SJ KA. (Fordon: lok)

av chfahlgren, Wednesday, March 14, 2018, 09:59 (2206 dagar sedan)

Hej bästa vänner på forumet!Har på sista tiden ägnat SJ:s KA-lok en viss uppmärksam-
het och upptäckte att skrot platsen KA 686 är angiven både Vislanda och Örebro.Var
skrotades 686? Tack på förhand för svar.
Med Vänliga Järnvägs-Hälsningar från CH.Fahlgren jmv-vän 92 I Falun.

SJ KA.

av S-O Johansson, Thursday, March 15, 2018, 12:20 (2205 dagar sedan) @ chfahlgren

Hej bästa vänner på forumet!Har på sista tiden ägnat SJ:s KA-lok en viss uppmärksam-
het och upptäckte att skrot platsen KA 686 är angiven både Vislanda och Örebro.Var
skrotades 686? Tack på förhand för svar.
Med Vänliga Järnvägs-Hälsningar från CH.Fahlgren jmv-vän 92 I Falun.

Enligt Ulf Diehl m fl bok "Normalspåriga ånglok vid Statens Järnvägar", SJK bok nr 13, från 1973 så är det Vislanda 1956. Men det kanske har kommit fram nya rön 45 år senare.

SJ KA.

av Thomas Tell, Thursday, March 15, 2018, 13:00 (2205 dagar sedan) @ S-O Johansson

Hej bästa vänner på forumet!Har på sista tiden ägnat SJ:s KA-lok en viss uppmärksam-
het och upptäckte att skrot platsen KA 686 är angiven både Vislanda och Örebro.Var
skrotades 686? Tack på förhand för svar.
Med Vänliga Järnvägs-Hälsningar från CH.Fahlgren jmv-vän 92 I Falun.


Enligt Ulf Diehl m fl bok "Normalspåriga ånglok vid Statens Järnvägar", SJK bok nr 13, från 1973 så är det Vislanda 1956. Men det kanske har kommit fram nya rön 45 år senare.

I en kopia av en avskrift från skrotningsjournalen i Vislanda som gjordes 1964 finns loket inte med.
/tell

SJ KA.

av Anders Sandgren, Thursday, March 15, 2018, 13:31 (2205 dagar sedan) @ Thomas Tell

Loket var ju ganska skadat varför det nog inte gick att skicka det till Vs. Däremot kan ju loket demonterats i CV Ör och större delar typ pannan transportats Vs för nedskrotning. Då hamnade loket bland övriga utrangerade lokdelar från CV.
Hur var det med tendern C 863? Finns det skrotningsplats för den. Den slopades och skrotades samma år så den torde slopats med loket.
Om ångloksverksamheten vid CV avvecklades så bör det ha funnits en del inkuranta saker som slopades, jag antar att inte allt transportades till de verkstäder som tog över ånglokshanteringen.
Formellt så var väl Vs en filialverkstad under HV M.

SJ KA.686.

av S-O Johansson, Friday, March 16, 2018, 10:00 (2204 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Örebro verkar ju vara rätt skrotningsplats för 686. Men två undringar i samband med det.
Vad hade hänt med 686 eftersom den inte gick att transportera till Vislanda?
När avvecklades ångloksverksamheten vid CV Örebro? Bertil Rehnberg har i sin bok "Järnvägsminnen", nr 7 i serien, bilder från provkörningar med nyreviderade lok 1957.

SJ KA.686.

av Anders Sandgren, Friday, March 16, 2018, 10:53 (2204 dagar sedan) @ S-O Johansson

686 slopades efter att har kört in i en bergvägg som avslutade ett säkerhetsspår dit tåget (makadamtåg draget av KA 686 och Dg 116) kom pga fellagd växel den 13:e juni 1956.
Se vidare i denna tråd.

Var inte provkörningarna 1957 framförallt fd TGOJ-lok (SJ litt E12, G2 & S13) som övertagits och m.e.m direkt överförts till beredskapslokparken?

