Hitlers och Nazisternas specialtåg i Tyskland (Historiskt material)

av 53 Wadsten, Tuesday, March 06, 2018, 17:11 (2241 dagar sedan)

Hemtjänstaren och undertecknad kom igår kväll att didkutera Hitlers och Nazisternas specialtåg genom Tyskland under kriget, vad hette detta tåg, ena dele lär vara sprängt.

Någon som känner till detta.

Hitlers och Nazisternas specialtåg i Tyskland

av V1, Tuesday, March 06, 2018, 18:27 (2241 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Det finns en dokumentär på netflix om Hitlers superlyxiga persontåg "Hitler's steel beast". En vagn inredd som badanläggning med marmorinredning,vägde runt 70 ton.

Mvh Erik

Hitlers och Nazisternas specialtåg i Tyskland

av 53 Wadsten, Wednesday, March 07, 2018, 10:54 (2241 dagar sedan) @ V1

Det var just detta tåg hemtjänsten pratade om.

Hitlers och Nazisternas specialtåg i Tyskland

av Bertil Bengtsson, Wednesday, March 07, 2018, 14:15 (2241 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Vagnen med badkar var Hermann Görings personliga vagn. Den var tung och sexaxlig. Han var chef för Luftwaffe, så vagnens ena ände var ett stort konferensrum med ett stort kartbord. Sen var det Görings sovrum och badrum. När han ville bada - vilket han ville ibland - så stoppade han tåget och all trafik på banan ifråga. Det fick ju inte skvalpa! Sen var det kaos i förbindelserna i något dygn framöver; det sket han i. Den andra änden var en stor klädkammare; Göring var ju tämligen fåfäng, om man säger så.

Även Hitler hade en vagn med (mindre) badkar. Han var missnöjd med badkaret, så man tog upp hål i taket och lyfte ut det. Efter att ha satt in en nytt badkar och svetsat igen taket, blev det vibrationer och buller från taket. Vad göra? Jo - bygga en ny vagn!

Det fanns också en "badvagn". Den var också tung, och därför sexaxlig. Inredningen bestod enbart av duschar och badkar ( det fanns visst en frisör också ), vagnen hade kommit till därför att man insåg att om man var på resande fot till besatta områden i Ryssland under kanske några veckor, så behövdes en vagn för att man skulle kunna sköta sin personliga hygien.

Totalt var det 65 eller 66 vagnar för alla möjliga ändamål. Höjdarna inom nazistpartiet hade var sin salongsvagn. Sen fanns det några restaurangvagnar, några sovvagnar i olika utföranden, varav ett par med särskilt frukostrum i ena änden. Sen fanns det vagnar för olika funktioner: en vagn var en cafévagn med öppningsbart tak. Den hade inte bälgar i caféänden, utan måste alltid gå sist; andra vagnar var vagnar för radio- och fjärrskriftkommunikation. Sådant behövde ström, så det fanns vagnar med dieselaggregat och generator. Det fanns några garagevagnar för personbilar. Ja - och så fanns det "Flak-Wagen". Därmed menas inte en flakvagn utan "Flieger-Abwehr-Kanone-Wagen". Det var också strömlinjeformade vagnar ( "Schürzenwagen" ) men där sidorna inte nådde högre än till fönsterhöjd, eftersom det fanns en luftvärnskanon i varje ände av vagnen. En sådan vagn gästade Sverige 1955 inför inspelning av en film "på loket mellan Göteborg och Stockholm" till SJ:s jubileum 1956. Kanonerna var borta och ersatta av en filmkamera i ena änden. Ammunitionslådorna fanns kvar. Vagnen sköts framför ett Bs-lok (föraren kunde ju se "över" vagnen), enda gången ett sådant besökt Stockholm? Det finns många bilder av detta ekipage på samlingsportalen.

Det finns en hemsida om vagnarna:
https://www.drg-salonwagen.eu

Hemsidan har text, ritningar och foton på alla vagnarna.

Men jag själv når den inte just nu. Något har hänt, med min PC eller med hemsidan...

Det finns också en bok "Der rote Teppich" av Paul Dost (Francksche 1965) som något mer kortfattat beskriver vagnarna.

Berra

Hitlers och Nazisternas specialtåg i Tyskland

av Bertil Bengtsson, Wednesday, March 07, 2018, 17:23 (2240 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Tydligen ligger hemsidan nere, jag har provat med olika PC och olika mobiler, inget funkar. Så jag försöker litet mer ur mitt gamla minne..

