Tåg Haparanda-Rovaniemi? (Järnväg allmänt)

av Thomas K Ohlsson, Tuesday, March 13, 2018, 13:51 (2229 dagar sedan)

"En gång i tiden (den upplevde jag) gick det tåg från Haparanda till Rovaniemi på den finskryska spårbredden som möjliggjorde fortsättning till Kina och Vladivostok."

Så skrev Jörn Donner i en understreckare i söndags. (SvD 18-03-11).

Men har det gått (direkta) tåg från Haparanda till Rovaniemi?

undrar
Thomas K Ohlsson
(något tvivlande...)

Sedan när bana till Rovaniemi?

av Lars Ågren, Tuesday, March 13, 2018, 16:25 (2229 dagar sedan) @ BD

Järnvägen till Rovaniemi var klar 1909. Den förlängdes sedan 1934 norrut till Kemijärvi 1934 och senare till Salla. Banan från Rovaniemi har dock endast godstrafik. Järnvägen fortsätter sedan från Salla över ryska gränsen och har i Ryssland förbindelse med Murmanskbanan i Kandalaks. Järnvägen över finsk-ryska gränsen har dock aldrig använts.

Sedan när bana till Rovaniemi?

av Anders Järvenpää, Tuesday, March 13, 2018, 16:50 (2229 dagar sedan) @ Lars Ågren

Det stämmer inte. IC 265 går H:fors-Kemijärvi och IC 274 går Kemijärvi-H:fors dagligen. Numera är det dessutom eldrift hela vägen. Den enda kvarvarande sträckan i Finland med dieseldrift och tunga persontåg är Laurila-Torneå-Kolari. I framtiden kanske vi kan åka direkt H:fors-Kirkenes om planen på järnvägen Rovaniemi-Kirkenes avancerar.

Sedan när bana till Rovaniemi?

av Anders Johansson, Tuesday, March 13, 2018, 18:19 (2229 dagar sedan) @ Lars Ågren

Järnvägen fortsätter sedan från Salla över ryska gränsen och har i Ryssland förbindelse med Murmanskbanan i Kandalaks. Järnvägen över finsk-ryska gränsen har dock aldrig använts.

Järnvägen gick över gränsen före kriget men stängdes under kriget.
Idag slutar den i Kelloselkä.

SMoK gjorde i början av 2000-talet en resa med Dm7 hela vägen till stoppbocken någon km från gränsen.
Sista biten användes då till timmertransporter.

Sedan när bana till Rovaniemi?

av Anders Järvenpää, Tuesday, March 13, 2018, 22:34 (2229 dagar sedan) @ Anders Johansson

Nja. Det är frågan om vilket krig man menar. Byggandet av banan Kemijärvi-Salla ingick i fredsavtalet 12.3.1940 efter vinterkriget och arbetet inleddes i stor brådska. Under fortsättningskriget blev banan delvis förstörd av krigshandlingarna men återuppbyggdes efter hand och blev klar år 1944. Banan är beskriven i VRs 100-årshistorik på sidorna 92-95.

Banan ligger numera i träda från ca km 1062+500 (6 km öster om Kemijärvi) där det några km långa spåret norrut till Patokangas viker av. Banan är nyligen upprustad och elektrifierad till Patokangas.

Tåg Haparanda-Rovaniemi?

av Carl Olof Mossberg, Tuesday, March 13, 2018, 16:54 (2229 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

"En gång i tiden (den upplevde jag) gick det tåg från Haparanda till Rovaniemi på den finskryska spårbredden som möjliggjorde fortsättning till Kina och Vladivostok."

Så skrev Jörn Donner i en understreckare i söndags. (SvD 18-03-11).

Men har det gått (direkta) tåg från Haparanda till Rovaniemi?

undrar
Thomas K Ohlsson
(något tvivlande...)

