Dubbelflänsade hjul (Järnväg allmänt)

av mormorsgruvan, Monday, March 05, 2018, 13:26 (2243 dagar sedan)

Användes vid Emmaljunga torvmosse, med sitt unika ånglok med maskinboggier.

Dubbelflänsade hjul Traverser

av BD, Monday, March 05, 2018, 19:53 (2243 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Användes vid Emmaljunga torvmosse, med sitt unika ånglok med maskinboggier.

Har även sett det på traverser.

Dubbelflänsade hjul Traverser

av Anders Sandgren, Monday, March 05, 2018, 20:12 (2243 dagar sedan) @ BD

Torvbanan vid Bodaberg hade dubbelflänshjul på både lok & vagnar. Jag antar att de lok som kommit til Frövi hade dessa kvar.

Dubbelflänsade hjul. Torvbanor

av Per Ljungberg, Tuesday, March 06, 2018, 17:05 (2242 dagar sedan) @ BD

Jag har för mig att även Ryttarens torvbana (mellan Sandhem och Vartofta) har dubbelflänsade hjul. Med dubbelflänsade hjul bör man ju minska risken för urspåringar när spåret inte är så noggrant men kräver att växlarna görs som släpväxlar. Hjulen är ofta lösa på axeln och har visst glapp i axiell led. Allt för att spårviddsfel inte ska orsaka urspåring.
PLj

Dubbelflänsade hjul. Torvbanor

av Ola Almquist, Tuesday, March 06, 2018, 22:23 (2242 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Jag har för mig att även Ryttarens torvbana (mellan Sandhem och Vartofta) har dubbelflänsade hjul. Med dubbelflänsade hjul bör man ju minska risken för urspåringar när spåret inte är så noggrant men kräver att växlarna görs som släpväxlar. Hjulen är ofta lösa på axeln och har visst glapp i axiell led. Allt för att spårviddsfel inte ska orsaka urspåring.
PLj

[link=http://www.ryttaren.nu/Torvbanan.html]Ryttaren[/link]

M.v.h.
Ola

Dubbelflänsade hjul. Torvbanor

av Anders Sandgren, Wednesday, March 07, 2018, 11:48 (2241 dagar sedan) @ Ola Almquist

Den övre vänstra bilden är dock inte dubbelflänsspår men de övriga är det. Hade Ryttaren både och?
Hjärtstycke i form av en plåt är typiskt för dubbelfläns.
Anledning till dubbelfläns är nog det spårläge man ofta hade. Jag antar att klätterväxlarna som gärna används ute på mossen för att nå torkladorna nog blir mer pålitliga med dubbelfläns.

Dubbelflänsade hjul

av Richard Loe, Tuesday, March 06, 2018, 20:10 (2242 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Användes vid Emmaljunga torvmosse, med sitt unika ånglok med maskinboggier.

Detta var väldigt vanligt på små industribanor med varierande spårvidd som en följd av mindre noggrann spårbyggnad. Sådana hjul användes på smalspårsbanorna vid flera av dagbrotten i norra Wales, exempelvis Nantlle banan. Nantlle banan var för övrigt den sista kommersiella hästdragna banan i Storbritannien och ägdes och drevs av British Railways fram till banans nedläggning 1963.

PÅ bildlänken nedan ser man en del av banan, med växlar.

[link=https://www.flickr.com/photos/110691393@N07/12173533693]Nantlle banan[/link]