Spåren i mitten? (Järnväg allmänt)

av Hyperboré, Friday, March 09, 2018, 15:29 (2230 dagar sedan)

På facebooksidan ”Gamla vägar förr och nu” visades den här bilden på en järnvägsbro. Spåren i mitten - vad har de haft för funktion?[image]

Spåren i mitten?

av Anders Johansson, Friday, March 09, 2018, 15:31 (2230 dagar sedan) @ Hyperboré

Det är moträler som ska förhindra att man kommer för långt i sida om man spårar ur.

Spåren i mitten?

av ztenlund, Friday, March 09, 2018, 15:34 (2230 dagar sedan) @ Hyperboré

Urspårningsräler, dvs för att i möjligaste mån hålla ett urspårat tåg kvar på bron. Det hittar du även på moderna broar och ibland på vissa andra ställen där det är särskilt dåligt om tåget avviker från spåret.

Spåren i mitten?

av Hyperboré, Friday, March 09, 2018, 15:52 (2230 dagar sedan) @ ztenlund

Tack, det är alltid roligt att få lära sig sådant som man inte vet.

Spåren i mitten?

av Svante Andersson, Friday, March 09, 2018, 18:33 (2230 dagar sedan) @ Hyperboré

Klassisk benämning på dessa räler är skyddsräler... här utdrag ur 1916 års banlära.

[image]


SA

Spåren i mitten?

av Ane, Friday, March 09, 2018, 23:21 (2230 dagar sedan) @ Svante Andersson

Slutar aldrig att fascineras av omsorgen om detaljerna. I det här fallet en föreskriven nedböjning av ändarna på skyddsrälen. Rimligtvis kan inte detta ha någon praktisk betydelse för funktionen men likväl...

Spåren i mitten?

av Thomas Tell, Saturday, March 10, 2018, 00:26 (2230 dagar sedan) @ Ane

Slutar aldrig att fascineras av omsorgen om detaljerna. I det här fallet en föreskriven nedböjning av ändarna på skyddsrälen. Rimligtvis kan inte detta ha någon praktisk betydelse för funktionen men likväl...

Nedbockningen är för att fånga upp det urspårade och att inte tvärnita det när spetsen träffas.
/tell

Spåren i mitten?

av Lennart Fransson, Saturday, March 10, 2018, 07:13 (2230 dagar sedan) @ Thomas Tell

Slutar aldrig att fascineras av omsorgen om detaljerna. I det här fallet en föreskriven nedböjning av ändarna på skyddsrälen. Rimligtvis kan inte detta ha någon praktisk betydelse för funktionen men likväl...


Nedbockningen är för att fånga upp det urspårade och att inte tvärnita det när spetsen träffas.
/tell

Därtill bör ändarna utformas så de inte skapar problem vid nedhängande koppel.

Spåren i mitten?

av Christer Fredriksson, Saturday, March 10, 2018, 07:48 (2230 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Även så att inte snöplogar och spårrensare av misstag fastnar i dessa räler om olyckan skulle vara framme!

Spåren i mitten?

av Överkörmästaren, Saturday, March 10, 2018, 08:59 (2230 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Dessutom gör det sjukt ont att gå in i en massa vassa hörn när man går i spåret! Vet väl inte om det har tagits med i beräkningen i just det här fallet men det är i alla fall en bra spinoff-effekt som man säger på modern svenska.

Spåren i mitten?

av Gunnar Lilienberg, Monday, March 12, 2018, 06:42 (2228 dagar sedan) @ Thomas Tell

Slutar aldrig att fascineras av omsorgen om detaljerna. I det här fallet en föreskriven nedböjning av ändarna på skyddsrälen. Rimligtvis kan inte detta ha någon praktisk betydelse för funktionen men likväl...


Nedbockningen är för att fånga upp det urspårade och att inte tvärnita det när spetsen träffas.
/tell

Tunnelbanan i Stockholm har dock inte dessa nedbockningar, i alla fall inte överallt.

Spåren i mitten?

av Rolf Nordin, Monday, March 12, 2018, 18:52 (2227 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Tunnelbanevagnarna i Sthlm har inga nedhängande koppel, väl(?) Varken de gamla som nya.

Spåren i mitten?

av Anders Sandgren, Monday, March 12, 2018, 19:36 (2227 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Inte ens servicecordonen har det.