Hej!
Hoppas att allt är bra!
Jag misstänker att det alltid varit byte i Kemi men kanske att det rullat
något direkttåg vid tillfälle. Mvh

Tåg Haparanda-Rovaniemi?

av Thomas K Ohlsson, Tuesday, March 13, 2018, 17:33 (2229 dagar sedan) @ Carl Olof Mossberg

"En gång i tiden (den upplevde jag) gick det tåg från Haparanda till Rovaniemi på den finskryska spårbredden som möjliggjorde fortsättning till Kina och Vladivostok."

Så skrev Jörn Donner i en understreckare i söndags. (SvD 18-03-11).

Men har det gått (direkta) tåg från Haparanda till Rovaniemi?

undrar
Thomas K Ohlsson
(något tvivlande...)


Hej!
Hoppas att allt är bra!
Jag misstänker att det alltid varit byte i Kemi men kanske att det rullat
något direkttåg vid tillfälle. Mvh

Ja det är ju det jag undrar över. Direkttåg innebär väl t ex riktningsbyte i Kemi - om jag minns rätt.

Men helt omöjligt är det väl inte. Många arbetskraftsinvandrade från Rovaniemitrakten till Sverige och en direkt förbindelse skulle spara in ett byte om den årliga hemresan gjordes med tåg. Men det gjordes den nog å andra sidan inte - det var viktigt att rulla hem i en Volvo för att visa att man lyckats i det nya landet!

/TKO

Tåg Haparanda-Rovaniemi?

av Lennart Petersen, Tuesday, March 13, 2018, 18:50 (2229 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Nej det har det inte utan Donner har virrat till det. Han fick allt åka ned till Helsingfors , byta till tåg mot Moskva och sedan byta där för tåg till Vladivostok eller Kina.
Men det har gått direkta vagnar Torneå-Petrograd och Lenin åkte så på sin beryktade tågresa. Och det fanns då även en direkt sovvagn Bergen-Haparanda. Så en resa London-Petrograd gick relativt smidigt. Av stor betydelse under 1:a världskriget eftersom vägen över Haparanda var nästan enda kontakten melland Ryssland och de västallierade.

Tåg Haparanda-Rovaniemi? – hypotetiska tåg men tekniskt OK!

av Arne, Tuesday, March 13, 2018, 20:01 (2229 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Nej det har det inte utan Donner har virrat till det. Han fick allt åka ned till Helsingfors , byta till tåg mot Moskva och sedan byta där för tåg till Vladivostok eller Kina.
Men det har gått direkta vagnar Torneå-Petrograd och Lenin åkte så på sin beryktade tågresa. Och det fanns då även en direkt sovvagn Bergen-Haparanda. Så en resa London-Petrograd gick relativt smidigt. Av stor betydelse under 1:a världskriget eftersom vägen över Haparanda var nästan enda kontakten melland Ryssland och de västallierade.

Jörn Donner skriver i sin 'Under strecket'-artikel i SvD följande: 'En gång i tiden (den upplevde jag) gick det tåg från Haparanda till Rovaniemi på den finskryska spårbredden som möjliggjorde fortsättning till Kina och Vladivostok. Men också de svenska tågen försvann från Haparanda. Hit kom Lenin från Stockholm i april 1917 för vidare befordran till Petrograd och revolutionen.'

Och det kan jag inte få till att Jörn Donner skulle ha virrat till det. Han skriver ju inte att det fanns 'direkta' tåg till Rovaniemi. Däremot fanns det infrastruktur (bredspår 1524 mm) ända från Haparanda till Rovaniemi via Tornio och Kemi exempelvis. Så direkttåg var tekniskt möjliga om än kanske inte implementerade i verkligheten; man behövde sannolikt göra ett par tågbyten på tågresan. Vi vet ju inte heller exakt vilken tidsperiod som Jörn D minns! ;-)