SJ KA.686 mm.

av S-O Johansson, Friday, March 16, 2018, 12:56 (2204 dagar sedan) @ Anders Sandgren

686 slopades efter att har kört in i en bergvägg som avslutade ett säkerhetsspår dit tåget (makadamtåg draget av KA 686 och Dg 116) kom pga fellagd växel den 13:e juni 1956.
Se vidare i denna tråd.

Trodde att det var något sådant. Tack för svar.


Var inte provkörningarna 1957 framförallt fd TGOJ-lok (SJ litt E12, G2 & S13) som övertagits och m.e.m direkt överförts till beredskapslokparken?

Vet inte hur det låg till. Bertil Rehnbegs bilder är på A5 1545, E2 936, G2 1413 och G6 1456. Alla 4 är registrerade som driftlok 1 mars 1957 enligt en bifogad lista. A5 1545 flyttades efter revisionen till Dalarna enligt texten.
Däremot har han en bild från Tillbergaverkstaden 1957 där man håller på med arbete på E12 1932. De provkörningarna skedde kanske där.

SJ KA.686

av Ulf Diehl, Thursday, March 22, 2018, 21:40 (2198 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Författarna av SJK bok 13 är f.n. böjda att hålla med om Örebro som skrotplats. Eller också var loket så i bitar att Vislanda inte upplevde det som en lokskrotning. Pannan 1609 var urtagen men den borde ju fått sig en bra smäll den också? Pannan stod den 22 oktober 1957 avställd i Vislanda.
Var hände olyckan ? Tidningsnotisen i Nerikes Allehanda pratar om ett makadamtåg i Dylta på väg till Nässjö. Det är väl Dyltabruk som åsyftas ? Loket hade den 18 november 1955 dvs ett halvår dessförinnan gått ut från Örebro efter en C-reparation av en tidigare kollision. Vilken ?
Ulf Diehl

SJ KA.686

av Kjell Aghult, Friday, March 23, 2018, 06:11 (2198 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Var hände olyckan ? Tidningsnotisen i Nerikes Allehanda pratar om ett makadamtåg i Dylta på väg till Nässjö. Det är väl Dyltabruk som åsyftas ?

Ja, det var vardagsnamnet. Ervalla kallades för sitt officiella namn.

SJ KA.686.

av Kjell Aghult, Saturday, March 17, 2018, 17:54 (2203 dagar sedan) @ S-O Johansson

Örebro verkar ju vara rätt skrotningsplats för 686. Men två undringar i samband med det.
Vad hade hänt med 686 eftersom den inte gick att transportera till Vislanda?
När avvecklades ångloksverksamheten vid CV Örebro? Bertil Rehnberg har i sin bok "Järnvägsminnen", nr 7 i serien, bilder från provkörningar med nyreviderade lok 1957.

Tycks stämma. Sista reviderade ånglok finns plåtat i Bruno Kocks samling (Väl nu i den
Nybergska i Jvm?).
KA-loket i Ör gick från 1951 mest på småjobb och som reserv för lokomotorn på Skebäcksbanan. Utbyte där var angeläget p g a eldfaran inom pappersbruksområdet (avfallspapper etc). 1956 inordnades Ör lokstation under Hallsbergs och ångloksreserven flyttades dit.

SJ KA.

av Patrik Eriksson, Thursday, March 15, 2018, 12:48 (2205 dagar sedan) @ chfahlgren

KA 686 var placerat i Malmö i slutet av sin tjänstgöring och gick på Kävlinge Sjöbo fram till 1952/53 då Z4 tog över. Bild från Kävlinge c:a 1950.

[image]

SJ KA.

av chfahlgren, Friday, March 16, 2018, 11:42 (2204 dagar sedan) @ chfahlgren

Tack till S.O.Johansson,Tomas Tell,A.Sandgren,och P.Eriksson för de svar ni gett och för en trevlig bild-Med Vänliga Järnvägs-Hälsningar från C.H.Fahlgren jvm-vän i Falun.