Fråga om "godsfinka" i Bo6-tåg (Fordon: vagnar)

av Stefan Nilsson, Sunday, March 04, 2018, 18:54 (2216 dagar sedan)

Det fanns på 60-talet tydligen kortare tåg som trafikerade Laxå, bestående av ett par Bo6 och ett Hg (eller Du) samt en "godsfinka". Är det möjligen nån här som vet om det var en ordinarie "finka" för t.ex. resgods, cyklar o.l., eller om det var exempelvis en postvagn såsom D30?

Modellföreningen i Laxå är ute efter att återskapa dessa tåg, och då skulle jag vilja hamna så rätt som möjligt med "godsfinkan". Att jag nämner D30 är att den finns som modell från NMJ: https://www.nmj.no/1007455.html

Tack på förhand för ev. återkoppling! :-)

Fråga om "godsfinka" i Bo6-tåg

av s svensson, Sunday, March 04, 2018, 19:27 (2216 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Det fanns på flera linjer tåg bestående av ellok + F1+Bo6b+Bo6b.
Vad jag kan förstå så gick det sådana på linjen Svartå-Örebro men även Laxå-Hallsberg-Örebro och ev ytterligare norrut.
Sådana tåg gick också Borås-söderut och vände i Björketorp,Berghem eller i Skene. Dessa tågsätt gick även på dåv II Distriktet Göteborg på sträckan Borås-Göteborg och Öxnered-Göteborg. Möjligen gick det något sätt till Uddevalla. Mitt minne säger mig att fram till juni 1963 gick det Bo13+Bo13 med F vagn till Varberg och på Kungsbacka.
Rent allmänt var det F1 vagn som användes. Dock kunde i enstaka fall i lokaltåg Skene-Borås gå F3. Senare,troligen med ingång med 1960 talet, gick det även Bo6b+Bo6b+F hela vägen Varberg-Herrljunga i tågen 3802 och 804. Retur i 809 och 811.
Allmänt kom det F5 (Fv1) och ersatte F1. Exakt tid kan jag inte precisera. Men vad jag kan komma ihåg bör det vara cirka 1963-64.
Under någon tidtabellsperiod så kördes vissa tåg (fd 803 och 810) enbart Borås-Varberg mitt på dagen. F vagn var viktigt och den befordrade framför allt ilgods. Detta även om det i vissa tåg enbart befordrades någon cykel och tågpersonal. Vagnen plockades alltså inte ur tågen utan medföljde sina Bo6b+Bo6b.
Jag skriver Bo6b för det var mycket sällan som jag sett Bo6a. Dock att under mitten av 50-talet det enbrt var Bo6 (före 3/6-56 Co6). SSn

Fråga om "godsfinka" i Bo6-tåg

av Leif B, Sunday, March 04, 2018, 19:39 (2216 dagar sedan) @ s svensson

Det fanns på flera linjer tåg bestående av ellok + F1+Bo6b+Bo6b.
Vad jag kan förstå så gick det sådana på linjen Svartå-Örebro men även Laxå-Hallsberg-Örebro och ev ytterligare norrut.
Sådana tåg gick också Borås-söderut och vände i Björketorp,Berghem eller i Skene. Dessa tågsätt gick även på dåv II Distriktet Göteborg på sträckan Borås-Göteborg och Öxnered-Göteborg. Möjligen gick det något sätt till Uddevalla. Mitt minne säger mig att fram till juni 1963 gick det Bo13+Bo13 med F vagn till Varberg och på Kungsbacka.
Rent allmänt var det F1 vagn som användes. Dock kunde i enstaka fall i lokaltåg Skene-Borås gå F3. Senare,troligen med ingång med 1960 talet, gick det även Bo6b+Bo6b+F hela vägen Varberg-Herrljunga i tågen 3802 och 804. Retur i 809 och 811.
Allmänt kom det F5 (Fv1) och ersatte F1. Exakt tid kan jag inte precisera. Men vad jag kan komma ihåg bör det vara cirka 1963-64.
Under någon tidtabellsperiod så kördes vissa tåg (fd 803 och 810) enbart Borås-Varberg mitt på dagen. F vagn var viktigt och den befordrade framför allt ilgods. Detta även om det i vissa tåg enbart befordrades någon cykel och tågpersonal. Vagnen plockades alltså inte ur tågen utan medföljde sina Bo6b+Bo6b.
Jag skriver Bo6b för det var mycket sällan som jag sett Bo6a. Dock att under mitten av 50-talet det enbrt var Bo6 (före 3/6-56 Co6). SSn

Det har väl förekommit även G-finkor (som ser ut som D30) för godsbefordran i lokala persontåg men man ville nog helst ha en eller F5 (senare FV1) eller F5a/F5b (senare FV2/FV3), inte minst för att ge konduktören en tjänstekupé att pyssla med skrivarbetet kring res- och ilgodset.