Och att det 'finskryska' bredspåret är en grundförutsättning för tågresor från Haparanda via Torneå till Helsingfors och vidare genom Ryssland till Vladivostok är heller inte fel. Det betyder dock inte att det fanns sådana tågrelationer men att det tekniskt skulle ha varit fullt möjligt att köra ett tåg ända från Haparanda till Vladivostok. :-)

Tåg Haparanda-Rovaniemi? – hypotetiska tåg men tekniskt OK!

av Lennart Petersen, Tuesday, March 13, 2018, 20:23 (2229 dagar sedan) @ Arne

Nej det har det inte utan Donner har virrat till det. Han fick allt åka ned till Helsingfors , byta till tåg mot Moskva och sedan byta där för tåg till Vladivostok eller Kina.
Men det har gått direkta vagnar Torneå-Petrograd och Lenin åkte så på sin beryktade tågresa. Och det fanns då även en direkt sovvagn Bergen-Haparanda. Så en resa London-Petrograd gick relativt smidigt. Av stor betydelse under 1:a världskriget eftersom vägen över Haparanda var nästan enda kontakten melland Ryssland och de västallierade.


Jörn Donner skriver i sin 'Under strecket'-artikel i SvD följande: 'En gång i tiden (den upplevde jag) gick det tåg från Haparanda till Rovaniemi på den finskryska spårbredden som möjliggjorde fortsättning till Kina och Vladivostok. Men också de svenska tågen försvann från Haparanda. Hit kom Lenin från Stockholm i april 1917 för vidare befordran till Petrograd och revolutionen.'

Och det kan jag inte få till att Jörn Donner skulle ha virrat till det. Han skriver ju inte att det fanns 'direkta' tåg till Rovaniemi. Däremot fanns det infrastruktur (bredspår 1524 mm) ända från Haparanda till Rovaniemi via Tornio och Kemi exempelvis. Så direkttåg var tekniskt möjliga om än kanske inte implementerade i verkligheten; man behövde sannolikt göra ett par tågbyten på tågresan. Vi vet ju inte heller exakt vilken tidsperiod som Jörn D minns! ;-)

Och att det 'finskryska' bredspåret är en grundförutsättning för tågresor från Haparanda via Torneå till Helsingfors och vidare genom Ryssland till Vladivostok är heller inte fel. Det betyder dock inte att det fanns sådana tågrelationer men att det tekniskt skulle ha varit fullt möjligt att köra ett tåg ända från Haparanda till Vladivostok. :-)

Det är fullt tekniskt möjligt att köra ett tåg Haparanda-Vladivostok och med bogiebyte ända ner till Kina, eller rentav Hanoi Vietnam. Inom några år kan det gå ända till Bangkok och ännu några år till så kan man komma till Singapore. Så långt nutid.
Men jag kan inte få det till annat än att Donner virrar till det när han talar om att ”det gick tåg från Haparanda till Rovaniemi”. Med det avses väl direkta tåg och det finns ju ingen anledning blanda in Rovaniemi i sammanhanget. Därifrån har det aldrig gått att åka persontåg mot Ryssland och Kina . Och varför Rovaniemi ? Den stationen är ju inte ens ändpunkt på linjen utan som redan sagt fortsätter en del persontåg till Kemijärvi och sedan finns det oanvänd bana till Ryssland

Tåg Haparanda-Rovaniemi? – hypotetiska tåg men tekniskt OK!

av Torbjörn Jansson, Tuesday, March 13, 2018, 20:42 (2229 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Redan nu går det förvisso att åka tåg från Bangkok till Singapore via Malaysia då dessa järnvägssystem har samma spårvidd, 1 000 mm. Att sätta smalspårsboggier på 1524 mm breda vagnar känns ju lite främmande av många olika orsaker, bl a det fria rummet.Och det kan ju i så fall bli lite vingligt...;-)!

