Nytt grannforum (Forumet)

av Strömgränsreferensen, Sunday, March 04, 2018, 13:57 (2216 dagar sedan)

Som många kanske känner till har vårt grannforum Postvagnen bytt skepnad till någonting som jag tror heter V-bulletin.
Jag är hyfsat gammal och känner inte igen mig på något sätt numera.
Har behov efter 40 år på järnvägen att hålla lite koll, men möjligheten har försvunnit nu som det ser ut. Finns det verkligen inte någon chans för oss äldre utan större datorvanor, som inte självklart slänger oss med orden "typ" Tapatalk och FAC få ha någonstans att ventilera våra tankar?

Tänk om Järnvägshistoriskt skulle kunna vidga sig lite, för även det som hände i går är ju idag historiskt.
Vad hände tex med tåg 93...
Att ta bort Postvagnen och ersätta detta med V-Bulletin är förstås någonting som övervägts länge och väl inom SJK, men jag anser att i fortsättningen kommer man inte att få den breda järnvägskunskapen delgiven utan nu blir det det nördiga som kommer fram, vem vet det kanske är det man vill ha.
Anser TC att detta ämne inte håller måttet på Forumet så deleta det, då vet jag att jag klampat in på förbjuden mark.

Men jag hoppas verkligen att Järnvägshistoriskt får flera gäster och kan breddas lite grann.

Nytt grannforum

av Överkörmästaren, Sunday, March 04, 2018, 14:27 (2216 dagar sedan) @ Strömgränsreferensen

Som många kanske känner till har vårt grannforum Postvagnen bytt skepnad till någonting som jag tror heter V-bulletin.
Jag är hyfsat gammal och känner inte igen mig på något sätt numera.
Har behov efter 40 år på järnvägen att hålla lite koll, men möjligheten har försvunnit nu som det ser ut. Finns det verkligen inte någon chans för oss äldre utan större datorvanor, som inte självklart slänger oss med orden "typ" Tapatalk och FAC få ha någonstans att ventilera våra tankar?

Tänk om Järnvägshistoriskt skulle kunna vidga sig lite, för även det som hände i går är ju idag historiskt.
Vad hände tex med tåg 93...
Att ta bort Postvagnen och ersätta detta med V-Bulletin är förstås någonting som övervägts länge och väl inom SJK, men jag anser att i fortsättningen kommer man inte att få den breda järnvägskunskapen delgiven utan nu blir det det nördiga som kommer fram, vem vet det kanske är det man vill ha.
Anser TC att detta ämne inte håller måttet på Forumet så deleta det, då vet jag att jag klampat in på förbjuden mark.

Men jag hoppas verkligen att Järnvägshistoriskt får flera gäster och kan breddas lite grann.

Jag undrar vad det är som är så svårt? Även detta forum har ju moderniserats (kanske utan att alla behövde registrera sig på nytt iofs) och kommer att behöva moderniseras även i framtiden.

Kanske är det så, att det inte är själva tekniken som är så svår, utan snarare stoltheten som sätter gränserna? Den nya Postvagnen kräver inte mer än den gamla av sin användare, däremot är den annorlunda strukturerad men det lär man sig att leva med. Det är väl ungefär som när barnbarnen byter flick-/pojkvänner, de heter olika saker men egentligen är de ungefär likadana allihop...

Nytt grannforum

av Nils-Eric Sääf, Sunday, March 04, 2018, 14:46 (2216 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Visst är Nya PV svår om man inte är Datakunnig. Plottrig vill jag kalla den med alla dessa underrubriker. Jag höll på en hel dag och försökte registrera mej och kom ingen vart. Men jag lyckades med hjälp av min son.

Nytt grannforum - låt gärna detta forum vara som det är

av John T, Sunday, March 04, 2018, 20:19 (2216 dagar sedan) @ Överkörmästaren

...

Jag undrar vad det är som är så svårt? Även detta forum har ju moderniserats (kanske utan att alla behövde registrera sig på nytt iofs) och kommer att behöva moderniseras även i framtiden.

Hav för min del ingen brådska att ytterligare "modernisera" detta forum. Så länge det går att hålla det igång i sin nuvarande form, enkelt och överskådligt utan onödiga krusiduller, så är allt frid och fröjd. Men behöver inte laga sådant som inte gått sönder, brukar det heta och det gäller väl fint även här.

Visst är forumstrukturer i mycket en vanesak och för Postvagnens del (som är ett forum av betydligt större omfattning) var det säkert ett väl underbyggt beslut att byta till en annan plattform. Men så länge någon har lust att underhålla och sköta Järnvägshistoriskt forum i sin nuvarande form, så är i alla fall jag mycket nöjd och belåten.

Nytt grannforum

av Mattias Jansson, Sunday, March 04, 2018, 16:16 (2216 dagar sedan) @ Strömgränsreferensen

Jag anar ett stor mått av frustration i din text, men låt mig komma med i alla fall ett försök till uppmuntran.
Som moderator och en av dem som varit mest aktiv i framtagandet av den nya Postvagnen så är jag förvisso jävig, men i alla fall.

Tänk dig övergången från skrivmaskin till dator. Båda har ett tangentbord och man kan på ett papper respektive en skärm läsa vad som står där. Detta gör att på sin tid en redan mycket van maskinskribent som jag kunde göra transitionen till dator ganska enkelt. MEN det gjorde också att jag missade en del av fördelarna med en dator eftersom jag ganska länge tänkte skrivmaskin och därför inte insåg att det t ex kunde vara smidigt att inte bara skriva in allting i samma textmassa, utan att dela in en text i rubriker, delrubriker, ingresser, brödtext, diagram etc etc etc. Det tog lång tid innan jag kom till den punkten, i vissa avseenden har jag nog fortfarande inte gjort det.

