Växel (Bana)

av JYT, Tuesday, February 27, 2018, 10:05 (2248 dagar sedan)

I växlar ser man att det är en slags bottenränna på skenans insida (så det liknar spårvägsräls) vid växeltungorna. Är det meningen att hjulen ska gå på flänsen däri för att avlasta ändarna vid gapet mot de fasta skenorna från utmattande slag?
Följdfråga: är det standardiserat hur stor höjd det ska vara på flänsar.

Växel

av Svante Andersson, Tuesday, February 27, 2018, 10:24 (2248 dagar sedan) @ JYT

Kan du visa en bild på detta?

SA

Växel

av Per Ljungberg, Tuesday, February 27, 2018, 17:12 (2248 dagar sedan) @ JYT

Beträffande hjulens profil finns noga beskrivet vilka toleranser som gäller.Det finns också olika hjulprofiler som är godkända.Enligt en äldre normalprofil är flänshöjden på ett nysvarvat hjul 36 mm mätt från löpcirkeln.
PLj

Växel

av Sven A, Tuesday, February 27, 2018, 19:46 (2247 dagar sedan) @ JYT

I växlar ser man att det är en slags bottenränna på skenans insida (så det liknar spårvägsräls) vid växeltungorna. Är det meningen att hjulen ska gå på flänsen däri för att avlasta ändarna vid gapet mot de fasta skenorna från utmattande slag?
Följdfråga: är det standardiserat hur stor höjd det ska vara på flänsar.


Nej, det finns ingen "ränna" vid växeltungan.
Det du tänker på är växeltungan som ligger som minst ca 50 mm från stödrälen. Vid tungspetsen ligger den längre från stödrälen, men vid tungrott ligger den närmare.
På äldre växlar har tungan full rälhöjd, är en räl som blivit bearbetad. Stödrälen är urfräst i foten för att tungan skall gå dikt an.
Dessa växlar återträffas numera endast på industrispår på enstaka ställen.
Efter den konstruktionen, kom det ett särskilt tungämne, där växeltungan vilar på klackar som ligger över rälfoten.
Tungämnet hyvlas och fräses, för att passa till aktuell växeltyp.
Utveckling därefter är helsvetsade tungor.
Flänsbärande konstruktioner finns normalt bara i spårvägs sammanhang, i extremt sällsynta fall har det tillämpats vid rätvinkliga (eller snudd på) spårkorsningar, där man empiriskt konstaterat att vanliga korsningar inte håller.

Växel

av mamma Ulla, Tuesday, February 27, 2018, 21:39 (2247 dagar sedan) @ Sven A

I växlar ser man att det är en slags bottenränna på skenans insida (så det liknar spårvägsräls) vid växeltungorna. Är det meningen att hjulen ska gå på flänsen däri för att avlasta ändarna vid gapet mot de fasta skenorna från utmattande slag?
Följdfråga: är det standardiserat hur stor höjd det ska vara på flänsar.

Nej, det finns ingen "ränna" vid växeltungan.
Det du tänker på är växeltungan som ligger som minst ca 50 mm från stödrälen. Vid tungspetsen ligger den längre från stödrälen, men vid tungrott ligger den närmare.
På äldre växlar har tungan full rälhöjd, är en räl som blivit bearbetad. Stödrälen är urfräst i foten för att tungan skall gå dikt an.
Dessa växlar återträffas numera endast på industrispår på enstaka ställen.

Jag bytte tåg i Utrecht härförleden och blev paff när jag såg att växlarna där var av den sorten, där alltså tungorna är tillverkade av vanliga rälprofiler. Är holländarna lite efterblivna på det här området månne? ;)

Efter den konstruktionen, kom det ett särskilt tungämne, där växeltungan vilar på klackar som ligger över rälfoten.
Tungämnet hyvlas och fräses, för att passa till aktuell växeltyp.
Utveckling därefter är helsvetsade tungor.
Flänsbärande konstruktioner finns normalt bara i spårvägs sammanhang, i extremt sällsynta fall har det tillämpats vid rätvinkliga (eller snudd på) spårkorsningar, där man empiriskt konstaterat att vanliga korsningar inte håller.

Växel

av Sven A, Tuesday, February 27, 2018, 22:34 (2247 dagar sedan) @ mamma Ulla

I växlar ser man att det är en slags bottenränna på skenans insida (så det liknar spårvägsräls) vid växeltungorna. Är det meningen att hjulen ska gå på flänsen däri för att avlasta ändarna vid gapet mot de fasta skenorna från utmattande slag?
Följdfråga: är det standardiserat hur stor höjd det ska vara på flänsar.

Nej, det finns ingen "ränna" vid växeltungan.
Det du tänker på är växeltungan som ligger som minst ca 50 mm från stödrälen. Vid tungspetsen ligger den längre från stödrälen, men vid tungrott ligger den närmare.
På äldre växlar har tungan full rälhöjd, är en räl som blivit bearbetad. Stödrälen är urfräst i foten för att tungan skall gå dikt an.
Dessa växlar återträffas numera endast på industrispår på enstaka ställen.


Jag bytte tåg i Utrecht härförleden och blev paff när jag såg att växlarna där var av den sorten, där alltså tungorna är tillverkade av vanliga rälprofiler. Är holländarna lite efterblivna på det här området månne? ;)

Jag referarade till utvecklingen i Sverige.
Jag ännu inte haft behov att studera detaljer i utländska växelkonstruktioner, kanske läge i höst???? ;-)

Växel, bild

av Ulfe, Wednesday, February 28, 2018, 20:39 (2246 dagar sedan) @ JYT

I växlar ser man att det är en slags bottenränna på skenans insida (så det liknar spårvägsräls) vid växeltungorna. Är det meningen att hjulen ska gå på flänsen däri för att avlasta ändarna vid gapet mot de fasta skenorna från utmattande slag?
Följdfråga: är det standardiserat hur stor höjd det ska vara på flänsar.

Är det det här som avses? se kryss.
[image]

Växel, bild

av Sven A, Thursday, March 01, 2018, 08:58 (2246 dagar sedan) @ Ulfe

I växlar ser man att det är en slags bottenränna på skenans insida (så det liknar spårvägsräls) vid växeltungorna. Är det meningen att hjulen ska gå på flänsen däri för att avlasta ändarna vid gapet mot de fasta skenorna från utmattande slag?
Följdfråga: är det standardiserat hur stor höjd det ska vara på flänsar.

Är det det här som avses? se kryss.
[image]

x markera växeltungan. Den räl som växeltungan ligger an mot till höger, heter stödräl.
Stödrälen är hyvlad och fräst under farkanten, så att växeltungan kan "krypa" in under farkanten.
Den bottenrännan som omtalas är glappet mellan växeltungan och stödrälen, när tungan ej ligger an.
Svaret på hans fråga är: Nej, flänsen bär inte!

Växel, bild

av JYT, Thursday, March 01, 2018, 17:45 (2246 dagar sedan) @ Sven A

Tack för svaren!
Inte varit inne på ett tag & klarar inte att lägga in bilder, mest lite luddiga minnesbilder.
Förklaringen av "botten" innanför skenan låter trolig.
Att hjulen skulle gå på flänsen på annat än långsamområden skulle ju kunna ge väldiga stötar, så flänsen är inte bärande ens i växlar förstår jag.
I spårvägstrafik som nämnts, känner man sådana nivåförändringar vid korsande spår.