Torbjörn Jansson

Tåg Haparanda-Rovaniemi? – hypotetiska tåg men tekniskt OK!

av Lennart Petersen, Tuesday, March 13, 2018, 20:49 (2229 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Redan nu går det förvisso att åka tåg från Bangkok till Singapore via Malaysia då dessa järnvägssystem har samma spårvidd, 1 000 mm. Att sätta smalspårsboggier på 1524 mm breda vagnar känns ju lite främmande av många olika orsaker, bl a det fria rummet.Och det kan ju i så fall bli lite vingligt...;-)!

Torbjörn Jansson

Självklart går det att åka tåg Bangkok-Singapore och jag har själv gjort det. Men vad jag försökte berätta är att det nu pågår ett normalspårsbygge från Kina genom Laos till Bangkok och meningen är att det på sikt ska bli en normalspårig höghastighetsbana ända ner till Singapore.

Tåg Haparanda-Rovaniemi? – hypotetiska tåg men tekniskt OK!

av Torbjörn Jansson, Tuesday, March 13, 2018, 21:06 (2229 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Pågår det redan? Vad jag kan förstå som följer med detta då jag tillbringar vintrarna i Thailand så är väl detta just nu bara planer? Men jag kan ju givetvis ha fel :-)!

/Torbjörn

Tåg Haparanda-Rovaniemi? – hypotetiska tåg men tekniskt OK!

av Lennart Petersen, Tuesday, March 13, 2018, 21:16 (2229 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Pågår det redan? Vad jag kan förstå som följer med detta då jag tillbringar vintrarna i Thailand så är väl detta just nu bara planer? Men jag kan ju givetvis ha fel :-)!

/Torbjörn

Ja banbygget startade hösten 2017 med en ceremoni. Man startar med Bangkok-Vientiane och sedan kommer fortsättning upp till Kina och det hela är som vi kan förstå en kinesisk investering. Laos har ju nyss fått järnväg och anledningen till att den inte drogs fram till Vientiane är det här större normalspårsprojektet.

Tåg Haparanda-Rovaniemi? – hypotetiska tåg men tekniskt OK!

av Torbjörn Jansson, Tuesday, March 13, 2018, 21:55 (2229 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Nu är det ju så i dessa trakter att en ceremoni är en sak och verkligheten en annan! Jag vill då dra mig till minnes att planerna på att bygga en järnväg från Nong Khai i Thailand över Friendship Bridge över till Laos i Vientiane tog åtskilliga år innan det slutligen blev av. Thailand uppfyllde initialt sina åtaganden och lade spår fram till hälften av bron över till Laos men resten in till Vientiane tog åtskilliga år innan det blev av. Så, låt oss se vad som händer :-)Det finns något som heter korruption!F-n tro´t...:-)!

/Torbjörn

Tåg Haparanda-Rovaniemi? – hypotetiska tåg men tekniskt OK!

av Arne, Tuesday, March 13, 2018, 20:53 (2229 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Nej det har det inte utan Donner har virrat till det. Han fick allt åka ned till Helsingfors , byta till tåg mot Moskva och sedan byta där för tåg till Vladivostok eller Kina.
Men det har gått direkta vagnar Torneå-Petrograd och Lenin åkte så på sin beryktade tågresa. Och det fanns då även en direkt sovvagn Bergen-Haparanda. Så en resa London-Petrograd gick relativt smidigt. Av stor betydelse under 1:a världskriget eftersom vägen över Haparanda var nästan enda kontakten melland Ryssland och de västallierade.


Jörn Donner skriver i sin 'Under strecket'-artikel i SvD följande: 'En gång i tiden (den upplevde jag) gick det tåg från Haparanda till Rovaniemi på den finskryska spårbredden som möjliggjorde fortsättning till Kina och Vladivostok. Men också de svenska tågen försvann från Haparanda. Hit kom Lenin från Stockholm i april 1917 för vidare befordran till Petrograd och revolutionen.'

