TGOJ, Flen, 1964, 2 bilder. (Bana)

av Ulfe, Wednesday, February 28, 2018, 07:20 (2242 dagar sedan)

Ser det likadant ut idag?
[image]
TGOJ-linjen korsar SSb. Bilden ovan tagen mot Nyköpingshållet antar jag.

[image]
Infarten från Flen mot TGOJ-banan.

TGOJ, Flen, 1964, 2 bilder.

av Christer Fredriksson, Wednesday, February 28, 2018, 10:35 (2242 dagar sedan) @ Ulfe

Den sista bilden visar infarten till Flen övre från Flen SJ, dvs den sträcka som OFWJ byggde dubbelspårig, ett spår för tåg till/från Eskilstuna och ett spår till/från Oxelösund.

I tjänstetidtabellerna angavs tiderna enligt:
Flen övre Flen Flen övre
Avstånden från Oxelösund räknades på samma sätt, dvs två gånger denna sträcka.

TGOJ, Flen, 1964, 2 bilder. Enkelspår eller dubbelspår?

av Leif B, Wednesday, February 28, 2018, 14:49 (2242 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Den sista bilden visar infarten till Flen övre från Flen SJ, dvs den sträcka som OFWJ byggde dubbelspårig, ett spår för tåg till/från Eskilstuna och ett spår till/från Oxelösund.

I tjänstetidtabellerna angavs tiderna enligt:
Flen övre Flen Flen övre
Avstånden från Oxelösund räknades på samma sätt, dvs två gånger denna sträcka.

Det verkar ju logiskt att dubbelspåret togs bort när CTC-infördes.

MEN det konstiga är att jag minns dubbelspår i slutet på 70-talet och början på 80-talet. Nu hittade jag också en bild av Jan L (en bit ner i den länkade tråden) från 1983 som visar dubbelspår.

Byggde alltså OFWJ dubbelspår som revs före 1964, återuppbyggdes före 1983 och nu åter är borta?

Någon som vet årtalen?

/funderar
Leif

TGOJ, Flen, 1964, 2 bilder. Enkelspår eller dubbelspår?

av Leif B, Wednesday, February 28, 2018, 14:54 (2242 dagar sedan) @ Leif B

Den sista bilden visar infarten till Flen övre från Flen SJ, dvs den sträcka som OFWJ byggde dubbelspårig, ett spår för tåg till/från Eskilstuna och ett spår till/från Oxelösund.

I tjänstetidtabellerna angavs tiderna enligt:
Flen övre Flen Flen övre
Avstånden från Oxelösund räknades på samma sätt, dvs två gånger denna sträcka.


Det verkar ju logiskt att dubbelspåret togs bort när CTC-infördes.

MEN det konstiga är att jag minns dubbelspår i slutet på 70-talet och början på 80-talet. Nu hittade jag också en bild av Jan L (en bit ner i den länkade tråden) från 1983 som visar dubbelspår.

Byggde alltså OFWJ dubbelspår som revs före 1964, återuppbyggdes före 1983 och nu åter är borta?

Någon som vet årtalen?

/funderar
Leif

Mer om dubbelspåret i denna gamla tråd. På signalritningen från 1964 som Gunnar Ekeving länkar till så är det dubbelspår i nedre halvan av backen!

TGOJ, Flen, 1964, 2 bilder. Enkelspår eller dubbelspår?

av Christer Fredriksson, Wednesday, February 28, 2018, 14:58 (2242 dagar sedan) @ Leif B

Dubbelspåret försvann före elektrifieringen genom att växeln borttogs uppe vid Fsö samt att spåret avkortades för att därefter endast användas som utdragsspår vid växlingen nere vid Flen SJ.

TGOJ, Flen, 1964, 2 bilder. Enkelspår eller dubbelspår?

av Kjell Aghult, Wednesday, February 28, 2018, 16:22 (2242 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Dubbelspåret försvann före elektrifieringen genom att växeln borttogs uppe vid Fsö samt att spåret avkortades för att därefter endast användas som utdragsspår vid växlingen nere vid Flen SJ.

Spåren tycks ha betraktats som två parallella enkelspår, liknande de båda Gävle-Hagaström tidigare. Liksom där stod det i tjänstetidtabellen vilket som skulle användas. I 1951 års bok tycks bara södra spåret användas. Då med möteskontroll även av tågpersonalen i båda ändar.

TGOJ, Flen, 1964, 2 bilder.

av Olof B, Wednesday, February 28, 2018, 15:12 (2242 dagar sedan) @ Ulfe

Många intressanta saker i bilden.
Blandat spik och heybackbefästningar, isolerskarvjärn av trä.

