Vilken är vår yngsta museibana? (Järnväg allmänt)
Som rubriken lyder, vilken museibana bildades sist?
av K Lemming, Monday, March 05, 2018, 17:58 (2241 dagar sedan)
Som rubriken lyder, vilken museibana bildades sist?
av Granis, Monday, March 05, 2018, 18:38 (2241 dagar sedan) @ K Lemming
Ett antal definitionsfrågor där. Vad är kriterierna för "museibana"? Egen bana? En bana där även fler kör (kommersiell trafik då)? Och "bildas"; som förening då? Eller när trafiken påbörjades? På aktuell bana då? Hmmm (jag tänker)...
/ L G :-)
av K Lemming, Monday, March 05, 2018, 19:32 (2240 dagar sedan) @ Granis
Egen bana och när trafiken började. Men även intressant med info om när den föreningen isf bildades.
av Granis, Monday, March 05, 2018, 21:50 (2240 dagar sedan) @ K Lemming
Egen bana och när trafiken började. Men även intressant med info om när den föreningen isf bildades.
Av dom s a s etablerade museibanorna, medlemmar i MRO (oftast)... Som kör på "riktig" tidtabell, d v s med inte bara annonserade trafikdagar utan även klockslag (ankomster och avgångar). Hmmm... WFJ kanske? Eller JÅÅJ? Eller MJ? SSJF eller ENJ? Jag syftar då på 1980-tal, och då kanske t o m GHJ är "på håret", där började väl Den Riktiga Trafiken i samband med jubiléet 1978? Och trafiken är vad det handlar om i de flesta fall, föreningarna är i regel något äldre. 1970-tal då.
Regelbunden trafik med enbart dagar och klockslag för första och sista tåg per dag angivna.. Ja, då har vi FGT och flera andra "mindre banor", typ kalk- och torvbanor som är delar av ett museum (och då kopplade till deras öppettider). Och då blir det väl oftast fråga om 90/00-tal.
Mja.. Mycket spekulationer för en gammal skalle. Det känns som detta är en fråga för "JInfo-Anders" Svensson. Även om han har en ännu äldre skalle. Men mer ordning på den -och statistiken.
/ L G :-)
av David Sohlberg, Tuesday, March 06, 2018, 07:09 (2240 dagar sedan) @ Granis
Egen bana och när trafiken började. Men även intressant med info om när den föreningen isf bildades.
Av dom s a s etablerade museibanorna, medlemmar i MRO (oftast)... Som kör på "riktig" tidtabell, d v s med inte bara annonserade trafikdagar utan även klockslag (ankomster och avgångar). Hmmm... WFJ kanske? Eller JÅÅJ?
JÅÅJ körde under 'SJ-flagg' fram tills ordinarie trafiken upphörde 1/1 1992. Egen trafik 1993-2010.
Eller MJ? SSJF eller ENJ? Jag syftar då på 1980-tal, och då kanske t o m GHJ är "på håret", där började väl Den Riktiga Trafiken i samband med jubiléet 1978? Och trafiken är vad det handlar om i de flesta fall, föreningarna är i regel något äldre. 1970-tal då.
Regelbunden trafik med enbart dagar och klockslag för första och sista tåg per dag angivna.. Ja, då har vi FGT och flera andra "mindre banor", typ kalk- och torvbanor som är delar av ett museum (och då kopplade till deras öppettider). Och då blir det väl oftast fråga om 90/00-tal.
Mja.. Mycket spekulationer för en gammal skalle. Det känns som detta är en fråga för "JInfo-Anders" Svensson. Även om han har en ännu äldre skalle. Men mer ordning på den -och statistiken.
/ L G :-)
av Micke Carlsson, Monday, March 05, 2018, 18:38 (2241 dagar sedan) @ K Lemming
Vi får hoppas att vi inte har sett den sista än.
Som vanligt beror det på hur man räknar också. Bollnäs-Orsa måste väl ligga bra till i alla fall. De har chansen i år.
av K Lemming, Monday, March 05, 2018, 19:39 (2240 dagar sedan) @ Micke Carlsson
Vi får hoppas att vi inte har sett den sista än.
Nej det får inte hoppas men det blir väl färre och färre potentiella banor kvar. Hur ligger det t.ex till med Landeryd-Smålands Burseryd? Har föreningen i Landeryd visat något intresse för att överta banan för att bli museibana? Förvisso är väl inte Smålands Burseryd den mest optimala stationen för en museibana med tanke på fabriken och det privatägda stationshuset.
Som vanligt beror det på hur man räknar också. Bollnäs-Orsa måste väl ligga bra till i alla fall. De har chansen i år.
Vad är det med Bollnäs-Orsa som gör att de har chansen i år? Och vilka är "de"?
av Micke Carlsson, Monday, March 05, 2018, 21:47 (2240 dagar sedan) @ K Lemming
av Överkörmästaren, Monday, March 05, 2018, 22:45 (2240 dagar sedan) @ K Lemming
Senast menar du väl. Kan det vara ”södra smalspåret”? Eller syftar du kanske på anläggning snarare än förening? Vad tror du då om Läggesta - Taxinge-Näsby?
av Klas Blomberg, Tuesday, March 06, 2018, 08:55 (2240 dagar sedan) @ Överkörmästaren
På Ryttaren håller man på och gräver fram ytterligare spår ur vegetationen - i ett svagt ögonblick lovade jag att hjälpa till när det blir vår
av Carl Olof Mossberg, Tuesday, March 06, 2018, 11:16 (2240 dagar sedan) @ Klas Blomberg
På Ryttaren håller man på och gräver fram ytterligare spår ur vegetationen - i ett svagt ögonblick lovade jag att hjälpa till när det blir vår
Antar att det är spår i anslutning till de som trafikeras idag.
Spåret till Ljunghemsmossen är borta, såg jag när jag passerade i somras.
av Lennart Petersen, Tuesday, March 06, 2018, 16:27 (2240 dagar sedan) @ Överkörmästaren
Senast menar du väl. Kan det vara ”södra smalspåret”? Eller syftar du kanske på anläggning snarare än förening? Vad tror du då om Läggesta - Taxinge-Näsby?
Då har vi väl GJ förlängning på Gotland som det senaste tillskottet.
Annars är väl de flesta museibanorna nu i rätt mogen ålder och har varit med länge.
ÖSLJ startade 1959 och sedan kom rätt många igång på 1970-talet.
av Anders Sandgren, Tuesday, March 06, 2018, 10:16 (2240 dagar sedan) @ K Lemming
Om man i museibanor infogar spårvägar så invigdes Djurgårdslinjen 2/7-1991. Även om den sedan 23/8-2010 samsas med ordinarie trafik så torde vändslingorna vid Norrmalmstorg och Skansen vara mer av museibana då ordinarie trafiken inte använder dem och den museala trafiken som linje 7N består.
När öppnades industribanemuseet i Frövi?