686 slopades efter att har kört in i en bergvägg som avslutade ett säkerhetsspår dit tåget (makadamtåg draget av KA 686 och Dg 116) kom pga fellagd växel den 13:e juni 1956.
Se vidare i denna tråd.
Trodde att det var något sådant. Tack för svar.
Var inte provkörningarna 1957 framförallt fd TGOJ-lok (SJ litt E12, G2 & S13) som övertagits och m.e.m direkt överförts till beredskapslokparken?
Vet inte hur det låg till. Bertil Rehnbegs bilder är på A5 1545, E2 936, G2 1413 och G6 1456. Alla 4 är registrerade som driftlok 1 mars 1957 enligt en bifogad lista. A5 1545 flyttades efter revisionen till Dalarna enligt texten.
Däremot har han en bild från Tillbergaverkstaden 1957 där man håller på med arbete på E12 1932. De provkörningarna skedde kanske där.