Vattentornet i Hagalund. (Byggnad)

av S-O Johansson, Saturday, February 24, 2018, 18:06 (2247 dagar sedan)

I Anders Svenssons tråd om "Kvarvarande fristående vattentorn" såg jag att det skulle finnas ett i Hagalund. Eftersom jag varit i Hagalund ett antal gånger sedan 1975 och inte tänkt på det blev jag nyfiken. Enligt "Skånska vattentornssällskapet" så är det detta som menas. Beläget till vänster om nya vakten.
[image]
Kanske inte det jag tänkte mig. Men ett vattentorn är det och så noterat på skissen över Hagalund i SJ jubileumsbok 1931.
[image]
Det som påminner idag är nivåmätaren som sitter kvar. Förutom vattenkastarna vid lokstallet så skulle ju även Ångcentralen och Tvättinrättningen mm förses med vatten. Hur vatten hämtades beskrivs här. "Från vattentornet tog man vatten till ångloken. Man använde sjövatten som pumpades upp i en pumpstation intill Furuberg vid Karlbergsstrand (se detta avsnitt) till en hög cistern i Ingentingsskogen. Vattentornet fungerade också som branddamm. I ångcentralen ligger områdets värmecentral. Här producerades värme till vagnarna när de stod i depån, och i början tog man högtrycksånga till alla element härifrån. Ångan drev dessutom manglarna i tvätteriet. Områdets värmecentral ligger här fortfarande. I huset finns också bastu och bad, som det förr var nödvändigt för lokförarna att ha tillgång till. Badet hölls öppet för alla anställda och deras familjer."
På tornet sitter en husnummerskylt 4A vilket enligt min lista betyder att det är ett pumphus. Ombyggt till det någon gång i tiden.
Bilderna ovan är tagna i veckan som gick.
Som sagt inte den typ av vattentorn jag tänkt mig men ett bra exempel på att ett vattentorn kan ingå i en större verksamhet inom järnvägen. Finns det andra exempel?
Texten ovan om hur vattnet hämtades kommer från följande länk på Solna kommuns hemsida.
https://www.solna.se/sv/stadsbyggnad-trafik/stadsutveckling/arkitektur-kulturmiljoer/ku...

Vattentornet i Hagalund. Vatten vid uppström?

av BD, Saturday, February 24, 2018, 19:33 (2246 dagar sedan) @ S-O Johansson

I vart fall vid Tomteboda blev vattnet för loken salthaltigt när det rådde s k uppström då Saltsjöns vatten trängde in i Mälaren.
Kanske detta även drabbade Hagalund?