Och det kan jag inte få till att Jörn Donner skulle ha virrat till det. Han skriver ju inte att det fanns 'direkta' tåg till Rovaniemi. Däremot fanns det infrastruktur (bredspår 1524 mm) ända från Haparanda till Rovaniemi via Tornio och Kemi exempelvis. Så direkttåg var tekniskt möjliga om än kanske inte implementerade i verkligheten; man behövde sannolikt göra ett par tågbyten på tågresan. Vi vet ju inte heller exakt vilken tidsperiod som Jörn D minns! ;-)

Och att det 'finskryska' bredspåret är en grundförutsättning för tågresor från Haparanda via Torneå till Helsingfors och vidare genom Ryssland till Vladivostok är heller inte fel. Det betyder dock inte att det fanns sådana tågrelationer men att det tekniskt skulle ha varit fullt möjligt att köra ett tåg ända från Haparanda till Vladivostok. :-)

Det är fullt tekniskt möjligt att köra ett tåg Haparanda-Vladivostok och med bogiebyte ända ner till Kina, eller rentav Hanoi Vietnam. Inom några år kan det gå ända till Bangkok och ännu några år till så kan man komma till Singapore. Så långt nutid.
Men jag kan inte få det till annat än att Donner virrar till det när han talar om att ”det gick tåg från Haparanda till Rovaniemi”. Med det avses väl direkta tåg och det finns ju ingen anledning blanda in Rovaniemi i sammanhanget. Därifrån har det aldrig gått att åka persontåg mot Ryssland och Kina . Och varför Rovaniemi ? Den stationen är ju inte ens ändpunkt på linjen utan som redan sagt fortsätter en del persontåg till Kemijärvi och sedan finns det oanvänd bana till Ryssland

Kanske vi skulle mejla Jörn Donner och fråga vad det är för specifikt minne han egentligen refererar till?! Att han de facto själv kan ha åkt till Rovaniemi via Torneå eller känner till någon annan som gjort den resan är väl inte alltför långsökt att tänka sig. Men man ska nog därför inte haka upp sig på att han nämner just nordfinska Rovaniemi - som han naturligtvis som finländare vet var det ligger - i det här långresesammanhanget. Det viktiga är ju infrastrukturen med 1524 mm bredspår! :-)

Det intressanta är ju egentligen hans funderingar kring tågresor och passagen av olika landsgränser. Och då har han onekligen en poäng i att man kan komma långt med tåg på bredspåret. Man behöver alltså inte blanda in boggibyten eller spårviddsväxlare i sammanhanget. Det går alltså tekniskt att resa ända från Haparanda via Tornio, Kemi, Helsingfors, Sankt Petersburg och Moskva ända fram till Stilla havet vid Vladivostok eller tidigare 'ändhållplatsen' Nachodka. :-D

Tåg Haparanda-Rovaniemi? – hypotetiska tåg men tekniskt OK!

av Lennart Petersen, Tuesday, March 13, 2018, 21:09 (2229 dagar sedan) @ Arne

Säkert kan Doner ha åkt Haparanda-Rovaniemi på något sätt men att blanda in Rovaniemi här är ju ungefär som att blanda in Gällivare eller Kiruna för en resa Haparanda-Malmö. Vladivostok har alltid varit ändhållplats för Transsibiriska men när Vladivostok var stängt för utlänningar gick det i stället båttåg Khabarovsk-Nachodka. Nachodka var också stängt för besök men man fick byta till båtar mot Japan där.

Tåg Haparanda-Rovaniemi? – hypotetiska tåg men tekniskt OK!

av Arne, Tuesday, March 13, 2018, 21:32 (2229 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Säkert kan Doner ha åkt Haparanda-Rovaniemi på något sätt men att blanda in Rovaniemi här är ju ungefär som att blanda in Gällivare eller Kiruna för en resa Haparanda-Malmö. Vladivostok har alltid varit ändhållplats för Transsibiriska men när Vladivostok var stängt för utlänningar gick det i stället båttåg Khabarovsk-Nachodka. Nachodka var också stängt för besök men man fick byta till båtar mot Japan där.