Jodå, några vagnar sprängdes, i trakterna av Zell am See i Österrike, om jag inte missminner mig. Där i trakterna hade nazisterna ju sitt "Festung Europa" eller vad det hette. En av de vagnar som sprängdes var - om jag nu minns rätt - Martin Bormanns salongsvagn, som INTE var nybyggd utan byggdes upp av en aldrig levererad förstaklass "Schürzenwagen" ( när kriget börjat, avbeställdes många "onödiga" lok och vagnar, varav en del var färdiga åtminstone till själva "skrovet" ).
Men de allra flesta överlevde krigsslutet i västra Tyskland. De kom alltså senare i USA:s tjänst och även direkt i DB:s. Två vagnar hamnade i DDR och ett par-tre vagnar i Österrike.
Cafévagnen med öppningsbart tak och avrundad glasfront (ja, i aktern!) hamnade i Österrike och blev ombyggd till mätvagn för spårgeometri. Den fanns kvar för åtminstone några år sedan, men i dåligt skick.
Det var fyra restaurangvagnar - samt en sexaxlig "extrafin" sådan, som Mussolini fick i present som "konferensvagn" av Tyskland. Tyskarna tyckte att de italienska salongsvagnarna var ålderstigna. Sedan Mussolini störtats, tog tyskarna tillbaka den som en femte restaurangvagn. Den och två av de vanliga restaurangvagnarna hamnade som vanliga restaurangvagnar hos DSG, västtyska restaurangvagns- och sovvagnsbolaget.
Flera vagnar övertogs av DB som salongsvagnar för västtyska regeringen. En sådan finns kvar idag i ett underjordiskt museum i Bonn. Förbundskansler Adenauer åkte till Moskva för toppmöte med några sådana vagnar i tåget. Inför det mötet hade DB låtit bygga utbytesboggier för 1524 mm spårvidd.
När förbundskansler Willy Brandt åkte till Erfurt för möte med DDR:s Willi Stopf, ingick flera sådana vagnar i tåget.
Två av sovvagnarna övertogs också som vanliga sovvagnar av DSG.
"Presschefen" i Tredje Riket hade en salongsvagn, avsedd för spridande av "alternativa fakta" som det heter idag. Den hade sovkupéer och kupéer för fjärrskrift och morse. Den vagnen hamnade hos DB och blev ombyggd till vanlig förstaklassvagn, låt vara med väldigt ojämn fönsterindelning. Den användes i fjärrtåget "Blauer Enzian" under femtiotalet, om jag nu minns rätt.
En av generatorvagnarna hamnade i DDR och blev där ombyggd till femaxlig mätvagn för elektrolok. Den är bevarad.
De generatorvagnar som hamnade i Västtyskland byggdes om till vanliga bagagevagnar. De var de enda bagagevagnar i "Schürzenwagen"-utförande som fanns.
Övriga vagnar användes som logivagnar eller ombyggda som mätvagnar hos DB, exempelvis hos deras "provavdelning" i Göttingen och Minden.
Garagevagnarna hade garageport i ena änden, en av dom blev ombyggd till manövervagn för provtåg.
"Flakvagnarna" användes till alla möjliga saker. En användes som filminspelningsvagn, besökte även Sverige. En användes som transport- och logivagn för DB:s skogsvårdsavdelning (jodå! - Forstbautrupp...), den kunde härbärgera en Mercedes Unimog. Foto och måttskiss finns i en gammal MIBA från mitten av 60-talet. Några av dessa hamnade i Österrike och byggdes där om till vanliga tredje klass personvagnar, måtten och kjolen avslöjade ursprunget. En sådan vagn blev kvar i DDR och byggdes där om till salongsvagn för DDR:s regering, även här avslöjade måtten och kjolen ursprunget.

Berra

Hitlers och Nazisternas specialtåg i Tyskland

av Bertil Bengtsson, Wednesday, March 07, 2018, 20:30 (2240 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Nej. Jag får svaret:

Det går inte att visa den här sidan:

Aktivera TLS 1.0, TLS 1.1 och TLS 1.2 i Avancerade inställningar och försök ansluta till https://www.drg-salonwagen.eu igen. Om felet kvarstår kan det bero på att den här webbplatsen använder ett protokoll som inte stöds eller en chiffersvit som inte anses vara säker, t.ex. RC4 (länk till information). Kontakta webbplatsens administratör.

Jag har tittat, TLS 1.0 osv är aktiverade, har alltid varit.

Jag har inte ändrat nånting.