Men vad är det monterat på utsidan rälen, tredje slipersen nerifrån?

[image]

TGOJ, Flen, 1964, 2 bilder.

av Överkörmästaren, Thursday, March 01, 2018, 10:04 (2241 dagar sedan) @ Olof B

Många intressanta saker i bilden.
Blandat spik och heybackbefästningar, isolerskarvjärn av trä.

Men vad är det monterat på utsidan rälen, tredje slipersen nerifrån?

[image]

Flänssmörjningsapparat?

TGOJ, Flen, 1964, 2 bilder.

av Christer Fredriksson, Thursday, March 01, 2018, 10:11 (2241 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Då skulle det vara mycket olja på marken!

TGOJ, Flen, 1964, 2 bilder.

av Sven Bårström, Thursday, March 01, 2018, 11:37 (2241 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Spåret ser för oss "renläriga" från SJ och BV lite speciellt ut. Heyback-befästningar här och var, skruvbefästningar, eventuellt blandade med spik i övrigt. Jag vill minnas att TGOJ successivt lät spårstandarden öka genom befästningsbyte tillsammans med de löpande slipersbytena. Och i början av 60-talet började Heybacken bli vanlig.
TGOJ-spårkonstruktionen kan i någon mening ha varit ekonomisk; man kunde ju successivt höja standarden inom ramen för det normala underhållet. Men nog hade man problem med stora spårviddsvariationer. Heybacken bör ha hållit en ganska trång spårvidd, medan de andra befästningarna i de gamla sliprarna snart fick en större spårvidd. Och ojämn spårvidd är inte bra, vare sig för tåggången eller befästningsslitaget.
Man noterar ju också att grusballasten är bibehållen, vilket är aningen säreget.
Prylen på slipern är säkert ingen flänssmörjningsapparat. Dels ligger den i rakspår, där man inte behöver sådana, och dels finns det ingen olja i spåret.
Kan det möjligen vara en axelräknare? Jag har en svag aning om att TGOJ på sin fjb (Siemens?) använde sådana som komplement till spårledningarna i anslutning till stationernas ställverk.
Med ett antal frågetecken
Sven B

TGOJ, Flen, 1964, 2 bilder.

av Per Wirback, Friday, March 02, 2018, 16:04 (2240 dagar sedan) @ Sven Bårström

Spåret ser för oss "renläriga" från SJ och BV lite speciellt ut. Heyback-befästningar här och var, skruvbefästningar, eventuellt blandade med spik i övrigt. Jag vill minnas att TGOJ successivt lät spårstandarden öka genom befästningsbyte tillsammans med de löpande slipersbytena. Och i början av 60-talet började Heybacken bli vanlig.
TGOJ-spårkonstruktionen kan i någon mening ha varit ekonomisk; man kunde ju successivt höja standarden inom ramen för det normala underhållet. Men nog hade man problem med stora spårviddsvariationer. Heybacken bör ha hållit en ganska trång spårvidd, medan de andra befästningarna i de gamla sliprarna snart fick en större spårvidd. Och ojämn spårvidd är inte bra, vare sig för tåggången eller befästningsslitaget.
Man noterar ju också att grusballasten är bibehållen, vilket är aningen säreget.
Prylen på slipern är säkert ingen flänssmörjningsapparat. Dels ligger den i rakspår, där man inte behöver sådana, och dels finns det ingen olja i spåret.
Kan det möjligen vara en axelräknare? Jag har en svag aning om att TGOJ på sin fjb (Siemens?) använde sådana som komplement till spårledningarna i anslutning till stationernas ställverk.
Med ett antal frågetecken
Sven B

Lådorna är med största sannolikhet kopplingsboxar för spårledningsanslutningar.
Tittar man noggrant på de två bilderna ser man två olika storlekar, och dessa anslutningsboxar har av Signalbolaget tillverkats i två olika storlekar, med och utan inbyggd spårtransformator. (trafo används vid växelströmsspårledningar)
Boxarna användes för avslutning av kablar från relärummen till spår på den tiden det var bly-papperskablar som krävde ingjutning av änden med kabelbeck. Lådan är alltså av gjutgärn med kabelintag i botten och två isolerat genoförda skruv på sidan för anslutning av kopparlinor ut till respektive räl. Dessa linor lades i trätrummor, något som också kan skönjas mellan rälerna.
När mekaniserat spårunderhåll infördes så ersattes allt detta av moderna plastkabelanslutningar som kunde grävas ned och inte var i vägen för arbetsmaskinerna.

