Utställning om Getåolyckan (Arkiv/forskning/litteratur)

av Maria, Sunday, March 11, 2018, 14:37 (2232 dagar sedan)

Hej,

Jag heter Maria Loorents Peterson via mitt arbete på Kvillinge föreningsarkiv håller jag på med en utställning om Getåolyckan till dess 100-årsminne. Till utställningen kommer också en skrift att finnas till försäljning. Utställningen kommer att visas på Åby Bibliotek under september 2018 och Norrköpings stadsbibliotek under oktober 2018.

Under min forskning har jag hittat en del nytt material bl.a. ljudband med ögonvittnesskildringar från olyckan. Jag är övertygad om att det finns mer material som inte tidigare publicerats och är därför intresserad av att komma i kontakt med personer som har information, foton, ljudfiler eller föremål som har samband med Getåolyckan. Jag samarbetar med Miakel Lmbke som håller på med en dokumentärfilm om olyckan.

Onsdagen den 21/3 kl 18-20 kommer Kvillinge föreningsarkiv att ha en träff där Mikael Lembke kommer att filma intervjuver till sin dokumentär om Getåolyckan. Om du har något att berätta om olyckan är du välkommen till Kvillinge föreningarkiv Holms väg 13 i Åby.

Har du inte möjlighet att komma så skicka ett mail till kvillinge.foreningsarkiv@hotmail.com eller ring 011-69701 och fråga efter Maria, jag jobbar vanligtvis förmiddagar.

mvh

Maria Loorents Peterson

Utställning om Getåolyckan

av Granis, Sunday, March 11, 2018, 15:59 (2232 dagar sedan) @ Maria

Sonny Hultbergs modell över olycksplatsen på Järnvägsmuseum i Gävle vore väl ganska given? Framförallt som muséet ju är stängt nu för ombyggnad, varför den nog borde kunna lånas ut. Olyckan och modellen har avhandlats på detta forum tidigare.

/ L G

Utställning om Getåolyckan

av Lennart Petersen, Sunday, March 11, 2018, 16:15 (2232 dagar sedan) @ Granis

Sonny Hultbergs modell över olycksplatsen på Järnvägsmuseum i Gävle vore väl ganska given? Framförallt som muséet ju är stängt nu för ombyggnad, varför den nog borde kunna lånas ut. Olyckan och modellen har avhandlats på detta forum tidigare.

/ L G

Och två böcker finns om olyckan

Utställning om Getåolyckan

av Maria, Thursday, March 15, 2018, 08:49 (2228 dagar sedan) @ Lennart Petersen

tack för tipsen har varit på Järnvägsmuseum och sett den fina modellen, Vi har Rolph Wegmanns böcker på arkivet, förmodar att det är dom du menar. Mvh Maria

Utställning om Getåolyckan

av Micael Lindgren, Sunday, March 11, 2018, 16:46 (2232 dagar sedan) @ Maria

[image]
Modellen i Gävle, byggd av Sonny Hultberg.

Utställning om Getåolyckan

av tobbe, Sunday, March 11, 2018, 20:19 (2232 dagar sedan) @ Micael Lindgren

Jag satt personligen på plats hos hemma hos Sonny i hans restaurantvangnsinredda kök i mod. Rb1 i Sundbyberg när denna modell påbörjades med frigolit,oljefri aceton, tändstickor som avbränts och en massa skisser och bilder från platsen som fotats med hjälp av Bv-personal från Norrköping. En härlig upplevelse tillsammans med en likasinnad stor tågentusiast med en himla massa koppar kaffe och många glada skratt. Fick sedan se denna färdiga skapelse som första bekant några år senare. Tror han spenderade mellan 500- 1000 arbetstimmar med denna skapelse.
Ett sannerligen gediget och väl genomtänkt projekt redan från början till slut.
tobbe

Utställning om Getåolyckan

av tobbe, Sunday, March 11, 2018, 20:29 (2232 dagar sedan) @ tobbe

EDIT: Han hette egentligen Edvard Hultberg, då han son var döpt till Sonny men sökte till kungs för att få sitt förnamn ändrat till Sonny då han tyckte detta tillnamn passade honom bättre och fick godkänt. Tyvärr är både far och son bortgångna numer. Hur de juridiska processerna fungerade i detta ämne även om sonen efter sin fars frånfälle berättade detta för mig, så har jag glömt ihåg detta.
tobbe

Utställning om Getåolyckan

av Maria, Thursday, March 15, 2018, 09:03 (2228 dagar sedan) @ tobbe

Ja modellen är väldigt fin, kan tänka mig att ni haft många trevliga stunder. Mvh Maria

Utställning om Getåolyckan

av 53 Wadsten, Tuesday, March 13, 2018, 16:13 (2230 dagar sedan) @ Micael Lindgren

Tur att Sonnys modell finns bevarad.

