Tdt-numrering (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Saturday, March 10, 2018, 11:56 (2211 dagar sedan)

Tjänstetidtabellerna - startpunkt grafen - numrerades ursprungligen i ordningsföljd, oberoende av årtal. T ex hade TÖJ sista tdtbok 1950 nr 120. Oklart om man räknat från WFJ eller PFJ
tillkomst.

Vid SJ kom (händelsevis?) årtalet och tdt slutsiffra att "rimma" från 1922-10-01. Än utgetts separata sommar- och vintertidtabeller, ursprungligen p g a tyngre körning vintertid.
Sifferparallelliteten höll man så fast vid. Två gånger provades tvåårstidtabeller, 1953-1954 och
1955-1956. Men trafikmönstren ändrades snabbare än så: Båda "mellanåren" fick man omarbeta det mesta. 1957 återgick man därför till ettårstidtabell: Som i dagens datavärld blivit för oflexibel! Omtrycken 1954 och 1956 kallades formellt för "ändringstryck". Som kunde ges ut
för större löpande ändringar när som helst under perioden.

Skrivsättet T81 etc infördes just från detta årtal. Kanske med snegling på danskarnas
K74 etc (K=köreplan). En radikal ändring, motsvarande SJ tdt 168!

Tdt-numrering

av Christer Fredriksson, Saturday, March 10, 2018, 12:08 (2211 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Jovisst vart det ett-års Tdt med olika Tdt-perioder i samma Tdt: w, q, mfl.

Tdt-numrering

av Kjell Aghult, Saturday, March 10, 2018, 12:50 (2211 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Jovisst vart det ett-års Tdt med olika Tdt-perioder i samma Tdt: w, q, mfl.

"W- och q-perioderna" - för udda beteckningar - knöts ursprungligen till skolterminerna. Där tågantal och -sammansättningar ibland fick formeras upp och ned (Jfr länsbussarna). Däri inbakades också industrins dåtida semesterstängningar. Peroderna sammanföll dock inte och övergångslösningar fick göras berörda veckor (Förplanerade extratåg, kända för personalkontoren). Till sist i vart fall minskades denna variation, då många företag övergick till s k lagerjour: Med ett tillfälligt "varuberg", för att alltid kunna leverera.

Tdt-numrering

av Staffan Eriksson, Saturday, March 10, 2018, 14:27 (2211 dagar sedan) @ Kjell Aghult

I nu gällande tågplan, Tågplan 2018, finns för några linjer tre varianter, vår, sommar, höst.
Det heter tydligen Tågplan 2018 nu, och kanske har det blivit för komplicerat för att ha en för ett helt år.

Tdt-numrering

av Peter Lidskog, Saturday, March 10, 2018, 16:39 (2211 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Enligt alla uppgifter som jag har sett skippade man tidtabell nummer 91, tdt 90 varade från 19051001 till 19060430 och sen kom tdt 92 från 19060501 till 19060930. Har jag läst fel, eller finns det någon förklaring?

MVH
Peter