Xoa2 i Läggesta, 60-tal, 2 bilder (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Ulfe, Saturday, March 10, 2018, 08:06 (2233 dagar sedan)

Bilderna är tagna tidigt 60-tal
[image]

[image]
Det här ska vara Xoa2 invändigt enligt anteckningarna.

Xoa2 i Läggesta, 60-tal, 2 bilder

av Överkörmästaren, Saturday, March 10, 2018, 09:09 (2233 dagar sedan) @ Ulfe

Bilderna är tagna tidigt 60-tal
[image]

[image]
Det här ska vara Xoa2 invändigt enligt anteckningarna.

Ja det verkar stämma med sidoskyltarna som sitter i fönstren, gissningsvis har du tagit den från den änden där framändesskärmarna sitter att döma av hur fönstren är öppnade. Sidoskyltarna verkar ha texten ”Läggesta Mariefred”, detta får mig att fundera på var någonstans denna ”tunnelbanemässiga” skyltning egentligen först kan ha använts i vårt land? Nu tänker jag alltså specifikt på skyltar som hänger invändigt i fönstren på detta vis, och inte t ex långskyltar på spårvagnar.

Xoa2 i Läggesta, 60-tal, 2 bilder

av LasseE, Saturday, March 10, 2018, 20:59 (2232 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Ja det verkar stämma med sidoskyltarna som sitter i fönstren, gissningsvis har du tagit den från den änden där framändesskärmarna sitter att döma av hur fönstren är öppnade. Sidoskyltarna verkar ha texten ”Läggesta Mariefred”, detta får mig att fundera på var någonstans denna ”tunnelbanemässiga” skyltning egentligen först kan ha använts i vårt land? Nu tänker jag alltså specifikt på skyltar som hänger invändigt i fönstren på detta vis, och inte t ex långskyltar på spårvagnar.

Saltsjöbanan hade det väldigt tidigt, förmodligen redan i samband med när elmotorvagnarna kom.

Xoa2 i Läggesta, 60-tal, 2 bilder

av Christer Göransson, Sunday, March 11, 2018, 10:27 (2232 dagar sedan) @ LasseE

Ja det verkar stämma med sidoskyltarna som sitter i fönstren, gissningsvis har du tagit den från den änden där framändesskärmarna sitter att döma av hur fönstren är öppnade. Sidoskyltarna verkar ha texten ”Läggesta Mariefred”, detta får mig att fundera på var någonstans denna ”tunnelbanemässiga” skyltning egentligen först kan ha använts i vårt land? Nu tänker jag alltså specifikt på skyltar som hänger invändigt i fönstren på detta vis, och inte t ex långskyltar på spårvagnar.


Saltsjöbanan hade det väldigt tidigt, förmodligen redan i samband med när elmotorvagnarna kom.

När?
1975-76 när jag jobbade på de gamla vagnarna på SB fanns inga sidoskyltar i fönstren.

/Christer

Xoa2 i Läggesta, 60-tal, 2 bilder

av Thomas Tell, Saturday, March 10, 2018, 09:23 (2233 dagar sedan) @ Ulfe

[image]
Det här ska vara Xoa2 invändigt enligt anteckningarna.

Här ser vi s.k. tigerfärgad schagg på sätena.
/tell

Xoa2 i Läggesta, 60-tal, 2 bilder

av Christer Fredriksson, Saturday, March 10, 2018, 10:46 (2233 dagar sedan) @ Ulfe

Denna vagn har jag åkt med många gånger till och från Mariefred.

När jag ser dessa bilder återkommer minnena från ljudet under gång samt kompressorn när den stod stilla och inte minst lukterna inifrån kupén samt utifrån elmotorn.

Xoa2 i Läggesta, 60-tal, 2 bilder

av Björn Öman, Saturday, March 10, 2018, 17:54 (2232 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Jag med min mor och syskon brukade åka för att hälsa på mormor i Strängnäs och då stannade tåget i Läggesta. Ungefär samtidigt eller strax efter att vårt tåg hade stannat så kom alltid denna motorvagn inglidande på spåret bredvid och utbytte passagerare.
Angående service, har jag läst på detta medium att den var i Norrköping och att det var transporten dit som utgjorde den direkta vagnen Mariefred-Läggesta -Stålbåga-Skebokvarn-Norrköping och åter en gång i veckan. Den står utannonserad i kommunickan på 1950-talet.