Utställning om Getåolyckan

av Niklas Adell, Monday, March 12, 2018, 21:23 (2231 dagar sedan) @ Maria

Järnvägsmuseet i Gävle planerar ett högtidlighållande av 100-årsdagen av Getåolyckan kring helgen 29 september - 1 oktober i år. Henrik Reuterdahl på Järnvägsmuseet håller i arrangemanget. Ett samarbete mellan Kvillinge och Järnvägsmuseet verkar synnerligen relevant. Kontakta honom gärna! Måhända läser han vår konversation och gör ett inlägg också här?!

För egen del är jag något inblandad i den minnesgudstjänst som - enligt planerna - kommer att äga rum i Norrköpings Matteus kyrka söndagskvällen den 30 september. För den saken har jag gjort en sammanställning om den begravningsgudstjänst med efterföljande gravsättning som ägde rum i Matteus kyrka respektive på Norra kyrkogården den 10 oktober 1918 med sammanlagt 25 av de omkomna. Är du intresserad skickar jag gärna den sammanställningen till dig, sänd mig i så fall en e-post härom, niklas@adell.re.

Niklas Adell
(f övr f d Kvillingebo)

Utställning om Getåolyckan – minneskyrkan?!

av Arne, Tuesday, March 13, 2018, 00:42 (2231 dagar sedan) @ Niklas Adell

Järnvägsmuseet i Gävle planerar ett högtidlighållande av 100-årsdagen av Getåolyckan kring helgen 29 september - 1 oktober i år. Henrik Reuterdahl på Järnvägsmuseet håller i arrangemanget. Ett samarbete mellan Kvillinge och Järnvägsmuseet verkar synnerligen relevant. Kontakta honom gärna! Måhända läser han vår konversation och gör ett inlägg också här?!

För egen del är jag något inblandad i den minnesgudstjänst som - enligt planerna - kommer att äga rum i Norrköpings Matteus kyrka söndagskvällen den 30 september. För den saken har jag gjort en sammanställning om den begravningsgudstjänst med efterföljande gravsättning som ägde rum i Matteus kyrka respektive på Norra kyrkogården den 10 oktober 1918 med sammanlagt 25 av de omkomna. Är du intresserad skickar jag gärna den sammanställningen till dig, sänd mig i så fall en e-post härom, niklas@adell.re.

Niklas Adell
(f övr f d Kvillingebo)

I en forumtråd från 18 augusti i höstas (2017) avhandlades den planerade minneshögtiden om Getåolyckan 100 år. TS var just Henrik Reuterdahl (HP) och i den långa tråden framkom bl.a. att Matteus kyrka enligt signaturen 53 Wadsten skulle vara stängd för renovering vid den aktuella tidpunkten nu i höst. Men hur är det egentligen med den saken? Blir det i Matteus kyrka eller möjligen i Hedvigs kyrka som diskuteras i den gamla tråden?

Länk till den gamla tråden från augusti 2017 http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=199701

Utställning om Getåolyckan – minneskyrkan?!

av Jonny Saljefeldt, Tuesday, March 13, 2018, 07:27 (2230 dagar sedan) @ Arne

Enligt folkbladet.se ska det göras en tillbyggnad 2019 och kyrkan ska renoveras 2020.

Utställning om Getåolyckan – minneskyrkan?!

av Niklas Adell, Tuesday, March 13, 2018, 11:16 (2230 dagar sedan) @ Arne

Kyrkoherden i Norrköping, tillika kontraktsprosten, Thomas Wärfman, är också indragen i minnesgudstjänsten och han har försäkrat att Matteus kyrka inte kommer att vara stängd för renovering den 30 september i år. Det finns anledning att tro att han personligen kommer att se till att så blir fallet.
Thomas har för övrigt i sin ungdom haft någon slags anställning vid SJ eller Banverket med placering bl a i Finspång. Han räknar som sina meriter att i tjänsten ha åkt i Z4p med vut till Hjortkvarn.

Niklas Adell

Utställning om Getåolyckan – minneskyrkan?!

av 53 Wadsten, Tuesday, March 13, 2018, 17:15 (2230 dagar sedan) @ Niklas Adell

Marken där järnvägen går genom Getå rör sig än idag.

Utställning om Getåolyckan

av Maria, Thursday, March 15, 2018, 08:45 (2228 dagar sedan) @ Niklas Adell

Jag har försökt att maila dig, men tyvärr ej lyckats stämmer det att din adress är niklas@adell.se Mvh Maria

Utställning om Getåolyckan

av Niklas Adell, Thursday, March 15, 2018, 17:23 (2228 dagar sedan) @ Maria

Rätt adress: niklas@adell.re

Alltså .re, inte .se på slutet