Jag tror faktiskt att du har missat poängen i Jörn Donners resonemang. Han filosoferar om människors identiteter apropå utgivandet av hans senaste bok om Karelen. I avsnittet före det tidigare citerade avsnittet från SvD-artikeln skriver Donner följande:

"Avståndet mellan Haparanda och Torneå har länge fascinerat mig, bland annat på grund av en enkel fråga: byter man identitet någonstans vid gränsen? Det har länge varit självklart för personer med Schengenpass att utan hinder ta sig över, till fots, med bil eller buss." Och sedan så kommer den tidigare refererade texten där han bl.a. noterar Rovaniemi men även bredspårets betydelse för en långväga tågresa till Vladivostok och Kina.

Men det handlar alltså i grunden om gränspassager och människors olika identiteter, verkliga och subjektivt upplevda, och inte i första hand om tågresor på bredspåret 1524 mm ända bort till Vladivostok. Läs därför vad Jörn Donner skriver i hela SvD-artikeln på denna länk:
https://www.svd.se/fragan-om-nationell-identitet-angar-hela-varlden/i/utvalt/om/jorn-do...

Tåg Haparanda-Rovaniemi? – hypotetiska tåg men tekniskt OK!

av Thomas K Ohlsson, Tuesday, March 13, 2018, 23:03 (2229 dagar sedan) @ Arne

Mitt inlägg (och min fråga) handlade inte så mycket om vad Jörn Donner menade med sin essä - det ligger en bit vid sidan av detta forums ämnesområde.

Utan jag undrade om det någon gång gått direkta (reguljära) resandetåg Haparanda - Rovaniemi. Och svaret på den frågan tror jag inte vi får genom att fråga Jörn Donner!

Min slutsats är att det - hittills - är osannolikt med sådana direkta resandetåg.

/TKO

Tåg Haparanda-Rovaniemi? – hypotetiska tåg men tekniskt OK!

av Arne, Tuesday, March 13, 2018, 23:33 (2229 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Mitt inlägg (och min fråga) handlade inte så mycket om vad Jörn Donner menade med sin essä - det ligger en bit vid sidan av detta forums ämnesområde.

Utan jag undrade om det någon gång gått direkta (reguljära) resandetåg Haparanda - Rovaniemi. Och svaret på den frågan tror jag inte vi får genom att fråga Jörn Donner!

Min slutsats är att det - hittills - är osannolikt med sådana direkta resandetåg.

/TKO

Du får nog acceptera att det var ditt eget startinlägg med citatet om tåg till Rovaniemi hämtat från Jörn Donners SvD-understreckare som startade hela den här tråddiskussionen. Det blir därför legitimt att kommentera vad Donner då skrivit. Och om man då läser Donners text så kan man nog inte påstå att han hävdar att det gått 'direkta' tåg från Haparanda till denna nordfinska ort, Rovaniemi. Det är bara din personliga tolkning av tågrelationen. :-)

Citat: "En gång i tiden (den upplevde jag) gick det tåg från Haparanda till Rovaniemi på den finskryska spårbredden som möjliggjorde fortsättning till Kina och Vladivostok".

Han skriver ju endast att det gick tåg till Rovaniemi från Haparanda. Jag har ingen anledning att betvivla detta faktum; Jörn Donner bör rimligen som finländare veta detta. Och JD skriver ju inte heller vad för slags tåg han menar. Är det resandetåg med byte på sträckan eller godståg kanske? Men det är ju naturligtvis fritt för oss andra att undra om det fanns 'direkttåg' för passagerare på denna sträcka vid den tid som Donner refererar till.

Och det är jag benägen att hålla med om är mindre troligt; i varje fall hela vägen på bredspåret från Haparanda till Tornio. Vad som däremot kan ha funnits från Tornio till Kemi och vidare till Rovaniemi överlåter jag med varm hand att utreda för dem med aktuella tidtabeller från VR!