D = Postvagn (normalt i persontåg)
F = Res- och ilgodsvagn (normalt i persontåg)
G = täckt godsvagn (normalt i godståg)

Bilder på F5 resp F5a och F5b.

Fråga om "godsfinka" i Bo6-tåg

av Kjell Aghult, Monday, March 05, 2018, 09:10 (2216 dagar sedan) @ s svensson

Vad jag kan förstå så gick det sådana på linjen Svartå-Örebro men även Laxå-Hallsberg-Örebro och ev ytterligare norrut.

Vad jag minns på bara Svartåbanan och bara i två tågpar.

F1 hade "klagats av" på 1960-talet, som dragiga och ohälsosamma. Men bara enstaka FV1 kom i stället. Tågkontrollören hade god reda på hur mycket (litet) gods som brukade gå i resp. tåg. När B6 från Stockholm ersatte äldre personvagnar, fick knr vistas bland de resande (det gällde ju rätt korta sträckor med många hållplatser). För knr personliga tillhörigheter uppsattes låsbara plåtskåp i B6-vagnarnas ena vestibul.

Skoltågen Laxå-Hallsberg o å hade tre B6 och ingen F-vagn.

Fråga om "godsfinka" i Bo6-tåg

av Stefan Nilsson, Monday, March 05, 2018, 14:52 (2215 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Vad jag kan förstå så gick det sådana på linjen Svartå-Örebro men även Laxå-Hallsberg-Örebro och ev ytterligare norrut.

Vad jag minns på bara Svartåbanan och bara i två tågpar.

F1 hade "klagats av" på 1960-talet, som dragiga och ohälsosamma. Men bara enstaka FV1 kom i stället. Tågkontrollören hade god reda på hur mycket (litet) gods som brukade gå i resp. tåg. När B6 från Stockholm ersatte äldre personvagnar, fick knr vistas bland de resande (det gällde ju rätt korta sträckor med många hållplatser). För knr personliga tillhörigheter uppsattes låsbara plåtskåp i B6-vagnarnas ena vestibul.

Skoltågen Laxå-Hallsberg o å hade tre B6 och ingen F-vagn.

Tackar! Intressant med skoltågen, det ska jag ta upp. Det finns ju tre olika Bo6 i modell, så det ska gå att få till.

Fråga om "godsfinka" i Bo6-tåg

av Stefan Nilsson, Monday, March 05, 2018, 14:51 (2215 dagar sedan) @ s svensson

Tack för utförligt inspel, jag får försöka kolla med "folk som var med" om hur vagnen kunde ha sett ut mer exakt.

Fråga om "godsfinka" i Bo6-tåg

av Jim Hansson, Monday, March 05, 2018, 00:29 (2216 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Det fanns på 60-talet tydligen kortare tåg som trafikerade Laxå, bestående av ett par Bo6 och ett Hg (eller Du) samt en "godsfinka". Är det möjligen nån här som vet om det var en ordinarie "finka" för t.ex. resgods, cyklar o.l., eller om det var exempelvis en postvagn såsom D30?

Modellföreningen i Laxå är ute efter att återskapa dessa tåg, och då skulle jag vilja hamna så rätt som möjligt med "godsfinkan". Att jag nämner D30 är att den finns som modell från NMJ: https://www.nmj.no/1007455.html

Tack på förhand för ev. återkoppling! :-)

Syftet med vagnen var nog också att tillhandahålla en tjänstekupé till tågmästaren.
Jim

Fråga om "godsfinka" i Bo6-tåg

av Stefan Nilsson, Monday, March 05, 2018, 14:53 (2215 dagar sedan) @ Jim Hansson

Syftet med vagnen var nog också att tillhandahålla en tjänstekupé till tågmästaren.
Jim

Sant, tänkte inte så långt. Det är inte lika enkelt när nån bara säger "en godsfinka". ;-)

