Da och Ma med norrlandsplog, 60-tal, 2 bilder (Fordon: allmänt)

av Ulfe @, Fagersta, måndag, mars 12, 2018, 08:15 (193 dagar sedan)

Två bilder tagna mellan Huddinge och Stuvsta 1963 eller 1964. Tågen är på väg norrut. Lade man fordonsomloppen vintertid så att fordonen fick en avisning i södra Sverige ibland?

På vår blogg finns många bilder på olika tåg, tagna mellan Stuvsta och Huddinge 1963-64.
http://jarnvagsfoton.bloggplatsen.se/

[image]
[image]

Da och Ma med norrlandsplog, 60-tal, 2 bilder

av danielb987 @, måndag, mars 12, 2018, 08:40 (193 dagar sedan) @ Ulfe

[image]

Trevliga bilder!

När togs frontdörren bort på Da? För jag antar att övergångsbryggan visar att frontdörren är kvar?

Med vänlig hälsning
Daniel

av Bertil Bengtsson @, måndag, mars 12, 2018, 12:38 (192 dagar sedan) @ Ulfe

Båda loken var nog stationerade i Norrland. Ma var stationerade i Ånge. Jag har inte listor över var lok var stationerade, men Da:t har tågvärmedosorna uppflyttade så som loken hos 19Ms Kiruna hade. Förutom norrlandsplogarna.. Min gissning är att loket är på hemväg från Hvst Malmö till Kiruna.
Men för Ma? Tillfällig utflykt under lång vändning i Hagalund? Tågen 93-94 och 21-22 hade Ma från Boden till Stockholm och tillbaka. Fanns det även godståg med Ma norrifrån till Tomteboda?
Berra

av Gunnar D @, måndag, mars 12, 2018, 18:51 (192 dagar sedan) @ Ulfe

Två bilder tagna mellan Huddinge och Stuvsta 1963 eller 1964. Tågen är på väg norrut. Lade man fordonsomloppen vintertid så att fordonen fick en avisning i södra Sverige ibland?

På vår blogg finns många bilder på olika tåg, tagna mellan Stuvsta och Huddinge 1963-64.
http://jarnvagsfoton.bloggplatsen.se/

Tack för dessa bilder på Forum och blogg! Intressanta tågsammansättningar från en plats jag precis vet var den är. "Döda Bron" i bakgrunden fick väl sitt namn av någon orsak som jag inte minns nu. Var det någon som hoppade från den?

Mvh Gunnar

av Alex @, måndag, mars 12, 2018, 21:35 (192 dagar sedan) @ Gunnar D

Jag kommenterade också Döda Bron i en tidigare bild från Ulf på samma plats. Eftersom även jag var osäker på det sorgliga namnet så tog jag mig för att googla på saken och förklaringen är gammal men också ganska trivial.

Bron över spårområdet nyttjades huvudsakligen av kyrkoherdens kor och började i folkmun kallas ”Döda bron” för den ledde ingenstans.

Se också länk till mer information.

https://sv.wikipedia.org/wiki/D%C3%B6da_bron

En liten kommentar till bilderna kan också vara att det var mycket ovanligt att man fick se Ma-lok passera förbi Huddinge under 60-70 talet. Funderar på om det kan vara en tillfällig gäst som egentligen skulle gått via Hallsberg-Frövi-Krylbo mot Norrland.

Mvh/Alex

av Gunnar D @, tisdag, mars 13, 2018, 11:52 (191 dagar sedan) @ Alex

Jag kommenterade också Döda Bron i en tidigare bild från Ulf på samma plats. Eftersom även jag var osäker på det sorgliga namnet så tog jag mig för att googla på saken och förklaringen är gammal men också ganska trivial.

Bron över spårområdet nyttjades huvudsakligen av kyrkoherdens kor och började i folkmun kallas ”Döda bron” för den ledde ingenstans.

Se också länk till mer information.

https://sv.wikipedia.org/wiki/D%C3%B6da_bron

Tack, det var alltså förklaringen till namnet.

Mvh Gunnar

av ArneO @, måndag, mars 12, 2018, 20:46 (192 dagar sedan) @ Ulfe

[image]

Andra vagnen ser ut som en trävagn - möjligen med glesare mellan fönstren i främre delen. Kan det vara en ABo-vagn av något slag?

av Thomas Tell @, Vallentuna, måndag, mars 12, 2018, 21:54 (192 dagar sedan) @ ArneO

Jag tror på en ABo7a tillverkad för BJ.
/tell

Första vagn efter lok?

av Bobo L @, söndag, mars 18, 2018, 13:40 (186 dagar sedan) @ Thomas Tell

Jag tror på en ABo7a tillverkad för BJ.
/tell

Stålvagn eller trävagn?

Första vagn efter lok?

av Svante Andersson @, söndag, mars 18, 2018, 15:45 (186 dagar sedan) @ Bobo L

Om vi bortser från F5:an i stål som är första vagn... alltså andra vagnen:

Formen på tak och vagnssida säger trävagn...

SA

--
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

av montfrooij ⌂ @, tisdag, mars 13, 2018, 11:07 (191 dagar sedan) @ Ulfe

Lovely images (also the other ones on the site)

--
Visit www.trainsandtrucks.nl?lang=EN for more pictures and video\'s from trains and trucks (Swedish and Dutch)

RSS-feed av trådar