Mekaniska Verkstad 1867, dvs delvis en kombination av ovanstående. Nummer 201 och 223 hade littera K medan övriga hade littera P.
Kan någon bekräfta vilka uppgifter som är riktiga?

Andra trafikdistriktets godsvagnar 195 – 224

av Anders Jansson, Monday, February 19, 2018, 10:30 (2255 dagar sedan) @ Kjell Friberg

För dessa vagnar har jag flera delvis obekräftade motstridiga uppgifter.
De uppges enligt en källa vara Kockums första leverans av godsvagnar till SJ år 1859 och var samtliga ballastvagnar littera M.
En annan källa uppger att vagnarna var tillverkade av Göteborgs Mekaniska Verkstad år 1867. De hade littera K, M och P.
Ytterligare en källa gör gällande att vagnarna 196, 198, 200, 201, 205, 211, 217, 219 och 221 – 223 överlämnades till SJB och ersattes av nytillverkade vagnar från Göteborgs Mekaniska Verkstad 1867, dvs delvis en kombination av ovanstående. Nummer 201 och 223 hade littera K medan övriga hade littera P.
Kan någon bekräfta vilka uppgifter som är riktiga?

En delsvar som kanske leder en bit på vägen:

Den 11 februari 1867 utfärdades en order till distriktschefen i Göteborg angående numrering av vagnar. Det hade då genomförts en total inventering av vagnparken. Vid denna konstaterades att det fanns luckor i nummerserierna och att dessa nummer i första hand skulle återbesättas utan hänsyn till littera. Vad gäller den efterfrågade nummerserien framgår följande av skrivelsen:
- Nr 196, 198, 200, 205, 206, 211, 217, 219, 221 och 222 var vakanta. Dess nummer skulle återbesättas.
- Nr 201 och 223 var littera K.
- Övriga vagnar i serien var littera M.
- Nr 196, 198, 200, 205, 206, 211, 217, 219 och 221 redovisas som tillhöriga SJB. Dessa motsvarar vakanserna hos IITd med undantag för nr 222 som helt saknas.

Andra trafikdistriktets godsvagnar 195 – 224

av Kjell Friberg, Monday, February 19, 2018, 12:47 (2255 dagar sedan) @ Anders Jansson

Tack för svaret.
Det som återstår är om dessa vagnar var den första Kockumsleveransen och om de två K-vagnarna i så fall var ombyggda från M.

Andra trafikdistriktets godsvagnar 195 – 224

av Anders Jansson, Friday, February 23, 2018, 20:00 (2251 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Det som återstår är om dessa vagnar var den första Kockumsleveransen och om de två K-vagnarna i så fall var ombyggda från M.

Jag hittade idag en skrivelse som bekräftar att de två K-vagnarna var ombyggda från littera M med samma nummer. Därtill så framgår att den saknade M 222 hade överförts från II Td till I Td.

Andra trafikdistriktets godsvagnar 195 – 224

av Ola Ahlström, Monday, February 19, 2018, 17:45 (2255 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Lite samma ämne som behandlats i tråden från februari 2017
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=194079

Ämnet, frågorna, förtjänas att diskuteras då flera frågetecken kvarstår om dessa de äldsta vagnarnas identiteter.

Ola Ahlström
Malmö