Fråga om "godsfinka" i Bo6-tåg

av yngve nilsson, Thursday, March 08, 2018, 10:44 (2212 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Även på Skövde-Karlsborg gick det Bo6+F5/FV1 i de loktåg som gick där. Vanligtvis Lok-2 F- Bo6-ev godsvagnar. Ofta var F- och Bo6-omloppet så att det gick i godståg till Karlsborg på morgonen åter till Skövde i persontåg. Åter till Karlsborg i godståg för att åter komma till Skövde med persontåg. På eftermiddagen gjorde man tvärtom, persontåg till Karlsborg och godståg tillbaka till Skövde.

Fråga om "godsfinka" i Bo6-tåg

av Stefan Nilsson, Thursday, March 08, 2018, 13:10 (2212 dagar sedan) @ yngve nilsson

Även på Skövde-Karlsborg gick det Bo6+F5/FV1 i de loktåg som gick där. Vanligtvis Lok-2 F- Bo6-ev godsvagnar. Ofta var F- och Bo6-omloppet så att det gick i godståg till Karlsborg på morgonen åter till Skövde i persontåg. Åter till Karlsborg i godståg för att åter komma till Skövde med persontåg. På eftermiddagen gjorde man tvärtom, persontåg till Karlsborg och godståg tillbaka till Skövde.

Tackar, det verkar ha varit en vanlig kombination med andra ord.

Fråga om "godsfinka" i Bo6-tåg

av Per Ljungberg, Tuesday, March 06, 2018, 08:46 (2215 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

De lokdragna lokaltågen mellan Göteborg och Alingsås hade på 1950-talet alltid en resgodsvagn i Göteborgs-ändan. Under en sommarpraktik 1958 på SJ elavdelning i Alingsås hade jag möjlighet att åka i tjänstekupén på en F1 mellan Jonsered och Alingsås. Något så skakigt har jag nog inte upplevt när det gäller tågåkande. Vagnen gick ju sist i tåget och vid de 90 km/h som var sth på den tiden så slingrade och stötte vagnen kraftigt. Spåret var ju 43 kg räls på träsliper i grusballast. Det var en intressant upplevelse och jag gjorde den helt frivilligt. Den montör som var min "handledare" satt i en av Bo6-orna.
PLj

Fråga om "godsfinka" i Bo6-tåg

av Stefan Nilsson, Thursday, March 08, 2018, 13:11 (2212 dagar sedan) @ Per Ljungberg

De lokdragna lokaltågen mellan Göteborg och Alingsås hade på 1950-talet alltid en resgodsvagn i Göteborgs-ändan. Under en sommarpraktik 1958 på SJ elavdelning i Alingsås hade jag möjlighet att åka i tjänstekupén på en F1 mellan Jonsered och Alingsås. Något så skakigt har jag nog inte upplevt när det gäller tågåkande. Vagnen gick ju sist i tåget och vid de 90 km/h som var sth på den tiden så slingrade och stötte vagnen kraftigt. Spåret var ju 43 kg räls på träsliper i grusballast. Det var en intressant upplevelse och jag gjorde den helt frivilligt. Den montör som var min "handledare" satt i en av Bo6-orna.
PLj

Ojoj, vilken färd det verkar ha varit...!

Fråga om "godsfinka" i Bo6-tåg

av Lars Ågren, Thursday, March 08, 2018, 15:33 (2212 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Från någon gång i mitten av 1950-talet ansågs Bo6 inte vara rammsäkert på grund av de dubbla ingångsdörrarna och den stora vestibulen i båda vagnsändarna. Därför fanns oftast också av den anledningen en F-vagn i den ena änden av tåget. Om en Bo6 gick närmast loket skulle vagnsdörrarna i den vestibul, som gick närmast loket vara låsta, så att inte någon resenär kunde vistas i den vestibulen.

Fråga om "godsfinka" i Bo6-tåg

av 53 Wadsten, Friday, March 09, 2018, 10:53 (2211 dagar sedan) @ Lars Ågren

Det satt t.om en skylt på dörren om detta.

