Kurt Möller avliden (Järnväg allmänt)

av Per Englund, Monday, March 05, 2018, 08:35 (2236 dagar sedan)

Kurt "Mosis" Möller har efter en längre sjukhusvistelse avlidit tidigt denna morgon.
RIP Mosis!

Kurt Möller avliden

av chfahlgren, Monday, March 05, 2018, 09:25 (2236 dagar sedan) @ Per Englund

Vill bara Tacka Per Englund som meddelat oss att mångårige Vännen och en stor profil inom järnvägshobbyn gått ur tiden och vi ska alltid minnas Kurt i ljusa minnen.
Frid över Kurts minne
Med Allra Vänligaste Hälsningar
från CarlHenry Fahlgren Falun jvm-vän 92 i Falun.

Kurt Möller avliden

av Mattias Jansson, Monday, March 05, 2018, 09:49 (2236 dagar sedan) @ Per Englund

Kurt "Mosis" Möller har efter en längre sjukhusvistelse avlidit tidigt denna morgon.
RIP Mosis!

Jag träffade bara Kurt en gång, efter att vi haft rätt mycket kontakt här och i Postvagnen skulle jag och min bror till ÖSlJ och eftersom Kurt sålde böcker ombord den dagen snackade vi en hel del ToR Mariefred - Taxinge. Ett trevligt minne av en trevlig man.

Bild två på länken visar Kurtan i sitt rätta element.

http://www.stiglundin.se/bilder/sjkresa/blj/sjk9.htm

Kurt Möller avliden

av Lennart Fransson, Monday, March 05, 2018, 09:59 (2236 dagar sedan) @ Per Englund

Kurt "Mosis" Möller har efter en längre sjukhusvistelse avlidit tidigt denna morgon.
RIP Mosis!

Det var ett tråkigt besked.

Kurt Möller avliden

av Granis, Monday, March 05, 2018, 10:01 (2236 dagar sedan) @ Per Englund

Så har ännu en passerat Den Yttersta Växeln.. Hatten av åt Kurt, mångårig Roslagsbanevän och lokman på ULJ (och som dök upp i verkstaden i Faringe då och då efter han slutat med det). Jag kommer att sakna våra kontakter inte minst kring detta och dina stundtals MUSTIGA inlägg på bl a detta forum. Vila i den frid du förtjänar, Kurt!

/ L G

Kurt Möller avliden

av Rogga, Monday, March 05, 2018, 10:49 (2236 dagar sedan) @ Granis

Alla Skola Vi Den Vägen Vandra....
Synd att Kurta var tvungen att kasta in handduken så tidigt..RIP.:-(

Kurt Möller avliden

av 53 Wadsten, Monday, March 05, 2018, 10:58 (2236 dagar sedan) @ Rogga

Trevlig orginell arbetskamrat på RB, nu är det slut på hans roliga auktioner på Hjulmarknaden.

Kurt Möller avliden

av Krister P, Monday, March 05, 2018, 13:26 (2236 dagar sedan) @ Per Englund

De försvinner allt mer "de gamle", de som var med tidigt och fotograferade och dokumenterade och var med i olika föreningar i ett tidigt skede. De som var med när det fortfarande gick ånglok i reguljär drift och vars foton av dessa vi har kunnat njuta av.
En mustig röst har nu tystnat. Järnvägshobbyn en stark profil fattigare.
Jag träffade Kurtan några gånger och hade intressanta samtal.
Det var inte alltid man höll med honom men man hyste ändå respekt för hans kunnande och passion för järnvägshobbyn.
Det blir lite tommare nu när hans röst definitivt har tystnat.
Tack för allt du har gjort.

Kurt Möller avliden

av Stefan Nilsson, Monday, March 05, 2018, 14:54 (2235 dagar sedan) @ Per Englund

Aj, det var trist att höra...

Kurt Möller avliden

av LOK, Monday, March 05, 2018, 15:09 (2235 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Trist, om än väntat besked.

Jag har känt Mosis sedan mitten av 1950-talet när han var junior-medlem i Järnvägssällskapet och jag var en ivrig mj-diggare några år yngre. Vi hade kontakt i många år och han var alltid villig att dela med sig av sina kunskaper, särskilt uniformsdetaljer och DONJ.

Hoppas hans samlingar, speciellt fotografierna, tas till vara.

LOK

Kurt Möller avliden

av K Lemming, Monday, March 05, 2018, 16:46 (2235 dagar sedan) @ Per Englund

Mycket trist att höra. Jag träffade aldrig Kurt men hade en hel del mailkontakt med honom fram tills för några år sedan. Han hjälpte mig mycket att få tag på antikvariska böcker som jag var intresserad av. Alltid lika hjälpsam och trevlig när jag undrade över om någon bok möjligen fanns att få tag på i Mariefred. Han t.o.m. inhandlade på antikvariat någon/några böcker jag sökte och la ut egna pengar.
Vila i frid Kurt.

Kurt Möller avliden

av Gurra-Nisse, Monday, March 05, 2018, 20:48 (2235 dagar sedan) @ Per Englund

Mycket ledsamt att höra.
Vila i frid, Kurt!

Kurt Möller avliden

av Jan Frelin, Monday, March 05, 2018, 21:42 (2235 dagar sedan) @ Per Englund

Oj, må han vila i frid!

Kurt Möller avliden

av Fredrik Anderson, Monday, March 05, 2018, 22:28 (2235 dagar sedan) @ Jan Frelin

Vila i frid du sanna Järnvägsvän!

Kurt Möller avliden

av Anders Sandgren, Tuesday, March 06, 2018, 13:05 (2235 dagar sedan) @ Per Englund

Jag minns Kurt från boklådan i Mariefred, Hjulmarknaderna och hans inlägg här.
Det var alltid trevligt att prata med Kurt om allt möjligt.
Tack för allt och vila i frid Kurt!

Kurt Möller avliden

av tobbe, Tuesday, March 06, 2018, 17:05 (2234 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jag träffade Kurt till och från både på ULJ, Hjulmarknaderna,ÖSLJ och senast på Jvg Restauranten på Stockholm Östra för cirka 2 år sedan då i samspråk med en bekant. Jag hade varit på en årlig kamratträff med arbetskollegor från SJ och vi har oftast en stående abonnering av puben och del av restauranten dästädes för våra obligatoriska höstmöten i SKUF(Stockholms Koduktörernas UnderhållsFörening/förbund) men numer med annan inriktning.
Vi hann växla några ord emellan om ditt och datt innan mitt tåg mot Österskär stod redo för avgång. En sann järnvägsvän och bekant har nu passerat yttre växeln på väg mot evigheten. VILA I FRID KURT med stort K.....
tobbe

Kurt Möller avliden

av Överkörmästaren, Tuesday, March 06, 2018, 18:42 (2234 dagar sedan) @ Per Englund

Det var tråkigt att höra. En man som bidragit M Y C K E T till järnvägsintr. utveckling och som verkar ha haft en positiv grundinställning även när han avfärdade nymodig- som dumheter. Men vi skall alla den vägen vandra, åtm. förr eller senare. Rätt?