Nytt från ÖSlJ verkstad (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Hans W, Friday, February 23, 2018, 14:00 (2252 dagar sedan)

I bland får man frågan vad vi p en museijärnväg gör så här års "när ni inte har någon verksamhet". Jag brukar svara att vi har vår mesta och mest intressanta verksamhet på vintern när verkstadsjobben pågår som mest.
Här finns lite aktuella exempel:
http://museijarnvagenimariefred.se/verkstadshelg-v-5-2018/
http://museijarnvagenimariefred.se/verkstadshelg-v7-2018/
http://museijarnvagenimariefred.se/mer-verkstadarbete-v-8-2018/

Nytt från ÖSlJ verkstad

av Ted S, Saturday, February 24, 2018, 10:28 (2251 dagar sedan) @ Hans W

Tack för den inblicken i en imponerande verksamhet! Spännande med alla tekniska detaljer, lockar till vidare studier.

Nytt från ÖSlJ verkstad

av JYT, Saturday, February 24, 2018, 23:01 (2251 dagar sedan) @ Hans W

Håller med, mkt intressant med alla smådetaljer som bidrar till en fungerande helhet.
Fick dock en rysning vid åsynen av lös halsduk i verkstadsmiljö! Roterande maskiner, heta ytor/svetslågor, aj vad som kan hända.
Hade en nära-döden-upplevelse en vinter när jag med motorn igång kollade något under huven på min första bil (Rekord -62), när jag kikade ner och såg halsduken slå mot vingarna på fläkten. Viscokoppling, kåpa, elfläkt? nejnej inte på den tiden!

Nytt från ÖSlJ verkstad

av Kent Hedqvist, Sunday, February 25, 2018, 10:22 (2250 dagar sedan) @ JYT

Det påstås att dåvarande Volvochefen Assar Gabrielsson fastnade med slipsen i fläkten när han lutade sig över motorrummet på en bil i verkstaden. Herr Gabrielsson fattade på stående fot beslut om att alla fläktblad hädanefter skulle vara gula så att man såg att de var igång, och det var de sedan under många år på alla Volvobilar. (så länge fläkten inte var inkapslad?)
Lite vid sidan av järnvägshistoria, men det må vara förlåtet (?)
Kent

Nytt från ÖSlJ verkstad

av Dag Bonnedal, Monday, February 26, 2018, 13:05 (2249 dagar sedan) @ JYT

Håller med, mkt intressant med alla smådetaljer som bidrar till en fungerande helhet.
Fick dock en rysning vid åsynen av lös halsduk i verkstadsmiljö! Roterande maskiner, heta ytor/svetslågor, aj vad som kan hända.
Hade en nära-döden-upplevelse en vinter när jag med motorn igång kollade något under huven på min första bil (Rekord -62), när jag kikade ner och såg halsduken slå mot vingarna på fläkten. Viscokoppling, kåpa, elfläkt? nejnej inte på den tiden!

Kan intyga att den halsduken var mycket noga instoppad under jackan vid såväl heta arbeten som fräsjobb.

Dag B