Fråga om "godsfinka" i Bo6-tåg

av Stefan Nilsson, Friday, March 09, 2018, 13:30 (2211 dagar sedan) @ Lars Ågren

Från någon gång i mitten av 1950-talet ansågs Bo6 inte vara rammsäkert på grund av de dubbla ingångsdörrarna och den stora vestibulen i båda vagnsändarna. Därför fanns oftast också av den anledningen en F-vagn i den ena änden av tåget. Om en Bo6 gick närmast loket skulle vagnsdörrarna i den vestibul, som gick närmast loket vara låsta, så att inte någon resenär kunde vistas i den vestibulen.

Intressant, inte minst med tanke på att det skrevs tidigare att det i skoltågen Laxå-Hallsberg gick 3 st Bo6 utan resgodsvagn. Men då förstår jag att vestibulerna var låsta.

(Hörde igår av några som var med, att det i Hallsberg gällde att hoppa av i farten från dessa skoltåg, och få med sig farten ner i nedgången, men att då även undvika en sträng vakt där. ;-) )

Fråga om "godsfinka" i Bo6-tåg

av Sven Bårström, Friday, March 09, 2018, 15:56 (2211 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Jag ska inte säga hur man gjorde i Hallsbergsområdet, men föreskriften om skyddsutrymme (låst resandeutrymme eller resgodsutrymme) gällde inte om tågen var tillräckligt små. I Boråstrakten gick åtminstone 20 axlars tåg utan avstängt resandeutrymme närmast lok.
Sven B

Fråga om "godsfinka" i Bo6-tåg

av mamma Ulla, Friday, March 09, 2018, 13:44 (2211 dagar sedan) @ Lars Ågren

Från någon gång i mitten av 1950-talet ansågs Bo6 inte vara rammsäkert på grund av de dubbla ingångsdörrarna och den stora vestibulen i båda vagnsändarna. Därför fanns oftast också av den anledningen en F-vagn i den ena änden av tåget. Om en Bo6 gick närmast loket skulle vagnsdörrarna i den vestibul, som gick närmast loket vara låsta, så att inte någon resenär kunde vistas i den vestibulen.

Åtminstone i Stockholmstrakten var det lite snitsigt gjort, så att man kunde gå på vagnen och in genom vestibulen, men inte åt andra hållet. Anledningen lär ha varit att en gång när dörren var låst så hade någon kommit springande i sista sekunden och sen fått åka på fotsteget till nästa hållplats, och det var ju inte så bra.

Fråga om "godsfinka" i Bo6-tåg

av Börje Sundberg, Monday, March 12, 2018, 16:30 (2208 dagar sedan) @ mamma Ulla

Före X1-orna bestod lokaltågen i Stockholmsområdet vanligen av D-lok och åtta Bo6 samt en F1. F1-an i södra änden vill jag minnas. Ibland kunde en Bo6 mitt i tåget vara ersatt av en Bo15. Något som blev fatalt i Solna vid ett tillfälle när en Ra med tomtåg från Hagalund körde in i bakänden på det stillastående lokaltåget. F1-an användes för att transportera godskollin och som tjänstekupé för tågpersonalen.
Så småningom ersattes F1 och en Bo6 av en Bo13 där kupén i södra vagnsänden användes för godskollin och som tjänstekupé.
I Bo6 vestibuler fanns skyltar som meddelade att det inte var tillåtet att vistas i vestibulen när den gick intill lok. Dörren mellan vestibulerna och kupéerna var möjlig att låsa "enkelriktat" så att man kunde fortsätta från vestibulen in i kupén, men inte gå från kupén ut i vestibulen. Detta för att ingen skulle kunna förbereda avstigning stående i den vestibul som var närmast lok.
Börje Sundberg

Fråga om "godsfinka" i Bo6-tåg

av Bobo L, Sunday, March 18, 2018, 13:37 (2202 dagar sedan) @ Börje Sundberg

... Ibland kunde en Bo6 mitt i tåget vara ersatt av en Bo15. Något som blev fatalt i Solna vid ett tillfälle när en Ra med tomtåg från Hagalund körde in i bakänden på det stillastående lokaltåget. ...


Vad är Bo15 för djur? På vilket sätt gick det obra vid detta tillfälle?

Fråga om "godsfinka" i Bo6-tåg

av Börje Sundberg, Monday, March 19, 2018, 10:55 (2201 dagar sedan) @ Bobo L

Träboggievagn med öppna plattformar. Visst littererades de Bo15, eller har jag fel.
Tomtåget tryckte ihop det stillastående lokaltåget vilket medförde att trävagnen raserades delvis.