Berra

Hitlers och Nazisternas specialtåg i Tyskland

av el_vikingo, Wednesday, March 07, 2018, 20:37 (2240 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Har fungerat bra för mig.
Windows 10
Internet Explorer

Hitlers och Nazisternas specialtåg i Tyskland

av amquack railroad, Thursday, March 08, 2018, 11:52 (2240 dagar sedan) @ el_vikingo

Jag har Windows 7 32bit
och Firefox Quantum 57.0.4 (32-bit)

och det fungerar för mig
:-P

Hitlers och Nazisternas specialtåg i Tyskland

av Anders Sandgren, Wednesday, March 07, 2018, 23:48 (2240 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Tydligen ligger hemsidan nere, jag har provat med olika PC och olika mobiler, inget funkar.


Länken fungerar för mig, både nu och när du postade den.

En litet bättre länk: http://www.drg-salonwagen.eu

Hitlers och Nazisternas specialtåg i Tyskland

av Jonny Saljefeldt, Thursday, March 08, 2018, 10:10 (2240 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Tydligen ligger hemsidan nere, jag har provat med olika PC och olika mobiler, inget funkar.


Länken fungerar för mig, både nu och när du postade den.

En litet bättre länk: http://www.drg-salonwagen.eu

Ja, den länken fanns ju redan i Bertils ursprungliga inlägg. Min länk går till en sida som verifierar om sajten är uppe eller inte.

@Bertil: Du har kontrollerat att TLS 1.0, TLS 1.1 och TLS 1.2 är aktiverade, men har du även sett om något SSL-protokoll (SSL 3.0 eller vad det kan stå) fortfarande är aktiverat? Prova i så fall att avaktivera dessa.

Hitlers och Nazisternas specialtåg i Tyskland

av John T, Thursday, March 08, 2018, 11:31 (2240 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Tydligen ligger hemsidan nere, jag har provat med olika PC och olika mobiler, inget funkar.


Länken fungerar för mig, både nu och när du postade den.

En litet bättre länk: http://www.drg-salonwagen.eu


Ja, den länken fanns ju redan i Bertils ursprungliga inlägg. Min länk går till en sida som verifierar om sajten är uppe eller inte.

Skillnaden mellan länken ovan och den ursprungliga är att den ovan inte är https, utan bara http, men om det nu har någon avgörande betydelse i Bertils fall är frågan. Man hamnar på en https-sida när man går in via båda länkarna.

Hitlers och Nazisternas specialtåg i Tyskland

av Jonny Saljefeldt, Thursday, March 08, 2018, 12:52 (2240 dagar sedan) @ John T

Man hamnar på en https-sida när man går in via båda länkarna.

Det är praxis att göra på det sättet (redirect från http till https), så jag tror inte att det har någon betydelse.

Hitlers och Nazisternas specialtåg i Tyskland

av John T, Thursday, March 08, 2018, 13:15 (2240 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Man hamnar på en https-sida när man går in via båda länkarna.


Det är praxis att göra på det sättet (redirect från http till https), så jag tror inte att det har någon betydelse.

Instämmer, men det var ändå en (möjligen avsedd) skillnad mellan länkarna.

Hitlers och Nazisternas specialtåg i Tyskland

av Bertil Bengtsson, Thursday, March 08, 2018, 16:47 (2239 dagar sedan) @ John T

Nu är det fixat. Vet inte vad det var, men en omstart av mitt mobila WiFi ordnade det. Konstigt, allt annat har fungerat - bara inte DRG Salonwagen! Vad är det för speciellt med den hemsidan? Ingenting i PC:n är ändrat, och ingen mobil och inte heller min andra laptop fungerade betr just "Salonwagen".
Åter till ursprunget! DRG-Salonwagen är en hemsida där det finns mycket att läsa och många ritningar att studera. Jens Nestvogel har gjort ett jättejobb. Ännu saknas sidor om "Flakwagen" - men Eisenbahn-Kurier hade en artikel, med foton och måttskisser, om dessa för ett par år sedan eller så.
Berra

Hitlers och Nazisternas specialtåg i Tyskland

av Bertil Bengtsson, Thursday, March 08, 2018, 18:00 (2239 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

För de som inte tittat på samlingsportalen, här ett par bilder, tagna i och vid Gnesta sommaren 1961.
Men jag får skämmas, det var inte 1955 utan 1961 inför utställningen Tåg 62 i Göteborg! Jag strör aska på huvudet.

[image]
Jvm_KBDB11473

[image]
Jvm_KBDB11477

Berra

Hitlers och Nazisternas specialtåg i Tyskland!Lok?

av Merlin, Thursday, March 08, 2018, 21:06 (2239 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

För de som inte tittat på samlingsportalen, här ett par bilder, tagna i och vid Gnesta sommaren 1961.
Men jag får skämmas, det var inte 1955 utan 1961 inför utställningen Tåg 62 i Göteborg! Jag strör aska på huvudet.

