Spåren i mitten? (Järnväg allmänt)
På facebooksidan ”Gamla vägar förr och nu” visades den här bilden på en järnvägsbro. Spåren i mitten - vad har de haft för funktion?
av Hyperboré, Friday, March 09, 2018, 15:29 (2234 dagar sedan)
På facebooksidan ”Gamla vägar förr och nu” visades den här bilden på en järnvägsbro. Spåren i mitten - vad har de haft för funktion?
av Anders Johansson, Friday, March 09, 2018, 15:31 (2234 dagar sedan) @ Hyperboré
Det är moträler som ska förhindra att man kommer för långt i sida om man spårar ur.
av Hyperboré, Friday, March 09, 2018, 15:32 (2234 dagar sedan) @ Anders Johansson
Tack!
av ztenlund, Friday, March 09, 2018, 15:34 (2234 dagar sedan) @ Hyperboré
Urspårningsräler, dvs för att i möjligaste mån hålla ett urspårat tåg kvar på bron. Det hittar du även på moderna broar och ibland på vissa andra ställen där det är särskilt dåligt om tåget avviker från spåret.
av Hyperboré, Friday, March 09, 2018, 15:52 (2234 dagar sedan) @ ztenlund
Tack, det är alltid roligt att få lära sig sådant som man inte vet.
av Svante Andersson, Friday, March 09, 2018, 18:33 (2234 dagar sedan) @ Hyperboré
Klassisk benämning på dessa räler är skyddsräler... här utdrag ur 1916 års banlära.
SA
av Ane, Friday, March 09, 2018, 23:21 (2233 dagar sedan) @ Svante Andersson
Slutar aldrig att fascineras av omsorgen om detaljerna. I det här fallet en föreskriven nedböjning av ändarna på skyddsrälen. Rimligtvis kan inte detta ha någon praktisk betydelse för funktionen men likväl...
av Thomas Tell, Saturday, March 10, 2018, 00:26 (2233 dagar sedan) @ Ane
Slutar aldrig att fascineras av omsorgen om detaljerna. I det här fallet en föreskriven nedböjning av ändarna på skyddsrälen. Rimligtvis kan inte detta ha någon praktisk betydelse för funktionen men likväl...
Nedbockningen är för att fånga upp det urspårade och att inte tvärnita det när spetsen träffas.
/tell
av Lennart Fransson, Saturday, March 10, 2018, 07:13 (2233 dagar sedan) @ Thomas Tell
Slutar aldrig att fascineras av omsorgen om detaljerna. I det här fallet en föreskriven nedböjning av ändarna på skyddsrälen. Rimligtvis kan inte detta ha någon praktisk betydelse för funktionen men likväl...
Nedbockningen är för att fånga upp det urspårade och att inte tvärnita det när spetsen träffas.
/tell
Därtill bör ändarna utformas så de inte skapar problem vid nedhängande koppel.
av Christer Fredriksson, Saturday, March 10, 2018, 07:48 (2233 dagar sedan) @ Lennart Fransson
Även så att inte snöplogar och spårrensare av misstag fastnar i dessa räler om olyckan skulle vara framme!
av Överkörmästaren, Saturday, March 10, 2018, 08:59 (2233 dagar sedan) @ Christer Fredriksson
Dessutom gör det sjukt ont att gå in i en massa vassa hörn när man går i spåret! Vet väl inte om det har tagits med i beräkningen i just det här fallet men det är i alla fall en bra spinoff-effekt som man säger på modern svenska.
av Gunnar Lilienberg, Monday, March 12, 2018, 06:42 (2231 dagar sedan) @ Thomas Tell
Slutar aldrig att fascineras av omsorgen om detaljerna. I det här fallet en föreskriven nedböjning av ändarna på skyddsrälen. Rimligtvis kan inte detta ha någon praktisk betydelse för funktionen men likväl...
Nedbockningen är för att fånga upp det urspårade och att inte tvärnita det när spetsen träffas.
/tell
Tunnelbanan i Stockholm har dock inte dessa nedbockningar, i alla fall inte överallt.
av Rolf Nordin, Monday, March 12, 2018, 18:52 (2231 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg
Tunnelbanevagnarna i Sthlm har inga nedhängande koppel, väl(?) Varken de gamla som nya.
av Anders Sandgren, Monday, March 12, 2018, 19:36 (2231 dagar sedan) @ Rolf Nordin
Inte ens servicecordonen har det.
av Thomas Tell, Wednesday, March 14, 2018, 10:26 (2229 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg
Det har vi inte på RB heller.
/tell