Tåg Haparanda-Rovaniemi? – hypotetiska tåg men tekniskt OK!

av Thomas K Ohlsson, Wednesday, March 14, 2018, 08:50 (2228 dagar sedan) @ Arne

Självfallet får man diskutera vad man vill på detta forum - inom vida gränser i varje fall.

Just nu tänker jag diskutera innebörden av begreppet "det går tåg från A till B". För mej betyder det att tåget går från A till B - inte att det går ett tåg från A till C och ett annat från C till B. Jag har faktiskt svårt att se att den senare tolkningen är rimlig!

Därför tror jag att den gode Donner blandat ihop städerna lite - istället för Rovaniemi kanske han menar Kemi? Då faller alla bitar på plats. Direkta tåg Happis-Kemi tror jag har förekommit. Ja det är faktiskt till och med möjligt att något tågsätt fortsatt mot Rovaniemi, då troligen av omloppsskäl och inte främst för att erbjuda en direkt resandeförbindelse. Men detta är bara mina egna funderingar...

/TKO

Tåg Haparanda-Rovaniemi? – hypotetiska tåg men tekniskt OK!

av Kjell Friberg, Wednesday, March 14, 2018, 14:26 (2228 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Som jag ser det betyder att det går tåg mellan A och B att det finns fysisk järnvägsförbundelse mellan dessa punkter men det betyder inte direkta förbindelser. Tänk dig att du sänder ett kolli från A med destination B. Tågen från A respektive B går bara till C som närmast varandra varför detta kolli måste lastas om i C för att nå sitt mål. Samma med personförbindelser, det kan behövas ett byte på vägen trots att det ligger räls med samma spårvidd mellan A och B via C. Mitt exempel på en dylik resa inträffade när jag cirka 1950 åkte tåg tillsammans med familjen och morfar från Tystberga till Valskog. Ni får själva ta reda på närmaste resväg.

Tåg Haparanda-Rovaniemi? – hypotetiska tåg men tekniskt OK!

av Thomas K Ohlsson, Wednesday, March 14, 2018, 16:30 (2228 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Som jag ser det betyder att det går tåg mellan A och B att det finns fysisk järnvägsförbundelse mellan dessa punkter men det betyder inte direkta förbindelser. Tänk dig att du sänder ett kolli från A med destination B. Tågen från A respektive B går bara till C som närmast varandra varför detta kolli måste lastas om i C för att nå sitt mål. Samma med personförbindelser, det kan behövas ett byte på vägen trots att det ligger räls med samma spårvidd mellan A och B via C. Mitt exempel på en dylik resa inträffade när jag cirka 1950 åkte tåg tillsammans med familjen och morfar från Tystberga till Valskog. Ni får själva ta reda på närmaste resväg.

Jag har som framgått en annan uppfattning! Men jag är öppen för andra tolkningar...

Jag skulle t ex (troligen) inte säga "det går tåg mellan Stockholm och Taormina" - även om jag åkt tåg mellan dessa orter. Jag skulle snarare säga "det går att åka tåg mellan S och T".

/TKO

Tåg Haparanda-Rovaniemi? – hypotetiska tåg men tekniskt OK!

av Svante Andersson, Wednesday, March 14, 2018, 18:29 (2228 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Tystberga-Nyköping-Eskilstuna-Valskog.

SA

Tåg Haparanda-Rovaniemi? – hypotetiska tåg men tekniskt OK!

av Lennart Petersen, Tuesday, March 13, 2018, 23:24 (2229 dagar sedan) @ Arne

Jag anser mig vara fullt kapabel att ta till mig vad Jörn Donner skriver om allmän livsfilosofi men vad som avhandlas i det här forumet är järnvägshistoria. Och där verkar han ha virrat till det med en helt irrelevant utflykt till Rovaniemi.
Men känner jag Donner rätt så skrattar han nog gott åt den här debatten om han nu får syn på den.