[image]
Jvm_KBDB11473

[image]
Jvm_KBDB11477

Berra

Vad är det för lok som syns på bilden?

Hitlers och Nazisternas specialtåg i Tyskland

av Thomas Tell, Saturday, March 10, 2018, 00:39 (2238 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

[image]
Jvm_KBDB11477

Se det F-loksdragan snälltåget borta i kurvan. Jag har för mig att det finns någon bild på ett sådan i en sådan kurva. Det kan vara ett tågsätt för filmning och fotografering.
/tell

Hitlers och Nazisternas specialtåg i Tyskland

av Bertil Bengtsson, Saturday, March 10, 2018, 13:48 (2238 dagar sedan) @ Thomas Tell

Jodå, det stämmer. "Regin" för filmen var noga planerad. Man filmade inte på måfå - det var noga bestämt vilka scener som skulle tas var och när - exempelvis att i just den kurvan skulle man möta just det tåget! Det finns en berättelse om filminspelningen, tror det var i en SJ-Nytt.
Berra

Hitlers och Nazisternas specialtåg i Tyskland

av Ola Almquist, Saturday, March 10, 2018, 18:02 (2237 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Jodå, det stämmer. "Regin" för filmen var noga planerad. Man filmade inte på måfå - det var noga bestämt vilka scener som skulle tas var och när - exempelvis att i just den kurvan skulle man möta just det tåget! Det finns en berättelse om filminspelningen, tror det var i en SJ-Nytt.
Berra

Bör vara denna:
"MARSIANER" GÖR FILM PÅ KANONVAGN! BILDUPPSLAG SJ-nytt 13/61 BILD

M.v.h.
Ola

Hitlers och Nazisternas specialtåg i Tyskland

av Lennart Petersen, Wednesday, March 07, 2018, 16:47 (2240 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Hemtjänstaren och undertecknad kom igår kväll att didkutera Hitlers och Nazisternas specialtåg genom Tyskland under kriget, vad hette detta tåg, ena dele lär vara sprängt.

Någon som känner till detta.

Flera höjdare i Nazipartiet som Himmler,Göring,Hitler hade sina egna tåg och även fältmarskalken kunde ha stadståg.
Jag har sett beskrivning av Hitlers tåg och vad jag minns hade det 16 vagnar med lok i varje ände. I de bägge ändarna gick varsin flakvagn med luftvärnsartilleri. F.ö innehöll tåget H:s privata sovvagn, restaurangvagn ,konferensvagnar och sovvagnar för övriga i staben.
Sekreteraren fru Junge beskrev tåget som liknande ett finare hotell fast hon fick aldrig se H:s privata vagn. Hon fick själv bo på tåget ett tag när hon kom till varglyan. Fru Junge jämförde även med Mussolinis tåg som hon tyckte var sjaskigt och nergånget.
Hitlers tåg torde ha använts sista gången när han förflyttade sig till Ardenneroffensiven , tåget avgick då norrut från Berlin för att förvirra för spioner.

Hitlers och Nazisternas specialtåg i Tyskland

av Lennart Petersen, Thursday, March 08, 2018, 17:12 (2239 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Hemtjänstaren och undertecknad kom igår kväll att didkutera Hitlers och Nazisternas specialtåg genom Tyskland under kriget, vad hette detta tåg, ena dele lär vara sprängt.

Någon som känner till detta.

Flera höjdare i Nazipartiet som Himmler,Göring,Hitler hade sina egna tåg och även fältmarskalken kunde ha stadståg.
Jag har sett beskrivning av Hitlers tåg och vad jag minns hade det 16 vagnar med lok i varje ände. I de bägge ändarna gick varsin flakvagn med luftvärnsartilleri. F.ö innehöll tåget H:s privata sovvagn, restaurangvagn ,konferensvagnar och sovvagnar för övriga i staben.
Sekreteraren fru Junge beskrev tåget som liknande ett finare hotell fast hon fick aldrig se H:s privata vagn. Hon fick själv bo på tåget ett tag när hon kom till varglyan. Fru Junge jämförde även med Mussolinis tåg som hon tyckte var sjaskigt och nergånget.
Hitlers tåg torde ha använts sista gången när han förflyttade sig till Ardenneroffensiven , tåget avgick då norrut från Berlin för att förvirra för spioner.

Letar lite med Google och fann uppgifter att sista användning var återresan från Adlershof (stabsplats för Ardenneroffensiven ) till Berlin. I Januari sprängdes så Hitlers personliga vagn på order av honom själv, resten av tåget övergick till Himmlers tåg och efter kriget kom vagnarna att användas i vanlig trafik. Det rådde ju en förskräcklig brist på järnvägsvagnar efter kriget.