Xoa2 i Läggesta, 60-tal, 2 bilder

av Alex, Saturday, March 10, 2018, 19:22 (2232 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Min far som jobbade på SJ tog med mig som liten grabb på en söndagsutflykt i början av 60-talet, tror att det var 1963. Ångbåten Mariefred från Stockholm och sedan Enock till Läggesta och hem med ett vanligt Eskilstunatåg (SJ version) Det var sådana resor som la grunden till att jag sitter här snart 60 år senare och blir glad när jag ser dessa bilder som framkallar minnen om än svaga. Jag minns att vi var tämligen ensamma i vagnen mellan Mariefred och Läggesta men att det var mycket ljus och fin. Mvh/Alex

Xoa2 i Läggesta, 60-tal, 2 bilder

av Olle Vinberg, Saturday, March 10, 2018, 11:24 (2233 dagar sedan) @ Ulfe

En av mina gamla handledare som var stationerad i Hagalund precis som jag, sa att denna motorvagn kallades för "Enok"(eller Enoch reservation för stavning). Är det något som detta forum hört talas om?
Sedan sa han att maskinbiträdena i Hagalund, på "skubben" ibland kunde få vikariera som förare på detta fordon då ordinarie personal inte var tillgänglig. Detta ansågs i Hagalund vara det yttersta av usel tjänstgöring!

Xoa2 i Läggesta, 60-tal, 2 bilder

av Christer Fredriksson, Saturday, March 10, 2018, 12:03 (2233 dagar sedan) @ Olle Vinberg

Visst kallades den för ENOCK!

Xoa2 i Läggesta, 60-tal, 2 bilder

av Jan-Anders Wihrén, Saturday, March 10, 2018, 13:20 (2233 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Visst kallades den för ENOCK!

Och när den hade med en 2-axlig vagn kallades den för Enockenhalv.

Xoa2 i Läggesta, 60-tal, 2 bilder

av 53 Wadsten, Saturday, March 10, 2018, 15:59 (2233 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Vart underhölls denna klenod, måste gått kopplad i tåg från Läggesta till Cst/Hagalund.

Xoa2 i Läggesta, 60-tal, 2 bilder

av s svensson, Saturday, March 10, 2018, 18:57 (2232 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Underhåll av större typ utfördes i Åmål.
Sedan fanns det en liten verkstad i Mariefred.
Sedan är det säkert så att underhåll av driftverkstads karaktär ibland lades i Norrköping och i Hagalund. Vi skall också komma ihåg att det fanns en ytterligare motorvagn i Mariefred fram till 1958. Xa3 205 vilken var en eldriven motorvagn av DEVA typ men den kallades inte för DEVA dock.
Sedan har det här på Järnvägshistorisk forum funnits en länk till öppet arkiv på Sveriges televisions söndagsbilaga. Hela gänget var ute och åkte tåg. Kanske någon kan plocka fram denna.
Sedan fanns (sign BD) en länk på när en motorvagnarna var ackumulatordriven.
Tack för bilderna !

Xoa2 i Läggesta, 60-tal, 2 bilder

av Börje Sundberg, Monday, March 12, 2018, 15:45 (2231 dagar sedan) @ s svensson

Någon gång 1962-1963 dök Enoch upp i Hagalund för en enklare reparation på lokverkstaden där. Så jag, som några år i början på 60-talet jobbade där, har faktiskt deltagit i reparation av Enoch.
Motorvagnen förstärktes ibland med en tvåaxlig personvagn och tåget bestod då av enochenhalv. När förstärkningen enhalv inte var med kom bara enoch. Därav namnet.
Den verkstad som fanns i lokstallet var en signalverkstad. Något fordonsunderhåll förekom inte där.
Börje Sundberg

Xoa2 i Läggesta, Färgbild från 1964-09-26

av jean, Saturday, March 10, 2018, 18:57 (2232 dagar sedan) @ Ulfe

Hittade några trevliga färgbilder på Samlingsportalen på detta fordon tagna 1964, på just detta foto detta står det "1964-09-26, sista dagen"

[image]

Bildnummer: Jvm.KEAJ01089

Xoa2 i Läggesta, Färgbild från 1964-09-26

av 53 Wadsten, Wednesday, March 14, 2018, 16:07 (2229 dagar sedan) @ jean

Vilken Sth hade enook, han var väl glidlagrad. hur länge giick han på mariefred, vad hände sedan.

Enok - vidare öden

av Jonny Saljefeldt, Wednesday, March 14, 2018, 19:37 (2228 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Vilken Sth hade enook, han var väl glidlagrad. hur länge giick han på mariefred, vad hände sedan.

Enok skrotades 1967 enligt den här tråden.