Varför skriver jag nu detta? Jo, för att det hela tiden var så att jag kunde använda en dator även fast jag inte använde allt som den kunde göra. Allteftersom jag lärde mig mer kunde jag göra mer, men det var inte så att jag endera inte kunde göra något alls eller allting.

Nya Postvagnen är upplagd på ett annorlunda sätt än den tidigare, men allt det som kunde göras kan fortfarande göras, möjligen med undantag för att man inte kan se allting på samma gång på en sida. Men det kunde man strängt taget inte förut heller, för med den trafik vi hade var det - vilket många klagade på - nästan nödvändigt att hänga på forumet hela tiden om man inte ville missa något väsentligt.

Det man måste göra nu är strängt taget bara att kolla underavdelningarna "Allmänt forum" "Järnvägsfoto" etc och de beteckningarna är rimligen inte kryptiska alls.

Bara för att kort nämna de saker du nämner vid namn ovan så är Tapatalk en grej som man kan använda om man kollar forumet på en telefon. Att döma av det du skriver tänker jag mig att du inte gör det (jag gör det inte heller, äger inte ens en smartphone) och därmed kan du helt bortse från den saken, liksom jag gör det, utom om någon har konkreta frågor varvid jag hänvisar dem till en moderator med större tekniskt kunnande.

vBulletin är namnet på det format som forumet är uppbyggt på, och lika litet som man behöver veta exakt vilken motor som finns i en bil för att kunna köra den så har det ingen betydelse för den enskilde användaren.

FAC har jag ingen aning om vad det är och det torde visa att om inte jag vet så behöver inte heller användare veta vad det är.

Typ, tja, jag tror nog att du om du skärskådar det jag skriver här, så kan du konstatera att jag trots att jag säkerligen är yngre än du, och följaktligen aldrig gått i realskola eller tagit en "riktig" studentexamen, är helt kapabel att skriva en såväl korrekt som avancerad svenska, och om du träffade mig personligen skulle du märka att jag i hög grad talar på ett liknande sätt, låt vara något mindre formellt. Detta till trots reder jag mig utmärkt på ett forum där det måhända finns en och annan som skriver "typ", men det borde inte bereda några större svårigheter; rimligtvis måste man ganska enkelt kunna ignorera språkliga konstigheter. (En annan användare skrev till mig häromdagen och undrade om det nya forumet hade något filter för att få bort språkliga styggelser; han nämnde särskilt den bestämda formen "forat" istället för "forumet", men tyvärr måste jag göra honom besviken.)

Det är inget konstigt att man är ovan när något nytt dyker upp, men det är alla; den enda fördel jag haft är att jag tjuvstartat genom att jag varit delaktig i framtagandet, men jag är en väldigt oteknisk person. Vi är dessutom behjälpliga med alla slags goda råd mest hela tiden. Jag ser inte riktigt hur vi ska kunna göra så mycket mer?

Anledningen till nylanseringen var alltså - tvärtemot vad somliga förmodat - inte alls något slags allmän önskan att vara moderna, "i framkant" eller så. (Alla som känner mig skulle med förlov sagt skratta gott om de hörde mig beskrivas som en som strävar efter att vara "i framkant"; det vore nog ungefär en så usel karaktäristik av mig som det över huvud taget är möjligt att göra.) Det handlade bara om att den gamla plattformen började bli tekniskt alltför osäker och opålitlig, och att vi därför bestämde oss för att bygga nytt istället. Se där en parallell till de överväganden som varje järnvägs maskinavdelning måste göra fortlöpande, renovera och bygga om eller skaffa nytt.

Om du ger det nya forumet en chans och frågar om allt du inte är säker på, och tar risken att ignorera en del begrepp (många har alltså inte avgörande betydelse) så är det fullt möjligt att du efterhand kommer att anse den nya Postvagnen vara en helt acceptabel ersättning för den gamla.

Hälsningar
Mattias Jansson

sekreterare i SJK, moderator i Postvagnen och en av dem som arbetat med framtagandet av densamma

Nytt grannforum

av Jan Langstrom, Sunday, March 04, 2018, 22:17 (2216 dagar sedan) @ Strömgränsreferensen

Jag sitter just nu och tittar på bromsen i en Y7. Jag är frustrerad, för den ser ju inte alls ut som de D3- och K16-ventiler jag är van vid. För att inte tala om den helsickes konstruktion som är St60.

Vad gör jag? Rycker på axlarna och säger att den här varianten kommer jag aldrig att kunna köra? Jag får stå bredvid och se när mina yngre kollegor svischar förbi.

Nej.

Jag studerar schemat, läser handledningen och frågar mina vänner. Jag lär mig hur bromsen fungerar. Att den ser annorlunda ut är ingen som helst anledning till att inte försöka lära sig något nytt.

Jag är också gammal. Men ett helt liv har gett mig erfarenheten att när någon skyller på ålder är det praktiskt taget alltid andra orsaker som ligger bakom.

Och bevara Järnvägshistoriskt forum som just järnvägshistoriskt. Det är vad det är till för, inte för allmänt snack om järnväg (eller, hemska tanke, bara allmänt snack).