Askeröd (Byggnad)

av thorsell, Sunday, March 04, 2018, 18:33 (2235 dagar sedan)

Letar efter all information som finns om askeröds station, någon därute som sitter på en guldgruva?

Askeröd

av mormorsgruvan, Monday, March 05, 2018, 13:12 (2234 dagar sedan) @ Rolf Nordin

YEJ arkivet i Ystads stadsarkiv.

Askeröd

av thorsell, Monday, March 05, 2018, 13:55 (2234 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Jag har letat på nätet, jag har hittat allt som rimligt vis går att hitta där.

Jag har varit på ystads stadsarkiv och letat runt. De har en del minuter från möten men fd chefen Knut Nihlén lånade hem det mesta materialet för att skriva en bok men så dog han och då försvann allt.

Riksarkivet har bara vilka som bodde på platsen mellan 1900 och 1940...

Jag försöker få kontakt med järnvägsmuseet i Gävle men det går sådär.

Därför undrar jag om ni därute har något mer. Hur parken såg ut, hur väntsalen var inredd, hur postsorteringsrummet var inrett och hur bagagerummet var inrett. När tillbyggnadena skedde, när pannan sattes in, vem som arbetat där, var dessa bodde. Vilk hus runtomkring var personalbostäder och eller andra byggnader som tillhörde järnvägen.

Så om någon vet något så skulle jag vilja ha kontakt.

Askeröd

av mormorsgruvan, Monday, March 05, 2018, 14:06 (2234 dagar sedan) @ thorsell

En växlingsolycka inträffade i mars 1884.
På Ystads stadsarkiv finns register till styrelseprotokollen, slå upp ASKERÖD här.
Samtliga av de ursprungliga småstationerna vid Ystad-Eslöv hade samma rumsindelning och rumsanvändning.
Om du hittar bilder eller ritning på en station så gäller den även Askeröd.

Askeröd

av thorsell, Monday, March 05, 2018, 18:27 (2234 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Läste det någonstans... ett godståg om jag inte missminner mig helt... vet du något mer? Hur fick dom upp vagnarna?

Yes, satt och tittade igenom bok efter bo av protokoll men efter att järnvägen är igång tas det mestadels upp hur många ton gods som trafikerar linjen och hur mycket aktieägarna ska ta ut i vinst. Lusläste dem som låg runt där jag vet att man byggde postvagns skjulet och postdelen av huset men inga beslut på sådant togs upp... och tyvärr fanns det inte en enda ritning:( himla tråkigt. Men du kanske vet hur de brukade vara situerade? I det gamla huset fanns det ett mitthus med ett mindre rum och ett större med en murstock mellan dem. Sedan fanns det två sidodelar med ett rum i varje (gissar jag då bara den ena sidodelen finns kvar).

Askeröd

av mormorsgruvan, Tuesday, March 06, 2018, 13:54 (2233 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Även Bjersjölagård och Tomelilla har haft samma typ av stationshus som Askeröd.
De två uthusen är jämngamla med stationshuset.
Skarhult hade dock ett annan stationshus.

Askeröd

av thorsell, Thursday, March 08, 2018, 11:30 (2231 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Svenstorp, löberöd, bjärsjölagård, tomelilla, äsperöd, lövestad och hurva var lika. Där var flyglarna eller vad man ska nu ska kalla dem två våningar höga med fönster på andra våningen. Ingången i stationen var i mittdelen med två dörrar och det fanns flera fönster på övervåningen i mittdelen. Antagigen såg köpingebro likadan ut innan den revs, men jag hittar inga bilder.

Vollsjö har samma storlek på mitthuset som de ovanstående men bara en våning på flygeln och det blev bara en av någon anledning och sen har de byggts till i omgångar så den såg rätt kul ut innan den revs. En liten borg :)

Skarhult och askeröd har samma mittdel men olika fönster på övervåningen. Skarhult har två våningars flyglar medan askeröd bara har en. Skarhult hade när den hette christineberg bara en flygel så den andra är et utbyggnad och den flygeln son fanns innan fick då fullhöjd på andra våningen. Skarhults flyglar är längre än de på askeröd. Askeröd fick en tillbyggnad 1872 med ett vagnssjul och sen gissar jag 1917 då en av flyglarna revs och den fick en tvåvåningsflygel istället och en till mittdel. Bägge dessa var till för posten.

Klasaröd ser väldigt speciell ut men är enligt någon av de andra trådarna här på sidan den senaste stationen som fick ett riktigt stationshus.

Men när jag tittade igenom bokföringen var det just skarhult och askeröd som drog in minst och därför var de nog mindre av den anledningen.

Askeröd

av Jan-Anders Wihrén, Monday, March 05, 2018, 14:27 (2234 dagar sedan) @ thorsell

Jag har letat på nätet, jag har hittat allt som rimligt vis går att hitta där.

Jag har varit på ystads stadsarkiv och letat runt. De har en del minuter från möten men fd chefen Knut Nihlén lånade hem det mesta materialet för att skriva en bok men så dog han och då försvann allt.

Riksarkivet har bara vilka som bodde på platsen mellan 1900 och 1940...

Jag försöker få kontakt med järnvägsmuseet i Gävle men det går sådär.

Därför undrar jag om ni därute har något mer. Hur parken såg ut, hur väntsalen var inredd, hur postsorteringsrummet var inrett och hur bagagerummet var inrett. När tillbyggnadena skedde, när pannan sattes in, vem som arbetat där, var dessa bodde. Vilk hus runtomkring var personalbostäder och eller andra byggnader som tillhörde järnvägen.

Så om någon vet något så skulle jag vilja ha kontakt.

Kyrkböckernas husförhörslängder, som efter ca 1900 benämns församlingsböcker, finns skannade från 1777 till 1934 när det gäller Västerstads församling (som jag tror att Askeröd tillhör). I dessa hittar man vem som bodde på olika fastigheter och oftast står det t.ex. "Askeröds station". Yrke eller sysselsättning anges också för de boende på en adress. Dessa böcker är numera tillgängliga utan kostnad hos Riksarkivet om jag är rätt informerad. Annars finns de skannade hos Arkiv Digital men då måste man betala en avgift för att kunna söka i arkiven. Kanske har du bara fått tag i mantalslängderna?