Flänshöjd (Fordon: allmänt)

av JYT, Thursday, March 01, 2018, 17:50 (2246 dagar sedan)

En fråga som kommer mtp standardhöjd på fläns: hur går det med justersvarvade hjul som fått mindre diameter och flänsen inte svarvats ner i motsvarande grad, flänsen blir väl då för hög?
Om man följer efter till rätt flänshöjd & sedan spräcker av förbrukad hjulring och krymper på en ny så blir ju flänsen för låg? Kanske rör det sig bara om typ 5mm och det därmed kvittar, eller?

Flänshöjd

av WS, Thursday, March 01, 2018, 18:10 (2246 dagar sedan) @ JYT

En fråga som kommer mtp standardhöjd på fläns: hur går det med justersvarvade hjul som fått mindre diameter och flänsen inte svarvats ner i motsvarande grad, flänsen blir väl då för hög?
Om man följer efter till rätt flänshöjd & sedan spräcker av förbrukad hjulring och krymper på en ny så blir ju flänsen för låg? Kanske rör det sig bara om typ 5mm och det därmed kvittar, eller?

Flänsen sitter ju på hjulet/hjulringen.
Så vid ny hjulring på gammalt nav, så blir även flänsen ny. /WS/

Flänshöjd

av Per Ljungberg, Thursday, March 01, 2018, 19:29 (2246 dagar sedan) @ WS

När ett hjulpar är så slitet att det ligger utanför de toleranser som gäller måste givetvis båda hjulen på axeln svarvas även om bara ena hjulet inte är godkänt. Man kan bara svarva till en viss ringtjocklek därefter måste hjulringarna bytas eller om det är fråga om helhjul måste man pressa av hjulen och sätta dit nya. När det t.ex gäller lok med kopplade axlar (ånglok/vissa ellok) måste samtliga kopplade axlar svarvas då de måste ha samma diameter.
PLj

Flänshöjd

av Anders Johansson, Friday, March 02, 2018, 12:48 (2245 dagar sedan) @ JYT

Man svarvar alltid hela hjulbanan inkl slitbana och fläns.
Båda sidor svarvas lika.
Är inte vänster och höger sida lika kommer hjulet inte att fungera då det inte går långt per varv.
Skillnaden skall vara inom någon tiondels millimeter.
Särskilt på lok med kopplade hjulaxlar måsta alla hjul ha samma diameter.

För att ett hjul skall fungera i kurva är det aningen koniskt så att hjulets diameter är lite olika. Detta i komibnation med att man ökar spårvidden en aning i kurvor gör att vänster och höger sida ändå går rätt längd per varv.
Axeln pressas mot den yttre rälen i kurvan varför detta kan hanteras ganska noggrant.
Det märks ganska väl när een axel är sliten och konisiteten inte är OK eftersom axeln börja gå oroligt i kurvor.