/Per

TGOJ, Flen, 1964, 2 bilder.

av 53 Wadsten, Wednesday, February 28, 2018, 15:42 (2242 dagar sedan) @ Ulfe

TGOJ signal till vänster och SJ till höger.

TGOJ, Flen, 1964 och 2015.

av S-O Johansson, Wednesday, February 28, 2018, 17:42 (2242 dagar sedan) @ Ulfe

Ser det likadant ut idag?
[image]
TGOJ-linjen korsar SSb. Bilden ovan tagen mot Nyköpingshållet antar jag.

Så här såg det ut 50 år senare, januari 2015. Inte riktigt samma vy men Oxelösund rakt fram och Flen ner till höger. Huset efter bron finns kvar och kan skönjas om man tittar noga men omgivningarna har vuxit upp.
[image]>
En vy till över Flens Övre med fd lokstallet till vänster. Mötesspår som är borta låg till höger.
[image]> [image]
Infarten från Flen mot TGOJ-banan.
Backen upp mot Flens Övre januari 2015.Ställverket borde legat vid grässlänten till höger. Har för mig att det fanns kvar i slutet av 80-talet. Idag styrs fd TGOJ Oxelösund-Kolbäck/Valskog från trafikledningscentralen i Norrköping.
[image]

TGOJ, Flen, 1964 och 2015.

av Ulfe, Wednesday, February 28, 2018, 18:42 (2242 dagar sedan) @ S-O Johansson

Tack för informativa bilder, intressant att se hur det har förändrats. Hälsar Ulf och Björn.

TGOJ, Flen, 1964 och 2015.

av S-O Johansson, Thursday, March 01, 2018, 17:51 (2241 dagar sedan) @ Ulfe

Varsågoda! Ni bjuder ju själva på så fina bilder.

TGOJ, Flen, 1964, 2 bilder.

av Ane, Friday, March 02, 2018, 03:13 (2240 dagar sedan) @ Ulfe

På undre bilden syns en radiomast. Vad användes den till 1964? Tågradio fanns väl inte då?
Ane

TGOJ, Flen, 1964, 2 bilder.

av Bengt Löfgren, Saturday, March 03, 2018, 06:38 (2239 dagar sedan) @ Ane

På undre bilden syns en radiomast. Vad användes den till 1964? Tågradio fanns väl inte då?
Ane

Själva antennen ser ut att vara riktad något till vänster om fotografen (sydväst?). Kan det vara någon sorts radiolänk?

TGOJ, Flen, 1964. Tågorderradio.

av S-O Johansson, Saturday, March 03, 2018, 12:02 (2239 dagar sedan) @ Ane

På undre bilden syns en radiomast. Vad användes den till 1964? Tågradio fanns väl inte då?
Ane

TGOJ var ju tidigt ute med tågorderradio. När man började med det vet jag inte men på 70-talet fanns det. 60-talets början i samband med utbyggnaden av CTC låter väl inte otroligt.
Christer Fredriksson eller någon annan TGOJ-expert vet kanske mer.
För övrigt ett mycket bra fungerande system.

TGOJ, Flen, 1964. Tågorderradio.

av Ane, Tuesday, March 06, 2018, 18:48 (2236 dagar sedan) @ S-O Johansson

Jo, jag var också inne på den linjen men det känns lite svajigt..

TGOJ, Flen, 1964. Tågorderradio.

av Kjell Aghult, Wednesday, March 07, 2018, 06:30 (2235 dagar sedan) @ S-O Johansson

TGOJ var ju tidigt ute med tågorderradio. När man började med det vet jag inte men på 70-talet fanns det. 60-talets början i samband med utbyggnaden av CTC låter väl inte otroligt.

Första kända instruktion för denna radio är daterad 1974-01-22.

TGOJ, Flen, 1964. Tågorderradio.

av S-O Johansson, Thursday, March 08, 2018, 11:43 (2234 dagar sedan) @ Kjell Aghult

TGOJ var ju tidigt ute med tågorderradio. När man började med det vet jag inte men på 70-talet fanns det. 60-talets början i samband med utbyggnaden av CTC låter väl inte otroligt.

Första kända instruktion för denna radio är daterad 1974-01-22.

Början av 70-talet låter väl troligt då. Hade en instruktion en gång i tiden men den har rensats bort. Vilket händer.
Någon som vet om det var samma system som användes i SL-trafiken,pendeln? De hade ju också ett eget radiosystem.